HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Begagnade Carlssonhögtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/01/30 :  11:40:27  Show Profile Send Decadent a Private Message
Jag har börjat kika lite på begagnatmarknaden och är intresserad av bl.a. Stig Carlssons 70-, 80- och 90-talsmodeller. Tycker ni att en uppgraderad Carlsson OA-14 för 4000 är en bra affär? Jag har i min ungdom lyssnat mycket på Carlssonhögtalare och vad jag minss låter de förträffligt om än lite eget. Min farboror audiofilen hade ett par OA12 som spelade väldigt vackert.

Men hur står sig Carlssons högtalare mot moderna (och mer konventionella) konstruktioner?

Tilläggsfråga: jag hittar ingen information om OA14s känslighet. Vad behövs för att driva dessa? Räcker det med 30W rör eller måste det till kraftigare grejer? I tråden '70-talsreceivers' nämner jag Harman Kardon 330 (och 430 etc). Kan det vara en bra väg att gå - att köpa något 'tidstypiskt', eller är det bättre att satsa på något modernare? Eller rör?

Edited by - Decadent on 2004/01/30 11:44:01

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/01/30 :  12:00:44  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Tänk på att ett par OA14 passar bäst till "baslätt" musik. Tung rock/pop är inte att rekommendera. 4000Kr låter som en tusing för mycket.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/01/30 :  12:12:04  Show Profile Send Decadent a Private Message
Vad jag förstått går OA14 låångt ner i basregistret? Har sett termer som 'avgrundsdjup' i sambande med OA14. Vad är det som gör den mindre lämpad för pop och rock?
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2004/01/30 :  12:18:54  Show Profile Send karlstorck a Private Message
Jag tycker nog att OA12 står sig bra mot moderna konstruktioner, och sådär väldigt eget låter de inte. Men visst har de en speciell karaktär. OA14 har jag ingen aktuell uppfattning om, men vad jag har förståt så går de djupt i basen, men saknar något av den kontroll i basen som 12:orna har. Därför kan de bli lite bumliga. (Som sagt, detta är hur jag uppfattat andras åsikter, så rätta mig gärna här.)

Jag vet inte vad de har för verkningsgrad men skulle gissa på cirka 88 dB. 30 watt räcker gott om det är en sjysst konstruktion.

Kalle
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/30 :  12:33:46  Show Profile Send MartinH a Private Message
Köp hellre ett par av de nya OA58 för 6000:-, en klart intressantare modell tycker jag...
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/01/30 :  12:52:07  Show Profile Send cittroman a Private Message
4000 låter mkt för dom.
Jag betalade 1500:- för ett renoverat par som lådorna (svarta) var lite skamfilade, men det spelar ingen roll för ljudet.

Jag driver mina OA 14 med 15 rörwatt.
30w räcker långt.
Mkt trevliga högtalare som jag är kanonnöjd med.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/01/30 :  13:56:32  Show Profile Send perob a Private Message
Över lag är Carlsson-högtalare ganska lättdrivna, 30 "rörwatt" räcker! Jag har inte så mycket att komma med ang ljud etc men om du inte redan har hittat dit så finns mer information på http://www.carlssonplanet.com

Mvh
/Per


Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/01/30 :  14:30:29  Show Profile Send Decadent a Private Message
Jag ska lyssna på ett par OA14 i helgen. Jag tar med rätt blandad musik så får jag se vad de går för. Avlägger rapport senare.

Varför är OA 58 bättre?

(Jag har hittat Carlssonplanet - måste erkänna att jag är svag för fanatiker, om dom verkar snälla :-)
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/01/30 :  14:50:14  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Nej Decadent dom går inte djuupt snarare väldigt grunt. Missförstå mig rätt, i rätt sammanhang så är dom mycket trevliga och lyssnar du på relativt gles musik så kan dom låta helt ok. Har du möjlighet så lyssna länge och noga för dom är inte för alla öron. Det finns ett gäng som älskar dessa högtalare och slåss med näbbar och klor mot den som påtalar deras i mitt tycke ganska uppenbara brister och det är lite synd. Dom blir mycket bättre om man uppgraderar dom så som Carlsson planet rekommenderar men några lågoktavare blir dom inte. Däremot kan deras större modeller typ OA58 vara betydligt basstarkare men jag har inte hört sådana på många år så det vet jag faktiskt inte.

