HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Förstärkare, Bara använda en kanal !?!?!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/01/30 :  15:44:21  Show Profile Send mace a Private Message
Hej, Undrar om våra förstärkare (Quad 303) kan ta någon som helst skada om man bara använder ena kanalens högtalar utgång, men signal från kontrollenheten går in i båda kanalerna som vanligt?? (Hmmm? fattar JAG vad jag menar?)

Jag vet att 303'an skall vara bombsäker, man kan tydligen kortsluta högtalarkontakter både till frukost och lunch Men jag gillar inte att leka med bomber

Ödmjukt,
M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/01/30 :  15:47:50  Show Profile Send DIYamps a Private Message
är inte 303:an en rörare ? rörstegs ung trafo kan pajja om man inte lastar utgången, om det är ett transistor steg ska det nog inte va någe problem.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2004/01/30 :  16:06:27  Show Profile Send time a Private Message
Quad har bara gjort tre rörsteg, 303 har trissor och går att köra utan last på ena kanalen

Lämnat forumet
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/01/30 :  16:21:22  Show Profile Send mace a Private Message
Japp, transistor 'it is' Tackar Er för hjälpen

Då kan jag provköra SoundPax högtalarna i kväll utan att dra om alla ledningarna á lá Bardebäck (eller snarare Three Mile Island)

ATB
M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2004/01/30 :  18:08:27  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Inte för att jag är expert på själva detaljerna, men att köra en förstärkare på endast en kanal kan medföra problem.

Man fyller kondingarna och ingen urladdning sker på den kanal som är passiv, vilket medför att det finns risk för kortslutning.
Oftast stänger förstärkaren helt enkelt av och det räcker med att tömma kondingarna för att bli av med problemet.
Men, å men, inget att rekommendera.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/01/30 :  18:29:43  Show Profile Send mace a Private Message
Suck !!! Aldrig är det enkelt

Avaktar lite försiktigt

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2004/01/30 :  19:42:47  Show Profile Send Lovan a Private Message
Varför skulle det spela någon roll om kondensatorerna blir uppladdade? I teorin blir dom ju det redan när det inte är nån insignal, dvs, är tyst. En transistorförstärkare _ska_ inte ta skada av att stå på utan last. Och quaden lär inte ta skada av det.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/01/30 :  20:45:59  Show Profile Send mace a Private Message
Tänkte just på att eftersom de alltis är på så går det ju ström till de båda 'ström' kondensatorerna hela tiden och där har det inte blivit nå´n kortis inte

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/01/30 :  21:32:36  Show Profile Send Uniper a Private Message
Ingen fara, bara kör på. Dina förstärkare kommer inte ta skada av att gå utan last. Det är rörförstärkare som inte riktigt gillar att gå obelastade.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/01/30 :  22:00:12  Show Profile Send mace a Private Message
kopplar för fullt, ikväll blir det high end

Ah-Tjoeb99 cd spelare



In i en Croft förförstärkare


Bara en volympotta numera



Vidare in i två Quad 303'or



Och slutligen kommer alla sköna små elektriska signaler att hamna i denna...........





LET'S ROOOCK !!!!

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/01/30 :  22:02:16  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Instämmer is ja-kören. Detta gamla steg har jag svårt att tro att det skulle må illa av att gå obelastad. Det enda man inte ska göra (som jag gjorde) är att gasa på HF på ett obelastat steg. Då kan det säga poff... härdsmälta. Mitt RT75-steg fick 200 kHz insignal och säkringarna blixtrade så vackert SAMT att transistorerna smälte ihop. Jag öppnade en TO-3 kapsel och beskådade förödelsen. En av anledningarna till detta var helt enkelt dålig konstruktion.

Kör på du obelastat!

akktustakki, hemskt ledsen men du får nog försöka bevisa det du säger innan jag tror på det.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/01/30 22:05:03
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/01/30 :  23:04:49  Show Profile Send mace a Private Message
Jaha, hur låter det nu då ??? för lite över 100sek, wellpapp, ihopfällbara, Förvånansvärt bra
Spelar högt och faktiskt med en hel del bas. Inte f*n drar jag fram 'fin'högtalarna när det är fest numera inte

Skall försöka få tag på ett par till så att jag kan ha en i varje hörn när det skall partajas.
Perfekt att ta med ut vid kräftskiva, midsommar mm. mm.

Tillbaka från soffan igen, Sweetspot vet dom nog inte vad det är, låter ungefär lika bra/mycket vart man än är i rummet rundstrålande då eller?
Att peka ut var instrumenten o dyl. befinner sig är......svårt

Är jag nöjd med mina (ganska 'tattiga') ex-dem exemplar??

Svar: JAAA!


M
Kopierar detta till en ny tråd kallad Soundpax

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/01/31 :  00:52:31  Show Profile Send UrSv a Private Message
För att spä på lite så vill jag nog säga att det finns tillfällen när det inte är nyttigt att köra utan last för vissa förstärkare. Vad det betyder dock är ju att eftersom man inte har last skall man heller inte ha insignal dvs skall du bara använda halva skall du bara mata halva med signal. Då är det säkert som bara attan. Spelar du däremot fullt in i steget men inte har last finns det en del stärkare som kan svänga omkull.

