HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ljudbild
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

magnus
Member

110 Posts

Posted - 2004/01/31 :  20:41:51  Show Profile Send magnus a Private Message
Tjena
Finns det någon annan med detta problem?
Jag har en tydligt försämrad ljudbild när temperaturen
skiljer mer än 5gr celsius mellan högtalarna. Är B&W extra
känsliga för detta tro? (Jag har ett par CM6)

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/31 :  21:04:02  Show Profile Send Flint a Private Message
Vart tar du tempen på dom? I basreflexöppningen?
Om ljudet liksom vibrerar kan kanske den som är
kallast ha fått frossa.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/01/31 :  21:08:50  Show Profile Send matså a Private Message
Skämtar ni, eller

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/01/31 :  21:13:17  Show Profile Send hal a Private Message
Hur kan det skilja med 5 grader ?
Står en jämte öppna spisen, eller...

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

magnus
Member

110 Posts

Posted - 2004/01/31 :  21:20:21  Show Profile Send magnus a Private Message
Den ena högtalarn står i kallgaraget, kan det kanske vara orsaken?
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/31 :  21:23:28  Show Profile Send Flint a Private Message
magnus
E' låda i garaget å e' i vardagsrummet och själv sitter du på vinden och lyssnar. Tja, det kan kanske ge lite konstig ljudbild. Prova med tubetraps och WBT-kontakter. Det kan göra en enooooorm skillnad.

Ett sätt att hålla den kallare varm vore kanske att ta ur dämpmaterialet och fästa det på utsidan istället. Bultpistol är inte dumt. Själv får jag inte tydliga problem med ljudbilden "förrns" temperaturskillnaden börjar närma sig 30 grader. Jag har en låda på balkongen och en i vardagsrummet. Bästa stereobredden har jag i skåpet breve' kylskåpet, tredje hyllan nerifrån. Bästa basen under skohyllan i hallen. Nu kan det ju vara så att kablarna och elementen (inte värme) behöver frysas in och inte brännas som vissa envisas med och det kan ju vara den skillnaden jag hör. Kanske behöver dom även svettas och rökas in.

Edited by - Flint on 2004/01/31 21:53:57
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/01/31 :  21:30:37  Show Profile Send MatsT a Private Message
Hmmm, infrysning av kablar!

Du kanske har hittat på en ny tweak Flint, alla vet ju att en nedfryst kabel (-273 C) fungerar bättre och när alla som experimenterar med kablar får nys om det här kommer det kanske att starta en ny trend.

Go to Top of Page

magnus
Member

110 Posts

Posted - 2004/01/31 :  21:32:05  Show Profile Send magnus a Private Message
Ok har testat ditt förslag, funkar sådär, temperatur skillnaden är utjämnad.
Men jag tycker ljudet inte kommer fram. (fast garagedörren e öppen)
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/31 :  21:35:48  Show Profile Send Flint a Private Message
Trend, ja, varför inte utfrysning av kablar.
Go to Top of Page

razor
Member

162 Posts

Posted - 2004/01/31 :  21:46:21  Show Profile Send razor a Private Message
Kan du inte rama in ljudbilden och visa för oss, så kanske vi får några ledtrådar?
Go to Top of Page

magnus
Member

110 Posts

Posted - 2004/01/31 :  22:00:49  Show Profile Send magnus a Private Message
Hallå.. driver ni med mig?
Jag sitter inte på vinden, jag sitter i källaren!!!
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/01/31 :  22:10:16  Show Profile Send pak a Private Message
det var det dummaste jag hört!
hur har du placerat anläggningen egentligen?
sitter du i dörröppningen då eller?

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/01/31 :  22:24:20  Show Profile Send Ayn a Private Message
Roligast idag. Fortsätt, fortsätt!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/01/31 :  22:29:03  Show Profile Send DIYamps a Private Message
lololol
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/31 :  22:29:15  Show Profile Send Flint a Private Message
magnus
Urshäkta... En fatal missuppfattning och tillika egenhändigt uppdiktat falsarium från min sida. Jag ska genast ge mig 30 årsbonusar mindre i avgångsvederlag som rättmätigt straff.
Källaren ja. Den låga lyssningspositionen kan ytterligare försämra ljudbilden genom reverbal difraktion pga. ökat antal reflekterande ytor. Jag rekommender därför balanserad drivning av slutsteget som nog blir det sista steget i det här fallet som jag kan komma på. Jag garanterar att syftet med mina inlägg har varit allt igenom seriöst och icke i syfte att driva med Herr Trådställaren vare sig i longitud eller latitudplanet.

