HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Acoustic Energy Aegis Evo´s ljudkaraktär?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mantra
Member

138 Posts

Posted - 2004/01/22 :  22:18:29  Show Profile Send mantra a Private Message
Hej, Är det någon som har lyssnat på Acoustic Energy´s Aegis Evo serie? ljudkaraktären på den hur är den drar den åt ljusa, mörka eller neutrala hållet?

Är mest intresserad av golvhögtalren Aegis Evo 3b.

Har idag ett par Wharfedale Emerald 97 som jag nog tycker är lite väl mörka för min smak så det blir att försöka bli av med dessa.

Sedan blir nästa projekt att försöka hitta en förstärkare till högtalarna också. Några tips i 6-10000:- klassen?

/Micke

Rotel RA-11 - NAD T557 BD - B&W DM685 - Eichmann eXpress 4 - VAN DEN HUL The CLEARWATER

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/01/23 :  07:37:08  Show Profile Send matte76 a Private Message
Hej! Jag har ett par AE Evo 3 till salu, pris 4.500 (nypris 6.500). De är 6 månader gamla, men som i nyskick. Färg mörk lönn, hämtas i Malmö eller skickas mot att mottagaren betalar frakt. Ljudkaraktär: Neutrala, med varmt ljud. Snärtig snabb bas, rent & detaljerat mellan och diskant. Säljes pga ska troligen köpa B&W 705 (13.000 kr).

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

mantra
Member

138 Posts

Posted - 2004/01/23 :  11:46:04  Show Profile Send mantra a Private Message
Vad använder du för förstärkare till dessa? Ska man ha en förstärkare som förmedlar ljudet mörkt eller åt det ljusa hållet?

Har du kanske några bilder att skicka föresten?

/Micke

Rotel RA-11 - NAD T557 BD - B&W DM685 - Eichmann eXpress 4 - VAN DEN HUL The CLEARWATER
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/01/23 :  12:25:38  Show Profile Send matte76 a Private Message
Hej! Jag använder en Rotel RA-1060, fungerar jättebra. Den är neutral med varmt ljud. Mer mörk än ljus, men ganska neutral. Kan tyvärr ej skicka bilder, har ingen digitalkamera.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/23 :  13:21:21  Show Profile Send Larsho a Private Message
Hmmm de Rotel jag har hört drar mot det ljusa hållet
och det är kanske därför den matchar dina högtalare så bra

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/01/23 :  13:24:04  Show Profile Send Hotspur a Private Message
quote:
Acoustic Energy Aegis Evo´s ljudkaraktär?

Svar: Burkig!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/23 :  13:37:44  Show Profile Send Larsho a Private Message
Burkrig

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Skiier
Ej medlem längre

271 Posts

Posted - 2004/01/23 :  13:45:18  Show Profile Send Skiier a Private Message
Larsho: Två gorillahanar och en snygg gorillatjej -> Burkrig

Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/01/23 :  13:47:29  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Nej, inget burkrig... Däremot tenderar nämnda serie att låta burkigt, särskilt i mellanregisterområdet som hanterar röster. Tycker t.ex. att efterförljaren till AE 109 är en katastrof, en kommersiell snedspark av värsta sort. Synd på en så bra högtalare...
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/01/23 :  14:22:19  Show Profile Send matte76 a Private Message
AE låter absolut inte burkigt, möjligen jämfört med mycket dyrare högtalare men i sin prisklass är den topptestad överallt. Best buy 2003 och 4/5 i HiFi choice hade den inte fått om den låtit burkigt!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/01/23 :  15:11:15  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Tja, smaken är ju delad. Jag jämförde Aegis Three med dess föregångare AE 109 (som var billigare) sida vid sida och då (med den kringutrustningen) var det inget snack om vilken av dessa som lät bra och vilken som lät trist och burkigt...
Go to Top of Page

LieS
Member

72 Posts

Posted - 2004/01/23 :  17:32:40  Show Profile Send LieS a Private Message
jag har just inköpt ett par nya ae3or, och håller med om att det finns burkighet i sångregistret, framför allt för kvinnliga röster. Jag hoppas dock att detta ska försvinna med lite inspelning, och även att ett kabelbyte ska kunna hjälpa lite. som det är nu finns det en aning telefoneffekt på rösterna.

jag kör själv med arcam cd72t & a65+, och det hela ger ett väldigt korrekt intryck, vilket kan tyckas tråkigt, men som jag hoppas vinner i längden. om nu bara telefoneffekten ville försvinna...

