HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 HJÄLP! Nybyggda HFLS-!1, Noll ohm!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2004/01/31 :  18:01:17  Show Profile Send pegul a Private Message
Hej!

Har precis gjort klart ena högtalaren. Mäter motståndet mellan + och - och får 0 (noll) ohm. Kortslutning någonstans.

Har inte lött dit elementen eller kontakterna på den andra ännu.
Tänker att jag skulle kunna mäta på den och se om jag får samma resultat. I så fall har jag gjort någon tankevurpa när jag lött ihop delningsfiltret.

Någon som har några uppslag om hur jag ska gå till väga?
Kan jag ha sabbat något när jag lött så att jag får kortis?

Snabba svar om ni harnågra!

Tack på förhand!
/peugl


Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/31 :  18:07:38  Show Profile Send Flint a Private Message
Du kan ha lött in en spole fel. Mellan + (in) och - (jord).
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2004/01/31 :  18:31:20  Show Profile Send pegul a Private Message
Pust! Verkar vara min multimeter som är konstig.

Kollade lite närmre på min multimeter. Det är en från Biltema som är anpassad efter bilel (kan mäta lite varvtal och annat). Det minsta man kan ställa den på är 2k (kilo-ohm). Upptäckte att den "tjöt" när jag testade på det lösa baselementet. Visade 0,007 k dvs. 7 ohm.
Testade på diskanten. Inget pip och det stod 1. Konstigt resultat.

Testade att mäta på mina gamla högtalare som är biwiringsbara. Om jag mäter på de nedre anslutningarna (basen) så får jag ett tjut och 0,007 k-ohm. Om jag mäter på de övre (diskant) får jag reultatet 1 k-ohmoch inget tjut.

Är det normalt att man får ett så högt värde på diskanter?

Mvh
/pegul

Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/01/31 :  18:40:22  Show Profile Send krorre a Private Message
Oj, då... det kan nog vara bra att ha en sån där mätare. Funkar denna till detta användningsområde?: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=42932
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2004/01/31 :  18:46:30  Show Profile Send pegul a Private Message
Krorre:

Den kan nog funka. Min är något liknande fast den är nästan tio år gammal. Kostade ett par hundra då. De verkar ha blivit billigare, 79:-

Den där verkade dessutom vara lite känsligare än vad min är. Den hade ett mätoråde för resistans mellan 0-200 ohm som lägsta. Min har upp till 2k.

Mvh
/pegul

Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Go to Top of Page

CarrotMan
Member

198 Posts

Posted - 2004/01/31 :  19:23:30  Show Profile Send CarrotMan a Private Message
1... på meteret betyder ingen forbindelse (afbrudt kredsløb). Hvis du måler på diskantfilteret så sidder der en kondensator i serie med diskanten. Da der ingen forbindelse mellem kondensatorens to plader er, er det et helt normalt resultat.
På bas-sektionen sidder en (evt. to) spole(r) i serie med bassen. Det du måler er altså baselementets Re (=dc-modstand) + den modstand der er i kabler og spoler. 7 ohm er ganske normalt.
Du kan altså trygt spille videre på dine højttalere.

/U.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000