HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Scanspeak 8tummare, sub?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2004/02/03 :  08:37:35  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
Har ett par scanspeak 21w8551 liggandes.
Tänkte säja dem men de verkar vara dåligt intresse
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25031

Så jag frågar nu istället vad ni tycker man kan göra för skoj av ett par sådana??!! kanske en hyffsad sub,dipolsub?

Har ni några ideer, kom gärna med dem

/N

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke

Edited by - Audio Nicke on 2004/02/03 09:00:13

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2004/02/03 :  15:10:26  Show Profile Send bernu a Private Message
Klart du skall bygga en sub! Jag tycker det vore kul att testa en isobarik variant...

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/02/03 :  21:21:43  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
vet inte hur den subben skulle se ut.. den har Q på ,19. lådan blir väll ganska liten om man kör isobarik, sånär 10liter? tror inte den e så bra som sub, specielt inte i isobarik då du inte kan spela så högt isf.. ingen expert men.

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2004/02/03 :  22:10:17  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
63l basreflex anvstämd till 33Hz e nog inte helt fel, min Diam90mm på Röret.
Go to Top of Page

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2004/02/03 :  22:58:00  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
Smallsuper_man; Hmmm ja de kan bli svårt...

LaZyWorM; har kollat lite i LSP och runt 55~60l borde bli bra.

Kanske bygga en nautilus Sub typ till mina N805 kloner

/N

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2004/02/04 :  11:55:35  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
Vad tror ni om att ha elementen mot varandra och fasvända ett av dem??
Vad för resultat kan jag förvänta mig förutom höjd känslighet?

/N

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/02/04 :  11:57:11  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Mindre låda.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2004/02/04 :  12:41:11  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
epkpeng; Du menar att jag kan dra ner på volymen på lådan?
Vilka program kan beräkana sådana och vad heter denna konfiguration?

//N

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/02/04 :  12:49:16  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Det klurade jag ut i huvvet! ;-)
Teoretiskt borde det bli halva volymen jämför med en bas, praktiskt kanske lite mer pga försluster. Du dubblar ju magnetstyrkan genom denna koppling. Dom är ju kopplade med varandra...

Borde väl vara det som kallas isobarik?


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2004/02/04 :  12:54:51  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
Ahhhaaaaa då kolla rjag igenom mina program och ser om nåt kan beräkna sådana lådor
TACK

/N

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/02/05 :  10:35:12  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Audio Nicke:

Jag tror både LspCAD och LspLAB klarar av att räkna ut isobarik push-pull lådor som det du beskrev kallas. Push-pull för att de är kopplade i motfas och sitter monterade åt olika håll. Om du istället sätter de efter varandra, vända åt samma håll får du isobarik. Det sägs att push-pull, ska ta bort viss form av distorsion som elementen skapar när konen rör på sig. Eftersom de arbetar i motfas så ska den distorsionen från elementen ta ut varandra, om det verkligen är så vet jag inte! Notera alltså att man kan använda sig av push-pull utan isobarik!

Hade tänkt göra en ASCII skiss för att illustrera det hela men det visade sig att flera mellanslag trycks ihop till ett så det sket sig..

Jag har testat isobarik push-pull flertalet gånger till aktiva baslådor med 12" element, med mycket gott resultat! Eller vad sägs om en baslåda med 2x12" på 30l som går ner till 25Hz? Har sålt alla till nöjda kunder! Elementen var JWS tidigare 12" subwoofer element, alltså de innan Fatboy.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/02/05 :  12:13:20  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
jag använde mig av 2x10" iofs i 90L och fick ner den till 23Hz.. men jag trodde att "riktig" isobarik var puch-pull, inte som jag gjorde satte 2 "efter varan" om ni förstår vad jag menar.
domdära 10L jag föreslog till SS elementet var en snabbsimulatio i LSPCad, kanske ska vara mer 11-12 liter iofs.. men den går inte så jätte jätte djupt..
om man gör som latmasken föreslog blir det en mycket konstig kurva med en enorm pucke vid resonansfrek, dvs 33Hz.
jag gissar på att man tappar all musikalitet också eftersom det är en mycket stor låda..

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/02/05 :  12:29:08  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Smallsuper_man:

En vanlig feluppfattning, isobarik eller även kallat compound koppling är när två (eller fler) element är monterade så de delar ett slutet luftutrymme (som ska vara så litet som möjligt) innan den "riktiga" lådan. Push-pull är när elementen är monterade mot varandra och spelar i motfas. Men du får ju minst luftutrymme och minst låda (då du inte behöver en extra sluten kammare) om du sätter elementen mot varandra, därför är de flesta isobarik system av den sorten. Därför har det blivit en feluppfattning att det är så isobarik koppling ser ut, men så är alltså inte fallet.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/02/05 :  20:38:28  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
där ser man.. alltid lär man sig nått nytt

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000