edit: förstärkarinfo

Edited by - LieS on 2004/01/23 17:34:08
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/01/23 :  19:05:22  Show Profile Send Hotspur a Private Message
LieS: Ledsen å dina vägnar, modigt av dig att "erkänna" denna karaktär. Hoppas verkligen det blir bättre i takt med inspelningen, håll oss gärna underrättade!
Go to Top of Page

mantra
Member

138 Posts

Posted - 2004/01/23 :  19:14:47  Show Profile Send mantra a Private Message
LIES: Väntar med spänning dina kommentarer om ett tag. Hur många timmar har du ung spelat på evo 3´orna?

/Micke

Rotel RA-11 - NAD T557 BD - B&W DM685 - Eichmann eXpress 4 - VAN DEN HUL The CLEARWATER
Go to Top of Page

LieS
Member

72 Posts

Posted - 2004/01/24 :  10:23:34  Show Profile Send LieS a Private Message
svårt att säga i timmar. har haft dem i nio dagar nu, och spelar ganska flitigt, en eller två dagar har jag låtit dem stå på repeat när jag har gått hemifrån. vad kan det bli? 40 timmar kanske?

känslan hittils är dock att det är framför allt nyinspelad musik som har den effekten, som om de spelar lite för korrekt för hur dagens musik är mixad. kan vara en slump också.

Go to Top of Page

LieS
Member

72 Posts

Posted - 2004/01/24 :  10:27:42  Show Profile Send LieS a Private Message
vill dock säga att förutom denna burkighet, så låter det fantastiskt bra. detaljrikedomen är fantastisk, och nu har basen börjat komma igång, och den spelar härligt torrt och korrekt. ibland störs man av den lilla burkigheten, men vanligtvis tänker man inte på den. den har också lättat en hel del sen inköp, så jag ser ljust på framtiden.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/01/24 :  22:45:40  Show Profile Send FBK a Private Message
Larsho!
quote:
Hmmm de Rotel jag har hört drar mot det ljusa hållet

Rotel är väll en av de märken som verkar ha lite olika ljudkaraktärer på sina stärkare, allt från ljusa till de med en liten svag dragning mot det mörka, som tex Rotel RA-1060. De flesta märkena brukar hålla sig till ett ljudideal, men med Rotel så vet man aldrig förän man har lyssnat. För så hade de ett mycket ofärgat ljud, som även kan uppfattas som ljust. Personligen upplevde jag deras stärkare som lite ljusa men alla höll inte med mig. Men jag är mycket känslig för ljusa grejer allmänt, det blir lätt vasst och det står jag inte ut med.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2004/01/24 22:56:19
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/24 :  22:48:50  Show Profile Send Larsho a Private Message
Har hört lite olika modeller, gemensamt för dessa har varit
att de är ganska neutrala med en liten dragning mot det ljusa
hållet

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/01/24 :  22:58:17  Show Profile Send FBK a Private Message
Larsho! Jag la till lite i mitt inlägg

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/24 :  23:02:10  Show Profile Send Larsho a Private Message
Yepp såg det

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/01/25 :  09:38:05  Show Profile Send matte76 a Private Message
Saken är ju den att AE Evo 3 har aluminium-membran, så inspelning på minst 100 timmar krävs. Har haft mina 6 månader och hör ingen burkighet i ljudet. I början lät de dock instängda. Tror inte Herr Hotspur har gett de den tid de behöver. Innan inspelning kan man ej döma ett par högtalare.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

rocknrolf
Member

91 Posts

Posted - 2004/01/25 :  12:47:37  Show Profile Send rocknrolf a Private Message
Hade det igentilgen inte varit bra om högtalarna var inspelade när man köpte dem. Det kanske är svårt för tillverkarna att fixa, men en fördel anser jag att det varit.
Go to Top of Page

LieS
Member

72 Posts

Posted - 2004/02/01 :  12:20:35  Show Profile Send LieS a Private Message
okej, nu har väl högtalarna fått gå så pass mycket att det kan ses som att de är hyfsat inspelade. använder just nu taralabs prism 11 samt billig högtalarkabel.

Ljudet har blivit bättre, eller så har jag vant mig, svårt att säga vilket, men jag stör mig inte på burkigheten längre. Jag hör inte ens att det finns någon burkighet där längre, och har inga direkt invändningar på hur det låter.

