HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Arcam FMJ-CD23, låter som vadå?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2004/02/02 :  20:26:50  Show Profile Send Ionizer a Private Message
Ja lite kryptiskt ämne, men vad jag vill veta är vad det finns för billigare alternativ som låter liknande.

Provlyssnade en FMJ-CD23 och blev helt förälskad, tyvär ligger den en bit ovanför min budget, dessutom kryllar det inte av dom begagnat heller..

Kan dom billigare Arcam spelarna mäta sig med denna? Någon äldre modell kanske som är billig beggad? Helt andra alternativ?

Tacksam för tipps..

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/02/02 :  20:43:22  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
har lyssnat på nya cd33:an...jag förstår hur du känner. Det är trevliga cdspelare.
Driv, anslag och timing är på topp tycker jag. Det är bara till att spara ett tag till så slipper du sitta med något som du kanske inte blev riktigt nöjd med.

Mvh,
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/02/02 :  21:04:49  Show Profile Send KennethS a Private Message
Äger själv en Arcam CD82T. Kostar 10.000:- och den har mycket av CD33:an i sig. Skulle rekommendera dej starkt att lyssna på den.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/02/02 :  21:33:34  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Arcam CD82T reas just nu ut för 5000:- på:
http://www.stereokompaniet.se/rea.htm
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2004/02/03 :  10:27:23  Show Profile Send MartinN a Private Message
Jag hade Arcam CD 92 och var mycket nöjd
-den är en spelare med HighEnd kvaliteter.
Nog är CD 82 bra men CD92 är ännu bättre.
Men om man får en 82:a billigt är den väl
det bättre alternativet. Upplösningen och
detaljerna blir sämre ju längre ner man går
på 'klassskalan'.

Martin
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/03 :  11:40:09  Show Profile Send MartinH a Private Message
En äldre spelare som faktiskt fortfarande står sig riktigt bra är Alpha 9 från Arcam... Kan gå att få tag i för rimliga pengar, har en hel del av del nyare spelarena inanför skalet, det är nästan bara skalet som skiljer...( nästan )
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/02/03 :  11:52:29  Show Profile Send Ayn a Private Message
CD82 går väl att uppgradera till CD92, så köper man 82:an är det ju inga problem om man bestämmer sig för att få en liten skjuts uppåt i ljudet senare.

Själv har jag inte lyssnat på FMJCD23, däremot FMJCD33. CD92 kan inte mäta sig med FMJCD33 i mitt tycke, FMJCD33 gör allt bättre, för det pris den betingar (18500 har jag för mig) är den en mycket intressant maskin som jag själv nog skulle köpt om jag var ute efter ett köp i den prisklassen.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/02/03 :  13:11:39  Show Profile Send KennethS a Private Message
Hotspur: 1år gammal Arcam CD82T ja..Jag pratar sprillans ny...

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2004/02/03 :  13:15:53  Show Profile Send binmarv a Private Message
Vet inte om jag kan ge dig överdrivet många bra tips, men jag har är lycklig ägare till en cd23t och är helnöjd. Innan jag köpte den så lyssnade jag på både S.A.T cd-fix och AA Paganini. Jag föll faktiskt först för AA Paganini, men den blev något tråkig efter ett tag, åtminstone till mina högtalare. Annars kan jag rekomendera denna, låter dock inte snarlikt.

Något jag fick höra i min jakt var att Musical Fidelitys motsvarande cd-spelare skulle vara åt Arcam-hållet. Jag har dock inte lyssnat på denna. Däremot har jag lyssnat på modellerna under FMJ-cd:n och de låter fantistiskt bra till respektive pris. I jämförelse med cd23t så fann jag dem aningen spretigare och ibland även ljusare, men helt klart mycket kompetenta spelare.

/Martin

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!

Edited by - binmarv on 2004/02/03 20:08:40
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/02/03 :  15:08:14  Show Profile Send Roq a Private Message
OK, jag har som binmarv en FMJ CD23T och är jättenöjd.
Jag har inte haft så många spelare att jämföra med men liksom binmarv hade jag fått tips om MF A3.2 (heter den väl?) och jag provlyssnade den. Jag tyckte inte den kom i närheten av FMJn - mycket mer beslöjad och inte alls lika rapp och artikulerad. Arcamen kan inte beskyllas för att vara mörk i klangen. Med mina tidigare Audiovector lät den nästan vasst. Nu med nya burkar låter den mycket bra!
Rekommenderar alltså inte Musical Fidelityn (men smaken är ju olika).
Mvh Roq
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000