Edited by - Flint on 2004/01/31 22:35:34
Go to Top of Page

magnus
Member

110 Posts

Posted - 2004/01/31 :  23:48:59  Show Profile Send magnus a Private Message
Flint din expertkuskap i gällande område råder det inget tvivel om, men som lekman innom denna vetenskap så tvivlar jag något
i hänsende om ditt innlägg om det ovannämda påstånde hurvida balanserad drivning av slutsteg skulle vara lösningen på mitt
delikata i tidigare nämnda prolblem! "Debatterar vi vidare ska nog problemet lösas" som min Farfar alltid sa!
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/02/01 :  00:17:20  Show Profile Send Flint a Private Message
magnus
Jag valde balanserat som metod eftersom det som det hörs på namnet strävar efter equalisation av förmodligen universums alla krafter. Lugn och harmoni, ying och yang, Laurel & Hardy, kraft och motkraft, senap och ketchup, hårdbarock och vals. Balanserat innefattar så mycket. Inte bara fiktiv ordning och reda utan också ordentliga råsopor. Ibland behöver vi alla en råsop. En lite kick mot bättre vetande och sämre tider. Sören Gyll är nolltaxerare. Varför skulle inte jag kunna betala hans skatt. Det kallar jag balans. Det är i den andan jag tror att just balansert i ditt fall skulle kunna göra en markant och dubbelkontraproduktiv lägesförändring mot det eftersträvade Status Quo. Inte orkestern utan ögruppen. Sen tror jag fortfarande på tubetraps. Garnera med RG62. Servera med ett dåligt v*n.
Go to Top of Page

magnus
Member

110 Posts

Posted - 2004/02/01 :  00:37:48  Show Profile Send magnus a Private Message
Kära Flint
Om jag har uppfattat dig rätt så rekomenderar ni en högtalar placering enligt ying och yang, Laurel & Hardy, kraft och motkraft, senap och ketchup principen, m.a.o en på vinden och en i källaren! Osökt kommer vi in på följdfrågan var ska mitt
lekamen placeras vid lysningsögonblicket?

Edited by - magnus on 2004/02/01 00:45:15
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/02/01 :  00:49:38  Show Profile Send lasselite a Private Message
Din lekamen placeras läpligtvis hos grannen, då din ommöblering kräver att huset spelas in i minst 6000 timmar. Har grannen ingen senap kan mangoshutney fungera som tillfälligt substitut.

Förmodligen är det skillnaden i resistans pga temperaturskillnaden som ger din märkliga ljudbild, prova med att lägga 2dm av kabeln i den isfyllda champangekylaren.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/02/01 :  01:00:32  Show Profile Send Flint a Private Message
Ja som du ser så spretar aforismen något. Kanske är det bäst att du efterforskar på egen hand. Ljud är ju trots allt en subjektiv företeelse. Jag har ju min favoritplaceing med sambandscentralen instoppad i skåpet breve' kylskåpet, tredje hyllan nerifrån. Där tillbringar jag största delen av min lediga tid eftersom ljudet där blommar ut med sina mest konstruktiva bredsidor. Det tog mig fem år att hitta den fullträffen och att jag hittade den berodde på ett misstag. Jag snubblade på mattkanten och sopade huvudet rätt igenom skåpluckan. Det måste ha uppstått någon form av basreflexport när jag slog hål på dörren för fy satan vilken tight bas det blev. Annars är som sagt basen ännu bättre, fylligare, under skohyllan men där luktar det istället sämre. Kanske kan du hitta en liknande favoritplats. Det behöver inte vara köket. Det beror på husets/lägenhetens utformning. Lycka till.

Edited by - Flint on 2004/02/01 01:03:13
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/02/01 :  01:13:08  Show Profile Send lasselite a Private Message
Jag tycker att man alltid skall lyssna med ett oscilloskop i närheten, det ger klart bäst ljudbild. Kräver i och för sig kalibrering men ingen inspelningstid utöver lagstadgad semester och karens.
Go to Top of Page

magnus
Member

110 Posts

Posted - 2004/02/01 :  01:25:31  Show Profile Send magnus a Private Message
lasselite
Herregud.. vet du hur ofta man måste byta isen i champangekylaren? Enligt tidgare erfarenheter så skall detta ske
vart sjunde låt(i genomsnitt).kylkapasiteten i frysen räcker inte till, dessutom stör kompressorn min anläggning något
mer än vinsten i temperatursänkningen i kablaget åstakommmer!
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/02/01 :  01:31:27  Show Profile Send lasselite a Private Message
Jamen, d e ju därför du ska till grannen! För att hämta is i hans ismaskin, begriper du väl, dummer!!!;)
Go to Top of Page

magnus
Member

110 Posts

Posted - 2004/02/01 :  01:44:08  Show Profile Send magnus a Private Message
Gode Flint
Många misstag har skapat de största underverk här på jorden, kanske inte mattkanter varit orsak till så många, men ändå. Hålet i skåpluckan har komplerterats med ett basreflexrör, eller? För övrigt kan min skohylla knappast nytjas på ett konstruktivt vis p.g.a att det är av galvad plåt (skramligt ljud). Kanske lösningen ligger i ett par rundstrålande karlssonhögtalare? men jag har hört de e burkigt ljud i dessa.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/01 :  01:48:03  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag har hört att en högtalre på taket och en i källaren skall vara bra, det blir ett friskare ljud så.
Dock vid 5 graders skillnad i temperatur så blir ljudbilden skev, men sluts åter vid 20 graders skillnad.
Då det blir varmt om sommaren rekommenderas därför en frysanläggning i källaren så att skillnaden kan hållas konstant och rätt perspektiv bibehållas.
Bästa lyssningsplats brukar vara i stående på händer i badkaret.

Bravo
Go to Top of Page

magnus
Member

110 Posts

Posted - 2004/02/01 :  02:02:15  Show Profile Send magnus a Private Message
Herr Bravo
Kan du rekomendera en Highend kylanläggning? Då jag ej är ägare till ett badkar undrar jag om du tror att en duschkabin har samma akustiska fördelar?

Edited by - magnus on 2004/02/01 04:10:01
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000