HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Konjugatlänk
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/01 :  12:00:23  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Hallo!

I ett låg-pass delningsfilter vad har konjugatlänken för uppgift ???

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/02/01 :  12:30:07  Show Profile Send matson a Private Message
Ett LP-filter består av spolar i serie och kondensatorer parallellt. Det finns ingen konjugatlänk inblandad.

Man kan ju iofs hänga dit en Zobellänk för att förhindra den stigande impedansen som en boomer uppvisar.

Mvh
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/01 :  12:34:37  Show Profile Send DIYamps a Private Message
mitt progg "probox 2000" kallar det konjugatlänk, ett motstånd och kondensator i serie paralellt med högtalaren.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2004/02/01 :  13:09:41  Show Profile Send Amatören a Private Message
Konjugatlänk=impedanskorrigering.
En metod för att jämna ut impedanskurvan (ett motstånd och kondensator i serie parallellt med högtalaren).
Kan göra livet lite lättare för slutsteget då impedanssvängningarna minskar.
Dynaudio är ett exempel på fabrikat som brukar ha extremt jämn impedans.
Eller hur?

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/02/01 :  13:18:50  Show Profile Send matson a Private Message
Menar du parallellt med högtalaren eller parallellt med ett baselement?

Mvh
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2004/02/01 :  14:03:19  Show Profile Send Amatören a Private Message
Parallellt med elementet/elementen

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/02/01 :  14:04:25  Show Profile Send Uniper a Private Message
Är det en länk som sitter parallellt med elementet är det en Zobellänk precis som matson skrev. Den har den trevliga egenskapen att det blir lättare att designa ett väl fungerande filter eftersom elementets och länkens impedans tillsammans blir nästan frekvensoberoende.
Sitter den parallellt med ingången, alltså före filtret, så är det en impedanskorrigering precis som Amatören skrev.
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/02/01 :  14:15:28  Show Profile Send matson a Private Message
Precis.
Konjugatlänk sätter man ju parallellt med högtalaren för att förstärkaren skall slippa riktigt jobbiga belastningar vid höga frekvenser(ohörbara).
En så kallad RC-länk.

Mvh
Mats

Mvh
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/01 :  14:55:30  Show Profile Send DIYamps a Private Message
jag menar en som sitter på basomanen inte på ingången.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2004/02/01 :  16:55:22  Show Profile Send Amatören a Private Message
Amatören: Konjugatlänk=impedanskorrigering.
Uniper: Zobellänk=impedanskorrigering.
The Loudspeaker Design Cookbook: Impedance equalizer circuit (Figur 7.105, sid. 117, femte utgåvan).

Vi kanske menar samma sak: Konjugatlänk=Zobellänk=impedanskorrigering.
???

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2004/02/03 :  19:32:11  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
samma i mina öra bara olika värden och för olika egenskaper

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/03 :  19:47:30  Show Profile Send DIYamps a Private Message
ok ok då fattar jag, när vi ändå är inne på detta. En sån fär krets som är 2 motstånd i ett högpassfilter, är det det somj kallas sugkrets i ett delningsfilter??? alltså den krets som dämpar diskanten.
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2004/02/03 :  23:08:12  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
nepp.l pad dämpar bara nivån . seriellt motstånd dämpar paralellt sänker impedansen så att det för delningan skall vara samma som innan

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/03 :  23:41:48  Show Profile Send DIYamps a Private Message
hmmm vad e sugkrets dådå ?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/05 :  16:08:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
En sugkrets är en konding, ett motstånd och en spole i parallell som ska ta ner en topp i frekvensgången. Man ska enligt min mening vara ytterst försiktig och använda sådana bara som en sista utväg för de fördärvar närvaron i ljudet. De sitter i serie med elementet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/02/05 16:11:17
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/05 :  16:46:06  Show Profile Send DIYamps a Private Message
då fatar jag, delninsfilter är ju jobbiga att ha å göra med, särskilt spolarna.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/05 :  18:59:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Enklast är alltid bäst tycker jag. Det får allt vara en stor topp för att man ska vräka på komponenter i signalvägen. Jagar man först kondingar i förstärkarkretsarna för att få en enkel kretslösning är ju jobbet ogjort om man gör ett komplicerat filter sedan. Alla komponenter påverkar ljudet så det vill till att summan av ingreppet ger ett plus.
Jag anser mig inte vara expert på delningsfilter på något sätt. Det är bara det att min erfarenhet är att ju färre komponenter desto bättre. Om man försöker rätta till ett fel med fler komponenter kan det ofta resultera i sämre resultat i form av ett trist, oengagerat ljud.
Det är väl snarare fråga om en grundfilosofi än vad som är rätt egentligen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2004/02/05 :  19:04:28  Show Profile Send markusA a Private Message
Bernt>Med tanke på den minimalistiska filosofin ovan...
Vad anser du om baffelstegskorr? de sitter ju i serie med elementet. Å andra sidan kan de göra under för att få ett "fylligare" ljud.
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2004/02/05 :  19:08:20  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
det du säger om en massa komponenter är helt sant enligt mig .jag tängte bara på den paralella så kallat "sugkrets" vi pratade om.min tanke är den att om du paralellkopplar en sådan krets över tex en bas så kommer man enbart sänka impedansen där bandpass filtret delar över motståndet.alltså i min mening kommer det inte påvärka ljud trycket utan bara värma motståndet så vida det inte fins en komponent framför vilket där skulle kunna ge ett späningsfall över den komponenten.funderar på att ha en fas kopensation som man kan sätta på och av med en brytare just för att det inte skall vara där i onödan.Det jag vill påminna mig om är att vissa rörsteg inte kan driva högtalare med stora fasförskjutningar.
mvh stefan

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/05 :  19:42:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Aha Stefan, då är jag med dig.
hefty: Det finns inga regler enligt min mening, ger det bättre ljud är det OK. Jag har ju korrigeringskrets till dipolbasarna också. Bara summan blir plus ljudmässigt, men senare kanske det blir för komplicerat. Ett tag hade jag ett triampat system med aktiva filter och annat fanstyg. Jag tyckte det var bra då, men nu skulle jag inte välja den vägen i första taget. Men man vet aldrig, passiva filter kan vara ett gissel i många fall. Kanske blir det lättare då på signalnivå.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2004/02/05 :  20:27:42  Show Profile Send markusA a Private Message
Nåja, jag har trådlindade induktansfria motstånd samt grova foliespolar... bara att hoppas att ljudet inte "sabbas" för mkt av dessa. Håll tummarna...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/05 :  20:54:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000