Håller helt med akktustakki i "Inte för att jag är expert på själva detaljerna". Dessutom så är ju kondingarna oftast gemensamma för båda kanalerna vilket innebär att det inte kan laddas ur på endast en kanal och kortslutning är ju kortslutning och kortslutning får man när man kortsluter. Det gör man inte när man spelar på en kanal...
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/31 :  10:33:30  Show Profile Send Flint a Private Message
Inga problem att använda bara en kanal men om du vill ha både "livrem och hängslen" så kan du ju "nolla" den tysta kanalen med ett motstånd på säg 1K på ingången till jord och sätta ett 10ohm/10W på utgången för att undvika ev. ostabilitet och självsvängning.
Eller så kan du ju bygga en liten bryggkopplingsenhet och låta båda kanalerna motionera. Det ligger i tiden med jämlikhet. Det borde ge 150W i åtta ohm.

Edited by - Flint on 2004/01/31 10:39:12
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/01/31 :  11:53:54  Show Profile Send mace a Private Message
150W Nja jag använder bara denna koppling en timme eller två för att testa SoundPaxarna

Skall göra en sökning på bryggkopplingsenhet, se hur kompliserat det är att bygga och hur det funkar Är det några hemska nackdelar 'kopplade' till en sådan enhet

MVH

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/31 :  12:11:53  Show Profile Send Flint a Private Message
mace
Nackdelar, kanske. Man får ha lite koll på belastningsimpedansen. Varje steg känner av halva impedansen som du belastar med. Alltså dubbel belastning. Om rekommenderad lägsta impedans per kanal är fyra ohm så bör man alltså inte belasta bryggat med lägre än åtta ohm.

Så här kan en något förenklad krets för bryggning se ut. Jag la in en volympott på ingången. Om jag kommer ihåg rätt så har inte 303:an någon.




Edited by - Flint on 2004/01/31 12:34:09
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/01/31 :  14:02:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hmmm, jag kollade upp en Quad transistorförstärkare för en vecka sedan åt en bekant. På baksidan stod det att den inte skulle lastas under 8 ohm. Men det var inte samma modell. Är det så på denna också ska man nog inte bryggkoppla.
Man kan ju iofs fråga sig hur man kan köra med sina Quad-elektrostater när det är så. Förmodligen ska just de slutstegen kopplas om i så fall. Men du kör väl elektrostater mace? Då måste ju slutstegen tåla låga impedanser.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/31 :  14:15:34  Show Profile Send Flint a Private Message
Quad 405 var tydligen mycket impedanskänslig pga. "strömpumpen" så den är nog olämplig att brygga. 303:an är däremot mer ett standardkopplat steg som jag tippar klarar fyra ohm. Själv har jag aldig gillat bryggning. Tycker att det verkar känsligt för överbelastning. Gjorde ett experiment en gång med ett belastningsmotstånd inkopplat. Det blev så varmt så lödningarna släppte. Sen brann sluttrissorna av. Det var ett kul experiment men det gjorde mig lite försiktig.
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2004/01/31 :  17:05:25  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Ålraijt.
Skall vi ta och reda ut det här nu då.
Dualmonoförstärkare, bägge högtalarna kopplade till endast en högtalarutgång, spela, spela, stänga av och koppla rätt, poff, död.

Till fabrik, konstatera att kondingarna på den "tomma" kanalen är fullproppade, ingen urladdning, poff, poff vid påslag, fixa problemet, allt funkar igen.

Teknikern vid aktuell fabrik föreslår att inte göra detta fler gånger, blir åtlydd, rekommendera att inte göra så på hififorum, få förklarat att jag har fel och inte är trodd, reda ut begreppen, klar.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/01/31 :  17:06:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det var säkert en 405 jag kollade på, jag känner igen det där.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/31 :  17:19:48  Show Profile Send Flint a Private Message
akktustakki
Vilken kanal small av? Den obelastade eller den med båda högtalarna. Det kan ju lika gärna vara den belastade som fick nog på grund av överbelastning. Troligare som jag ser det.

Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2004/01/31 :  17:32:05  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Jodå Flint, så kan det vara. Ärligt talat så var jag inte inblandad i operationen i högre grad så jag vet inte vilken kanal som lade av.
Jag forskade inte närmre i det hela.

I slutet var alla nöjda och glada eftersom förstärkaren inte blev skadad och spelar lika glatt nu som då. Dock med inkopplade högtalare till respektive utgång.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/31 :  18:16:02  Show Profile Send Flint a Private Message
akktustakki
Vid närmare eftertanke skulle man kunna få den effekten du säger. Om utgångskondingen är uppladdad till max spänning och man ansluter en belastning så får man ju en strömstöt genom i alla fall en av sluttissorna. Nu är inte chansen så stor att man skadar med ett 8ohms element men om man av misstag kortsluter utgången så skulle kanske strömstöten kunna bli tillräckligt stor för att knäcka trissan men det gäller troligen även vid uppstart från helt urladdad konding. Kunde inte låta bli att spåna lite.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/01/31 :  18:26:25  Show Profile Send Zombie a Private Message
Quad 303 har ett 2.2k motstånd på utgången mot jord enligt schemat...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2004/01/31 :  19:35:34  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Flint: Jepp!
Högtalarna spelade utan problem och så gjorde även förstärkaren. Det hela uppdagades när påpekandet att bägge högtalarna satt anslutna till endast den ena utgången.
Det som hände var att förstärkaren stängdes av när anslutningarna skulle korrigeras och vid påslag så ville den inte vara med alls.

Poff, som sagt, men inget skadligt skedde. Den ville helt enkelt inte bli påslagen längre. Manuell urladdning, jisses, finns det ett sådant ord, skedde och sedan var det frid och fröjd.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000