Author |
Topic |
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2004/01/22 : 22:53:20
|
Hejsan,
Satt och skalade kabel framför stereon idag. Hade "hittat" 3 (!) st Opus 3 skivor, som jag lite lagt åt sidan: * Eric Bibb * Swedeish Jazz Kings * 15'th Aneversity
Ståbas, blås och hi-hat (mm) låter ju verkligen fint. 3D information är kalas.
Man vad i hela friden är det för ett piano (/klaviatur) som dom spelar på? Det låter inte riktigt som en stor flygel...
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2004/01/26 : 09:26:54
|
Ingen som har nån Opus 3 skiva? Ingen som reagerat på pianot?
|
|
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2004/01/26 : 09:59:58
|
Vilken Eric Bibb är det ?? |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2004/01/26 : 10:48:03
|
Jag TROR det är "Needed times" eller nått sånt...får dubbelkolla ikväll!
// Pär |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2004/01/26 : 21:04:11
|
Jag köpte mina högtalare av Jan-Eric men äger bara en sampler (som låter underbart) eftersom de artister han spelar in inte riktigt är mina favoriter.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
|
Soulman
Member
441 Posts |
Posted - 2004/01/29 : 10:44:29
|
Har en Bibb från Opus 3. "Just like love" heter den. Ingen av mina favoriter dock. Ljudet är väldigt bra men inte direkt insmickrande ;) Bib själv säger att låtarna är helt färska, nyskrivna. Kanske därför låtarna känns så skissartade. Jag blev rätt besviken på skivan faktiskt. Ljudmässigt en höjdare dock som sagt var, men jag har svårt att njuta av ljudet dock när inte låtarna håller hela vägen...
/Stefan |
-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things -- |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2004/01/29 : 13:51:26
|
På låten "Needed Time" av Eric Bibb finns inget piabno eller annat klaviatur med. Instrumenten som finns på låten är: Gitarr Bottleneck gitarr Mandolin Harmonica Bass Trummor.
Jag har den låten på 4 olika opus3 skivor. Både samlings och med enbart Eric Bibb, och det är samma inspelning på samtliga. Alltså inget piano.
|
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
Rutger
Member
135 Posts |
Posted - 2004/02/02 : 07:31:25
|
Ja, visst låter pianot (/pianona - 2 år mellan olika spår) speciellt. Om det gäller Swedish Jazz Kings, CD 19404. Troligen nåt mindre plink-plonk-piano. Men de där killarna emulerar ju 20- och 30-tals-jazzen, allt låter speciellt! Dvs helt suveränt. Jazzpianister hade visst olika stilar, och notera att det är tre olika pianokillar.
Just den CD:n och CD 19502 (Kenneth Arnström med Tomas Örnberg Blue 5: "Rhythm King") borde alla skaffa - även jazzhatare! Ingen seg gubbjazz utan ett j*a drag med det vilda soundet från förra seklets början. Blir man inte vansinnigt lycklig av de första två spåren på 19502 så är allt hopp ute.
Bägge är rena testskivor för anläggningen också. Det är dags nu, Jan-Eric Persson (tillsammans med Gert Palmcrantz) ska ha nåt slags nobelpris för sina inspelningar. Den som har Bibbs "Spirit & The Blues" (CD 19401) vet vad Opus 3 handlar om ljudmässigt. - Bara att handla, www.opus3records.com. Opus 3 har ett bås på helgens hifimässa (Tjockholm) så det kan vara en chans att förse sig eller lyssna.
En säker Palmcrantz är Hot Jazz Trio på Kenneth CKS 3417, tidig jazz likt dessa Opus 3. Sååå jäkla cool. Tillbakalutad spelglädje, det svänger men väsnas inte, med en akustisk närvaro och direkthet som bara en Palmcrantz kan ha (vardagsrum). Superljud.
(Varning för en del Palmcrantz om man, som jag, egentligen inte gillar vanlig jazz. Mycket med Dompan etc står jag bara inte ut med.)
|
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2004/02/02 : 22:39:02
|
Hejsan,
Efter en långhelg i Sälen är man som en helt ny människa igen! Underbart!
Tack till Rutger! Underbart målande och förklarande beskrivning.
Skivan jag avsåg är "The Swedish Jazzkings", på CD #19404. Det är inte riktigt en Steinwayflygel...
Nu vet jag! Tack!
|
|
|
|
|
Topic |
|