HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Transistorerna i slutsteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2004/01/31 :  13:35:37  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Hur stor betydelse på ljudet, har effekttransistorerna i ett slutsteg?
Jag har ju ett par BD 243, BD244 i mitt slutsteg, och jag tycker inte att mellanregistret är mjukt, utan hårt och "stenigt"
Finns det speciella transistorer att köpa för audiobruk, som jag kan använda istället?
Tacksam för hjälp.

Fixaren

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/31 :  13:57:38  Show Profile Send Flint a Private Message
Exenterpress
Inte direkt mer välljudande. Däremot brukar trissor med hög bandbredd vara att föredra eftersom det (kanske) blir lättare att konstruera med dom. Det är mer konstruktionen i sig som sätter ljudet, inte direkt enstaka komponenter. Hårt och "stenigt" och dessutom dånig konstig bas som lever sitt eget liv är min uppfattning om 80-90% av dom transistorslutsteg jag har hört.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/01/31 :  14:10:02  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Det går säkert att göra något med dessa transistorer men jag skulle tro att de stämplas som "not recommended for new design". Trötta (=långsamma) effekttransistorer ger inte mycket att bygga vidare på men man ska inte glömma att alla delar i konstruktionen bidrar.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/01/31 16:56:47
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2004/01/31 :  15:00:46  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Slutsteget jag har byggt är en kopia av ett slutsteg, så jag kan jämföra ljudet i dom.
Det som skiljer är transistorerna.
Annars är det mesta likt i konstruktionen.

Fixaren
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/31 :  15:09:58  Show Profile Send Flint a Private Message
Låter dom lika illa båda två.
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/01/31 :  16:14:28  Show Profile Send cittroman a Private Message
Men Flint då.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/31 :  16:23:41  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag menar förstås: Låter både original och kopia likadant?
Det framgår inte exakt av Exenterpress:s text.
Kanske menar han att kopian låter "stenigt" och inte originalet.
Något luddigt beskrivet. Därav frågan.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/01/31 :  16:59:17  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Som sagt, man ska inte racka ner på enskilda komponenter. Med tillräcklig kunskap kan man krama ur mycket gott ur dåligt så att säga. Det kan räcka med att några komponentvärden är illa dimensionerade för att stjälpa hela konstruktionen.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2004/01/31 :  17:38:55  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Orginalet är det bästa slutsteget jag har lyssnat på..
Så jag ville kolla om det gick att bygga ett likadant..
jag lyckades inte.
Mitt låter mycket hårdare, och som Flint skrev.. "dånig bas"
Någonting som är bättre med mitt steg, är att det är lite ljusare och klarare diskant.. men vad hjälper det när det inte finns tryck i basen..


Fixaren
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/31 :  17:45:39  Show Profile Send Flint a Private Message
Exenterpress
Det låter som om du kan ha ändrat på lite fler prylar.
Hur är det i nätdelen? Har du samma värden där som i originalet?
Där är det vanligt att man tar i lite extra för säkerhets skull.
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2004/01/31 :  17:46:04  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
En annan sak som skiljer är effektmotstånden.
Jag hittade inte orginalet någonstans, så jag tog en annan modell på Elfa.
Men kan det ha betydelse på ljudet?

Fixaren
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/31 :  18:04:10  Show Profile Send Flint a Private Message
Originalet är ju bara en spolen. Motståndet saknas.

Din är ju bara motståndet och spolen saknas. Har du 10ohm(?) i serie med utgången? Det påverkar i så fall rejält.

Ibland lindar man en spole runt ett motstånd och parallellkopplar dom båda. Har med HFegenskaper att göra. Skulle kunna påverka "grynigheten" i ljudet men knappast basen.


Kan du lägga ut hela schemat. Vad är det för förstärkare?
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/01/31 :  18:23:08  Show Profile Send MatsT a Private Message
10 ohm i serie på utgången påverkar definitivt basen! Det skall nog bara vara en spole.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/31 :  18:38:27  Show Profile Send Flint a Private Message
"10 ohm i serie på utgången påverkar definitivt basen!"

Min kommentar om basen gällde spolen.

