HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stereoslutsteg vs.flerkanal med biamp
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/01 :  20:50:49  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag tittar just nu lite olika slutsteg. Vad som slog mig är att man för rätt rimliga pengar kan få ett 5-kanaligt slutsteg. Ex. Rotels RMB-1075 kostar bara 1000 kr mer än deras 2-kanalare i samma prisklass RMB-1080.

Hur står sig egentligen ett flerkanalsslutsteg med biampning mot en 2-kanalare?
Naturligtvis "borde" ett 2-kanalssluteg för samma pengar vara bättre per kanal, å andra sidan ger biampning också en del fördelar.

Kommentarer?

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2004/02/02 :  00:30:40  Show Profile Send Amatören a Private Message
Om du har högtalare med låg impedans, under 4 ohm, bör du se upp med RMB-1075 då det tappar effekt vid låga impedanser.

Annars, varför inte! Kör själv med 2 st. HK Signature 1.3 (3x120 W) biampat till front- och center-högtalare.
Tycker jag har mer kontroll och "punch" jämfört med t.ex. Accuphase P-300V (2x180 W) som jag brukar alternera med.

Primare har fina alternativ, bl.a. Hemmabio-tidningen har dessa som referens.

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/02 :  11:59:49  Show Profile Send MartinH a Private Message
Mycket beror nog på vilka steg man jämför, vissa multikanal har tex bara en trafo, medans vissa sluteg har en per kanal..

Vissa skulle nog säga att ska man biampa ska man separera slustegen åt, alltså två lådor, två trafos osv...

Men testa kan man ju alltid göra..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000