Jag ägde ett par OA14 som jag tänkte uppgradera men fick lyssna på ett par som var fullt uppgraderade och jag kände inte att det riktigt var värt besväret att behålla dom. Nye ägaren har uppgraderat dom och fräschat upp dom till nyskick.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/30 :  15:21:25  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja OA58 är en mer modern högtalare i sin design och ljudkarraktär... Känns mer "fräch" i sin framtoning...
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2004/01/30 :  15:47:16  Show Profile Send Revisorn a Private Message
"Det finns ett gäng som älskar dessa högtalare och slåss med näbbar och klor"

Ja, att uttala sig om Carlsson-högtalare för vissa risker med sig, men i alla fall;

- 4000 kr låter lite för mycket för ett par OA14, även om de är helt renoverade.

Jag har haft ett par OA12, som jag renoverade enligt Carlssonplanet, med omrenovering av bas etc. De har ett speciellt ljud, som jag tror kan hänföras till att de "spelar med rummet" och en relativt stor del av ljudet kommer via reflektioner. De är ganska placeringskänsliga såtillvida att de kan inte ha alltför stora, höga möbler omkring sig (tycker jag).

Eftersom dessa modeller använder flera diskanter blir perspektiv och focus lidande, medan de verkligen samtidigt kan fylla ett rum med välljud. Det finns alltså både plus och minus. Basen i mina OA14 upplevde jag som bra och fast. Jag har hört att OA14 skall ha hyfsad djupbas för en tvåvägare.

Men men jag tycker nog att det finns bättre saker idag, 70-talsserien är mer intressant av nostalgiska skäl. Det faktum att Carlsson själv gick mot EN diskant och bas riktad mot lyssnaren i sina senare modeller säger ju något.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2004/01/30 :  18:27:00  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Nej Decadent dom går inte djuupt snarare väldigt grunt."

Jag undrar om du inte överdriver lite nu. 29-15.000 Hz +/- 3dB står det i varje fall i databladet och att kalla det "väldigt grunt" är väl att ta i. Dock är det så att de kräver placering nära vägg för att nå detta värde.

De senare modellerna är väl i stort sett fullregisterhögtalare om jag inte minns fel.
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/01/30 :  19:01:44  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Dan Brickman: Går inte djupt..??? I någerlunda rätt rum (ca 30 kvadrat) spelade i alla fall mina Oa14 ner till ca 20 Hz. Sen får du tro det om du vill men så var det.. Med riktigt bra kraft gick de ner till i alla fall 25 Hz. Detta gjorde de även i ett litet rum på 10 kvadrat på vår ovanvåning. Har ALDRIG, och jag menar ALDRIG hört en högtalare i den storleken som gått så lågt, knappt hört några andra heller som gör det.. Sen att "vi carlssonanhängare" skulle fightas mer med näbbar och klor vill jag nog inte hålla med om. Har sett samma fenomen i andra sammanhang här på forumet. Tycker dessutom att den typen av inlägg ger upphov till en sämre stämning, något som vi alla borde motarbeta. Eller hur?

Hursomhelst så tycker jag att t.ex. OA51 har mer av den värme i ljudet som jag uppskattar, därav sålde jag mina Oa14...

Och som vanligt. Lyssna efter själv och skapa en egen uppfattning. Det bästa sättet att nå "HIFI-Nirvana"

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)

Edited by - UnholyRishna on 2004/01/30 19:22:53
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/01/30 :  20:41:48  Show Profile Send Uniper a Private Message
Angående basen i OA-14.. Det är en konstruktion som är helt anpassad för att matcha rumsstödet. Elementen som används har en resonansfrekvens på strax över 40Hz, vilket gör att de inte går djupare än kanske 40 Hz om de mäts "på vanligt sätt", alltså i ekofria rum. Men det är inte så de är tänkta att användas, och en sådan mätning säger inte så mycket om det praktiska frekvensomfånget. Nackdelen är ju att alla rum inte har riktigt likadan förstärkning av de låga frekvenserna. I ett normalrum, som de är konstruerade för, fungerar det bevisligen utmärkt. Men om man har ett rum som har en massa konstigheter för sig, så är det svårt att gissa hur resultatet kan bli. Bumlighet, eller frånvaro av lågbas bör komma av att rummets förstärkning inte matchar det de är konstruerade för. Har man tex. problem med stående vågor kan det bli värre av att högtalarna står ända upp emot väggen. De kommer därför att driva de stående vågorna mer effektivt än högtalare placerad längre från väggen.
Är det någon som har mått på låda och port, så är det lätt att göra en simulering.
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/01/30 :  23:28:38  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Tjena Uniper.. Vid det aktuella testet jag gjorde så stod de minst en meter från bakväggen pga en massa hinder.. Tycker att de gick väldigt lågt ändå... Den basen de presterade har jag bara hört med de burkarna och min XLS 12:a.

