HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kopplade in gamla högtalare!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2004/01/31 :  00:05:04  Show Profile Send Saro a Private Message
Hejsan kära forumfolk.

Nu ska jag ta er så långt ifrån "hifi" som möjligt.

Jag kopplade in mina gamla högtalare som stått uppe på vinden ett tag.
Högtalarna är Cerwin-Vega! Vs15 och har följt mitt liv både rolig och sorglig väg. Jag köpte dem när jag var 13år för hela min sommarlön och var helt såld. Detta var underbara högtalare. Men jag sålde dem vidare tillsammans med min Onkyo förstärkare. Nu har jag dem i min ägo igen pga väldigt sorgliga omständigheter.

Hur som haver!

Diskanterna var trasiga på dem så de behövde ju bytas. Ringde en god vän och hörde mig för ifall han hade några diskanter liggandes och vips så var han här med ett par .

När dessa var modifierade in på plats så åkte Nils Lofgren och Lisa Ekdahl ut ur mitt rum. In åkte istället SPL Shootout, en gammal klassiker för basnarkomaner som man en gång var (och förövrigt börjar växa fram igen). Skivan innehåller diverse låtar, rosa brus, svep och frekvenser 20-89hz.

Vi satt i soffan och spelade några av låtarna på skivan och en av kompisarna säger "Kör ett svep Samuel, då är det som förr när du bara lyssnade på svep och toner" . Sagt och gjort. boooooooooooooOOOOOOOOOOOOOOooo. HAHAHHAHAHA!!!! Mäktigt!!

-"Samuel kör lite toner med."

Det skulle jag aldrig gjort... 30hz 15mm konrörelse och sedan på stoppknappen. Gud vad mäktigt. Det rent av var obehagligt mycket bas. Hann inte tänka så mkt mer på det. "KRASCH" så rasade en skomakarlampa ner från taket!!

Jo tack. Ska dessa monster få vara framme så måste jag se över uppsättningen av de övriga tre med


MVH Team Basarsmurfen , en basarsmurf som återuppstått.

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/01/31 :  00:10:34  Show Profile Send mace a Private Message
Borde inte skratta,,, men

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/01/31 :  00:12:35  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Team BasarSmurfen ?? Då kanske vi har sett Samuel ;)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/01/31 :  13:25:03  Show Profile Send DIYamps a Private Message
vad är en basarsmurf ??? om du grillar/pajjar basarna, kan jag få dom då om du byter ut dom ???
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/01/31 :  14:19:11  Show Profile Send molsson a Private Message
en basarsmurf är en sånn som tycker sånt här är kul....


No hay banda!!
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/01/31 :  14:37:59  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Digital Designs ? går väll me vilken 5-1/4" - 18" som helst ? den där dammkopan va överdrivet stor tycker jag, täcker hela konen.
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2004/01/31 :  18:20:08  Show Profile Send Saro a Private Message
Molsson: ganska nära iaf. Men basarsmurfen är en JÄTTESTOR tyggubbe som mer liknar någon ur de sju dvärjarna än en smurf. Men när den blev döpt till basarsmurfen av någon på en tävling så fick den heta det :)..

DIYamps: Nä det går inte att mata 10 000W i vilken bas som helst..
Nej jag spelar inte sönder några baselement för tillfället. Och när jag gör det så får nog Technovox laga elementen åt mig eller någon annan.

Jag har en liten plan på att driva detta till gränsen. Men vågar nästa inte. Jag tänkte ta å koppla in monster elementen med. Men det vågar jag inte pga att fönsterrutorna kan nog spricka.
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/02/01 :  14:52:15  Show Profile Send molsson a Private Message
Jag har fortfarande inte maxat min MA audio XL120, med risken att mer än fönstren spricker är stor.

No hay banda!!
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/01 :  15:02:06  Show Profile Send DIYamps a Private Message
molsson: XL120 ? är dom 120 tum stora på eller ?
Samuel: moster element ? hur stora är dom ?
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2004/02/01 :  16:37:00  Show Profile Send Saro a Private Message
Diyamps 12" stora.

