HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Synpunkter på "Let it be - Naked" mfl
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/02/01 :  23:28:24  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Hej på er alla!
Jag kunde, liksom säkert många andra, inte motstå "hypen" kring denna nyutgåva. Har faktisk ingen riktig koll på originalplattan får jag erkänna, eftersom jag bara sett filmen och aldrig köpte plattan.
Har dock köpt en del andra Beatles på cd, för att spara på gamla sönderspelade vinylex. Tex Abbey Road är verkligen inget vidare jämfört med originalet, men den är ju också mastrad i cd-skivans "barndom". Efter vad jag förstår har det inte gjorts något tidigare åt dessa gamla cd-utgåvor, så man var ju ganska nyfiken på hur det skulle låta... En naken rockigare platta, det lät ju jä****t spännande, dessutom skulle teknikerna jobbat flera år för att plocka fram detta nya "råa" ljud. Sir Paul säger själv något om den oerhörda realismen som går i stil med att: Det var en kuslig känsla, precis som att sitta i studion med de andra killarna igen...

Så hur låter det då??? Jo, jag får nog säga att man blir ganska besviken! Inte på musiken, för jag tycker att plattan håller hög musikalisk klass, lite vemodigt som om Beatles som håller på att bli vuxna på något sätt! Man blir verkligen sugen på att höra allt av Lennon osv, men vad har teknikerna egentligen gjort mer än plockat bort lite stråkar! Tycker att ljudet verkligen inte är "rått" och saknar 3d-känsla mm... Om man jämför med nyutgåvorna av Stones, som verkligen låter bättre, även utan SACD-avkodning, måste det vara ett totalt misslyckande. Eller vad tycker ni...

Så till sist den verkligt stora frågan: Får man verkligen göra så mot ett verk, när två av originalmedlemmarna är döda??? Är det rent av bättre ljudmässigt att köpa den på original cd? Hur tycker ni som jämfört bägge plattorna?

Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman

Edited by - SebastianG on 2004/02/02 22:30:26

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2004/02/02 :  14:56:49  Show Profile Send Gabe a Private Message
Som gammal Beatles-älskare tycker jag mest att Let It Be - naked är resultatet av onödig klåfingrighet. Inte sjutton har plattan blivit bättre! Jag föredrar absolut den version vi vant oss vid med Phil Spectors STORA ljudbild. Det luktar hype och ett nytt sätt att mjölka pengar av marknaden... Sen har du en poäng i att två av originalmedlemmarna faktiskt är döda och inte kunnat säga vare sig bu eller bä om det här projektet. Vad blir nästa platta? En helakustisk Sgt Pepper? Hemska tanke...

hälsningar
Gabe
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/02/02 :  20:51:22  Show Profile Send svejk a Private Message
Håller med föregående talare. Att gå in och kladda, plocka bort eller lägga till,näpp. Att avSpectorifiera en klassiker buuuu.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2004/02/02 :  23:32:25  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Jag har nog gillat tanken på en "avspectoriserad" version, men jag vet inte om resultatet blev så spännande. Dessutom är det tydliga knäppljud lite här och var, om det nu inte är CD-driven i min jobbdator som spunkat ur på något sätt (har inte lyssnat hemma). Kopieringsskydd kanske?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000