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/01/31 :  02:03:37  Show Profile Send Uniper a Private Message
Morsning korsning..!
En meter är nästan samma som ingen meter vid de lägsta frekvenserna, förutom att eventuella problem med stående vågor borde bli aningen mindre. Det är högre i frekvens som avståndet har störst betydelse.
Har du inte måtten på låda/port liggande någonstans? De kanske finns på carlssonplanet, men jag orkar inte leta..
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2004/01/31 :  02:22:40  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Tycker att Uniper sammanfattar det hela mycket bra. OA14 är en högtalare som i uppgraderat skick går djupare än de flesta högtalare i basen, men givetvis finns det uppställningar som ställer till det även för dem.

Jämfört med nya OA58 så går OA14 ungefär lika djupt, men med märkbart sämre (dock absolut inte dålig) kontroll.

Sedan ska påpekas att det numera finns (fanns inte när jag hade kontakt med Dan angående hans OA14) en filtermodifiering till 70-talarna som gör att de fungerar optimalt med de nya diskanterna. Jag har själv känt att de inte varit riktigt homogena tidigare och diskuterat detta med några kompisar. Och när Carlssonstiftelsen undersökte saken så visade det sig att 70-talarna får en peak vid cirka 5khz när man byter till de nya diskanterna. Men det är som sagt fixat nu vilket känns bra då jag var på väg att sälja mina OA12 precis innan jag fick reda på detta.

Och trots att jag är känd (åtminstone på Carlssonplanet) som en stor älskare av Carlsson, så ser inte ens jag dem som perfekta högtalare och har inget behov av att försvara dem. Men ibland när vissa häver ur sig saker om dem som enkelt går att bekräfta rent faktamässigt att de inte stämmer, då kan man vara tvungen att förklara hur det ligger till (utan att blanda in subjektiva värderingar).

Kommentaren om basen i OA14 kan ses som ett exempel på detta (vill dock påpeka att det absolut inte är något illa ment mot Dan som jag ser som en hyvens prick!), men som sagt rum och annat kan ju påverka så extremt mycket så att man aldrig upphör att förvånas. Det tog t.ex. 4 lyssningar för mig på nya OA58 i 4 olika rum innan jag hörde dem låta bra. I de första 2 jag hörde dem lät de verkligen urk, i det tredje lite bättre men först när en god vän, som har ett strålande rum, fick hem sitt par, lät de riktigt, riktigt bra.

Sedan att folk som är vana att lyssna på mer normala högtalare har svårt att vänja sig vid Carlsson (även om många har ännu svårare att sedan vänja sig av med dem) ser jag inte alls som något konstigt. Man vänjer sig vid det man exponeras för helt enkelt.

Men som sagt inte heller jag ser dem som perfekta högtalare. Men de har vissa egenskaper som inga andra exsisterande högtalare besitter och för de som gillar dessa egenskaper finns det helt enkelt inga alternativ. Och vad gäller tonkurvelinjäritet och distorsion så slår de många dyrare konstruktioner hårt på fingrarna, men just detta med det speciella spridningsmönstret kan som sagt vara mycket svårt att vänja sig vid för vissa (även om de flesta jag träffat har lätt för det).

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2004/01/31 02:40:15
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/01/31 :  09:45:36  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Erik Johanssson:
Nä perfekta är de inte..

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/01/31 :  10:36:14  Show Profile Send mapem a Private Message
Jag återupptäckte mina gamla popboxar (=OA5) och kör dem nu till all sorts musik. Dom går med bra förstärkeri så djupt och rent i basen man kan önska, men inte med något högt bastryck om det är det man vill ha. Med nya, inspelade (tog tid) diskanter låter dom bättre än det mesta jag hört under 15 000:-. Men fula är dom i sina hemsnickrade lådor.
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/01/31 :  14:16:44  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Dom 2 par jag har hört varav det ena paret var mina egna i original och det andra ett par där man har uppgraderat allt som går enligt Carlsson hemsidan. Mitt rum är rätt litet såvisst kanske dom blommar ut bättre i ett stort rum men inte sjutton går dom ner till några 29hz inte. När någon frågar om råd här på forumet så vill jag svara så ärligt jag kan om det skulle sprida dålig stämning på forumet är det tråkigt men då tror jag nog att det är mer fel på forumet i sig. Det tog ju inte lång stund för försvararna att rycka ut eller hur ?.

Detta gäller inte bara Carlsson som alla som varit ett tag på forumet vet och det är väl en naturlig reaktion på ett inlägg där man har en anna syn på saken.