Dock, när jag kopplar in hörlurar (philips hd910) som är lite vässade i diskanten, och sen går tillbaka till högtalarna, så upplever jag fortfarande en stor skillnad. Stor skillnad behöver inte betyda försämring, men det är öppnare och luftigare med hörlurar, vilket gör att högtalarna automatiskt känns lite instängda i direkt jämförelse. Dock tror jag att högtalarna återger ljudet mer korrekt, allt låter väldigt naturligt, och jag blir inte trött på ljudet, som jag kan bli med hörlurarna.

slutsats: diskanten är inte vässad som hos många högtalare, så det där förföriska ljudet i jämförelse får man inte, men å andra sidan får man ett väldigt korrekt och detaljrikt ljud som tilltalar mig.

Rekommenderas!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/02/02 :  07:40:15  Show Profile Send matte76 a Private Message
Hörlurar låter generellt alltid bättre än högtalare, mindre instängt och så. Bara att konstatera, ska man ha bästa möjliga ljud är det hörlurar som gäller, men jag tycker ändå det är roligare att lyssna på högtalare. Så dina AE är inspelade nu? Jag visste att ljudet skulle släppa från dem, att säga att de är burkiga är korkat innan de är inspelade (som en annan i denna tråd gjorde ovan). Grattis till bra högtalarval!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2004/02/02 :  19:44:10  Show Profile Send €riC a Private Message
Jag har ett par Aegis Evo One, jag kan då inte hur jag än försöker höra någon burkighet. Men, när jag lyssnade på trean så tyckte jag att den var betydligt mindre homogen i ljudbilden, speciellt den lite "högre" basen, jag skulle inte vilja byta mina Aegis 1 mot Aegis 3, min gissning är att de inte har lyckats lika bra med lådan (svårare med en större låda), kanske även delningen/filtret är mindre lyckad, men det jag upplevde som största skillnad var att den större modellen hade ett kraftigt lådljud som inte finns i den mindre. Fortfarande är den ändå en bra högtalare. Jag spelar mina ihop med en Marantz pm6010ose som har ett väldigt varmt ljud enligt mig, detta tycker jag passar väldigt bra med högtalarnas, som jag upplever det väldigt neutrala, men aningen kalla karaktär. Det kan vara ide att lägga en del möda på att hitta rätt förstärkare, kan vara avgörande. En bekant till mig använde sina med en gammal rotel förstärkare, som har en väldigt kall och klinisk karaktär, det var inte alls lyckat... Min syster kör ett par EVO ONE med en Cambridge A300, Det är väll någorlunda lyckat, men den är lite svag, känns inte som det släpper riktigt. Det krävs inget kraftverk, men de behöver lite kräm, förmodligen behöver 3an betydligt mer, skulle tro att det kan vara en bra ide med en varm och ganska kraftig förstärkare. Har föresten hört dem med Cambridge A500 också, det var helt ok, men inte underbart, sen tror jag att den är för klen för golvmodellen.

Alltså, mitt råd blir: Köp Stativarna och en varm förstärkare med på ca 50watt och lika många ampere. Eller (om du har ett stort rum), Evo3 och en kraftig varm förstärkare, men se till att ställa dem långt från bakväggen, uppåt en meter kan behövas. Eller behåll dina gamla högtalare och skaffa en bättre förstärkare. Fast helst skulle jag se att du la pengarna på ett par Carlsson.

Edit: "kraftigt lådljud" kanske var att ta i, "klart märkbart" skulle nog passa bättre Med "mindre homogen" menar jag att det känns som om vissa delar av registret sticker ut, eller i alla fall inte håller ihop lika bra. Det ska även tilläggas att jag bara lyssna på 3an i butik, dock vid ett flertal tillfällen.

Edited by - €riC on 2004/02/03 00:42:14
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/02/03 :  07:41:21  Show Profile Send matte76 a Private Message
Håller inte med, har lyssnat mycket på både Evo 1 och Evo 3, och 3:an låter ungefär som 1:an, men med mer bas. Evo 3 valdes till "best buy" både 2002 och 2003 i sin priskategori i What HiFi. Den anses vara marknadsledande bland golvare i prisklassen runt 7.000 kr. Att den skulle låta låda håller jag inte med om. Sedan är det klart generellt så att stativare "släpper" ljudet lite bättre, medan golvare har mer bas. Vad man väljer är en smaksak.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.91 sekunder. Snitz Forums 2000