Molsson: hehe. det är fränt när man inte vågar spela max pga risken för spruckna fönster :P
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/01 :  18:42:49  Show Profile Send DIYamps a Private Message
en gång maxade jag mina subbor med ett diy slutsteg, det sa *KRACK* från ena lådan så man kastar sej på volymkontrollen "va sjutton va det???" det synns dock inga skador på element eller lådor. Funderar på om det va väggen eller fönstret, kändes som att rummet va fyllt me vatten på MAX volym, sen denna incident så är jag lite försiktig med basen, jag tror inte att grannen va så glad efteråt.
Go to Top of Page

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2004/02/01 :  18:50:22  Show Profile Send Qvist a Private Message
Coolt samuel, kör du vs15 med stolparna föressten ?

Mvh
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/01 :  19:22:55  Show Profile Send DIYamps a Private Message
är cerwin vega nått gammalt märke som återuppstått eller nått sånnt ??? samuel, va kör du dina vegor med för steg nu ?
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2004/02/01 :  21:02:31  Show Profile Send Saro a Private Message
Ezo: Joda jag kör dom med stolparna. Men jag ska få låna ett Pa steg som lämnar några hundra watt och en eq för att busa lite mer. Lirade idag lite mer tung hiphop och det var nästan olidligt. Jag tror man blivit mesig efter ett par års finlirande. Vi konstaterade att sist jag hade Cerwin högtalarna uppkopplade med monstersubben så var det väl ca 4ggr så mkt flås :P
Det saknas dock en hel del effekt från stolparna. Men vem vet vad som händer nu när man ska börja arbeta igen. Jag har ju pratat med urban om nya monoblock ala stora
Fö så var väl Urban i umeå idag :)

DIYamps: det var nog ditt element som bottnade. Nej Cerwin är ett märke som funnits väldigt länge. (tidigt 70tal?)

Edited by - Saro on 2004/02/01 21:07:01
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/01 :  21:16:19  Show Profile Send DIYamps a Private Message
samuel, elementen rörde sej knappt, ungjefär en millimeter. Nu om jag drar på med min stereo förstärkare kastar dom konen en centimeter eller mer så det bara PRUTTAR och fladdrar från hålet i baffeln "nej det är ingen port, det är ett hål!" så det måste ha vart nåt annat.
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2004/02/01 :  21:24:19  Show Profile Send Saro a Private Message
Vad är det för subbar? Det är skillnad på sub och bas
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2004/02/01 :  21:33:12  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Kul att se att det finns DBDrag folk här!

Mvh
Johan Jensevik, PR Ljud&Tele copetition team. (kommer du ihåg Skräcködlan?)

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2004/02/01 :  21:41:25  Show Profile Send Saro a Private Message
Jensevik: Njaaa.. möjligt om jag får se bilder på bilen. Det var för övrigt classe som döpte smurfen :)
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2004/02/01 :  21:44:16  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
En grön fordexpress med betong, kakel ock en xlc18

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/01 :  22:12:55  Show Profile Send DIYamps a Private Message
samuel, det är kassa 8tums biltemasubbor
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2004/02/01 :  22:35:21  Show Profile Send Saro a Private Message
Jensevik: Du och Kanon eller?
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2004/02/01 :  22:43:42  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Snarare teamet här i stan. Kanon kläckte väl mest iden med cupeformen vad jag förstått. Själv var jag knappt inblandad i det bygget, har mest hålt mig till SASCA-delen.

Förresten, är den nåt speciellt med Dbdrag och skogsmaskiner?
Björn Ros kör ju skördare.

"It takes a joyful sound
To make the world go round"

Edited by - Jensevik on 2004/02/01 22:49:54
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2004/02/01 :  23:03:17  Show Profile Send Saro a Private Message
Jensevik: aaah. Jo men jag mins bilen. ful skapelse.

Vad dbdrag och skogsmaskiner har att göra med varandra? Jo det är ungefär lika mäktigt . Jag började och slutade med dbdrag rätt kvickt. Det blev väldigt seriöst ett tag och har nu varit så i några år. Men nu verkar det vara läge att börja igen . Så man får väl se vad som händer.
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2004/02/01 :  23:12:44  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Har altid tyckt dbdrag är häftigt. får se om jag testar nån gång.

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/01 :  23:20:58  Show Profile Send DIYamps a Private Message
dbdrag måste ju va svindyrt ju!!
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2004/02/01 :  23:33:58  Show Profile Send Saro a Private Message
DIYamps: Naa.. man får en hyfsad basdel för ca 20k.

Jensevik: Jag får se vad som händer. Håller ju som sagt på hem hemhifin nu så det är nog dit pengarna får gå först.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000