OA14 kan med rätt förutsättningar låta riktigt bra men till modern musik med mycket bas så finns det bättre.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/01/31 :  14:41:17  Show Profile Send mapem a Private Message
Det typiska för Carlssonhögtalare är ju att dom liksom öppnar rummet bakåt och återger den rumskänsla som finns i inspelningen. Om sådan saknas kan dom låta platt och trist faktsikt, mycket av studioproducerad musik låter inte så bra. Och om man vill ha artisten mitt i rummet får man också leta någon annanstans. Men välinspelade konserter typ klassisk musik och jazz kan de återge på ett fantastiskt naturtroget sätt, med nästan hisnande närvarokänsla. Viss välproducerad modern rock och pop kan ibland låta väldigt bra det med. Om man talar om bas tycker jag att kontrabasar och pukor återges suveränt, medan elektroniskt tillverkade basljud låter tunt och fattigt. En sub kan ju kanske bättra på det om man vill. Dom enda högtalare jag har hört som slår mina popboxar närdet gäller rumsinformation var ett par SF Cremona tror jag det var. När det gäller parametrar som exakt stereobild och renhet finns det säkert bättre högtalare, t ex Dynaudio Audience 42 målar upp en tydlig högupplöst tavla där man kan pricka in allt i detalj på ett sätt som är överlägset mina Carlssonburkar, men det låter platt och onaturligt tycker i alla fall jag. Men man kan ju ha olika prioriteringar. Jag kan egentligen bara uttala mig om de äldre Carlsson-modellerna, har inte lyssnat så mycket på 50-serien.
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2004/01/31 :  17:59:27  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Dan:

Inga sura miner här inte!

Angående 29hz så kan jag hålla med dig att den siffran är rejält optimistisk... där har de fallit av en bra bit även i de mest optimala rum och det är precis som du säger att så djupt går de helt enkelt inte. Skulle säga att -3dB kanske snarare ligger strax under 35hz. Kanske runt 33hz eller så, inte lägre. Därefter faller de av brant.

Dock är det min personliga åsikt att det är ganska så djup bas från en högtalare i den storleken. Sedan behöver inte alla hålla med.

Som sagt jag är själv på gång att byta ut mina Carlsson, så inte är jag så färgad som man kan tro.

Och det finns inte bara bättre högtalare till modern musik med mycket bas, det finns bättre högtalare oavsett musiksmak. Framförallt elementutveckligen har gått framåt markant. Även sedan -92 då den senaste versionen av SC165 baselementet blev klart. Det hänger helt enkelt inte med längre. Och är ju även klart dynamiskt begränsat (det är alla 6,5 tums element som förväntas spela fullregister dock).

Det känns som egenskaperna hos OA14 är ganska väl beskrivna nu, så för min del känns denna tråden avslutad.

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2004/01/31 18:00:52
Go to Top of Page

pekka
Member

190 Posts

Posted - 2004/01/31 :  18:23:22  Show Profile Send pekka a Private Message
ERIK

quote:
Som sagt jag är själv på gång att byta ut mina Carlsson, så inte är jag så färgad som man kan tro.



Tiil vadå eget bygge eller

PEKKA
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2004/01/31 :  18:31:17  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:
ERIK


quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Som sagt jag är själv på gång att byta ut mina Carlsson, så inte är jag så färgad som man kan tro.

--------------------------------------------------------------------------------



Tiil vadå eget bygge eller

PEKKA


Hej Pekka!

Du har helt rätt!

Dock så ska jag naturligtvis inte sälja alla mina Carlsson. T.ex. mina 2 fina OA116 par i teak som kommer att stå kvar länge än. Men i huvudanläggningen kommer det att bli annat.

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2004/01/31 18:31:43
Go to Top of Page

pekka
Member

190 Posts

Posted - 2004/02/01 :  10:02:39  Show Profile Send pekka a Private Message
Erik
Du tror alltså inte så mycket på de nya OA58 och OA60
Bygger inte de också på 6,5 tum Perless eller ?
De du bygger själv är de helt "konventionella" högtalare,


PEKKA
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/02/01 :  11:50:36  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Naturligtvis är Carlssonlådorna inte det bästa som finns. Framförallt sjuttiotalsserien (däribland Oa14)är något jag inte vill gå tillbaka till. Men Oa 51 och 52 tycker jag låter riktigt bra. -"Till skillnad från många andra dynamiska högtalare spelar dessa musik" var en kommentar jag fick höra från en god vän som kör Quad ESL57. Ett ganska bra betyg tycker jag.

Som sagt, det finns bättre, men jag ser ingen anledning att byta.

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000