Edited by - Flint on 2004/01/31 22:53:42
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2004/01/31 :  18:39:52  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Ok! vi kanske har löst problemet.
Jag fick hjälp av en kille på nätet, som sa att man kan ta ett sådant motstånd..
Det är inte 10 ohm jag har i mitt steg, det var bara just det värdet på den bilden.
Det är E25 och E17 som vi pratar om, här nedan kommer schemat

Fixaren
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2004/01/31 :  19:20:13  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Steget är på 2X20 watt, men låter som ett betydligt starkare steg

Fixaren
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/01/31 :  19:52:30  Show Profile  Visit peranders's Homepage
En drossel som ni pratar om är ganska vanlig. Linda bara runt något runt, 1-1,5 mm lackad tråd, diameter 10-15 mm, 15-20 varv. Stoppa ett motstånd inuti. Jag skulle kunna tänka mig att 0,6 watt metallfilmare funkar alldeles utmärkt. Man behöver inget stort motstånd om man inte ska köra grymma testsignaler.
http://home5.swipnet.se/~w-50674/hifi_pics/hifi_100pr/qro_pcb_detail100pr.jpg

Denna drossel stoppar lite övergångsdist vid höga frekvenser samt isolerar steget mot kapacitiva laster. Det kan också tjäna som lite skydd åt andra hållet, stoppar inkommande HF.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/01/31 19:56:54
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2004/01/31 :  20:34:12  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Per Anders, så det motståndet jag använder istället kan påverka ljudet negativt?

Fixaren
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/01/31 :  22:46:46  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Knappast. Runt 100 kHz ligger impedansen i spolen på 0,6 ohm så parat med 10 ohm eller så har inte så stort inflytande.... enligt min åsikt.

Det här är en svaghet hos många steg, att inte vara stabila vid kapacitiva laster. Jämför Sonny A's strömåterkopplade steg (som är väldigt likt mitt QRV-06). Detta steg klarar nästan allt UTAN denna drossel!
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=24973

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/02/01 08:53:49
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2004/02/01 :  07:24:48  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
En annan del som skiljer mitt steg från orginalet, är att på orginalet är matningsspänningen till steget 40 V Dc, och jag har 46 V Dc.
Men kan det påverka steget negativt?

Fixaren
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/02/01 :  09:01:42  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Kan tänkas, speciellt om vissa transistorer har låg spänningstålighet i förhållande till den spänning som ligger över dem. Dimensionerar man lite tokigt kan man få rejäl dist när transistorns maxspänning börjar närma sig. Normalt sett bör man ha en faktor 1,5 för att vara säker. I dag är det här inget problem men för 20-30 år sedan var det det eftersom det inte fanns så många bra transistorer med hög spänning.

Min åsikt när det gäller att "tweaka" gamla konstruktioner är att man måste ha örnkoll på konstruktionen och dess komponenter för att verkligen åstadkomma någon förbättring. Byta kondingar och så är ganska harmlöst men att byta halvledare ställer högre krav.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2004/02/01 :  09:18:27  Show Profile Send Pabo a Private Message
Exenterpress

E25 och E17 är ju motstånd i schemat och inga spolar. Det kan tänkas att man har gjort motstånden som kantal-D spiraler. Kantal-D är det material som används inuti trådlindade effektmotstånd för att så att säga ge resistans och samtidigt en större kylyta än koppar vid samma resistivitet. De flesta trådlindade effektmotstånd är gjorda på det sätt som du visar fast sedan ingjutna i porslin.

Vad gäller effekttransistorer så har Douglas Self skrivit ett kapitel i sin senaste bok som tar upp mätmässiga förbättringar med ringemittertransistorer som ju har högt beta även vid höga frekvenser. Han visar tydligt hur det blir bättre och bättre då man paralellkopplar fler och fler. Distorsionen i hans testslutsteg sjönk med ca 100ggr vid höga frekvenser. Transistorerna var de världsberömda 2SA1216 och 2SC2922 som du hittar i Gryphon, Zapsolute, Pioneer exclusive M1 mfl. Annars har ON-semiconductor en liknande transistor i TO264 som klarar av att lämna 100W i 8ohm (MJL4281A & MJL4302A).

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2004/02/01 :  09:59:40  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Tack för hjälpen!
Mitt steg distar inte mycket, men det är i mellanregistret man hör en skillnad.
I orginalsteget sitter ett par DB 605 och BD 606, men dom finns inte
att få tag på.
synd att det inte finns några tekniska data på dom transistorerna, så man kunde jämföra dom med dagen transistorer.

Fixaren
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/01 :  10:52:22  Show Profile Send DIYamps a Private Message
den transistorn såg inte så fräsch ut, alldeles ärjig på benen.
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2004/02/01 :  11:08:21  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Ja.. slutsteget är från 70-talet..
Nåt annat som skiljer orginalet från mitt steg är transformatorn..
Jag har en ringtrafo, men orginalet har en vanlig trafo.

Fixaren
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/02/01 :  12:13:14  Show Profile Send UrSv a Private Message
BD909 listas som nearest preferred till BD605 och BD910 till BD606.

http://www.angliac.co.uk/st/data_from_st/5356.pdf
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000