HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 ASL
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

vole
Member

515 Posts

Posted - 2004/01/30 :  00:54:30  Show Profile Send vole a Private Message
Hej !

Har nu suttit i ett gäng veckor och snöat in på rör stärkare. Problemet är det att jag är en novis i den delen av hifi världen och känner att jag inte vill ta hela min lön för en invenstering. Jag har fått ett erbjudande om att köpa ett par ASL Wave 8 monoblock för en smärre summa av 2000 riksdaler.
Har någon av er erfarenhet av dessa att dela med er och är det ett bra köp inför stapplande steg mot rör världen ??????

http://www.divertech.com/aslwaveav8.htm

Mvh.

Tompa

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/30 :  00:57:33  Show Profile Send Larsho a Private Message
Beror ju helt på vad du har för övrigt i kringutrustning, inte
allra minst i högtalarväg, det är väl dem som kan sätta begränsningar

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/01/30 :  01:01:43  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Jag talade med Miroslav på Veteran hifi vid ett tillfälle angående ovan nämnda monoblock (som han f.ö. själv saluför). "Leksaker" kallade han dem. Så du borde nog satsa på något annat... Kolla tråden "Edison 60".

MVH

Erik Andersson for president!

Edited by - Mr Ekan on 2004/01/30 01:02:35
Go to Top of Page

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2004/01/30 :  09:37:08  Show Profile Send patrikpolly a Private Message
Hej Vole!

Som Larsho säger så måste ASL Wave 8 matchas med rätt högtalare.
En känslighet på ca 90-93 db eller mer är lagom.

Om du inte vet vilken känslighet dina högtalare har så brukar det stå i medföljande papper, eller på högtalartillverkarens hemsida.
Om du inte hittar det så kan du säga vilket märke och vilken modell det är så kan vi hjälpa dig att leta upp det.

Vad för sorts försteg hade du tänkt driva dom med?

Mvh Patrik
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2004/01/30 :  09:37:37  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej Vole,

Eftersom Mr Ekan sannolikt har fördelar av att själv representera Erik Andersons (Edison/Audion) produkter i vått och torrt, och samtidigt tillåta sig snacka skit om konkurrerande produkter bör du ställa dig en smula frågande till hans agerande i trådar som detta.

Mr Ekan har själv inte lyssnat på produkterna du nämner men hänvisar till samtal han haft med personer som också har affärsmässiga relationer till andra producenter i branschen (som tex. producenterna av Audion/Edison) . Veteran Hifi säljer dessutom inte våra ASL produkter längre.

Sök heller på nätet och läs om de produkter du är intresserad av. Det finns många oberoende personer som recenserat mängder av produkter. När det gäller ASL Wave 8 kan du tex. kolla på denna länk eller prova hitta det utmärkta test som Ken Kessler skrev om dem i en engelsk tidning förra året.

Själv har vi flera positiva rapporter från kunder som med stort nöje använder dem, och som är förvånade över hur mycket de klarar av och hur bra de låter – för pengarna.

http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/0302/aslwave8.htm


Om du är ute efter rimliga och bra steg kan ASL Wave 8 vara ett trevligt budgetalternativ för dig. Du får definitivt problem att hitta något som matchar dem för 2000.-

Det är dock viktigt att kolla om de kan driva dina högtalare. Låna hem dem först och testa om du har möjlighet.

I annat fall kan du höra av dig till oss så skall vi gärna prova hjälpa dig hitta ett par bra rörsteg till en rimlig peng.


Mvh, robert

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2004/01/30 :  09:47:32  Show Profile Send Tomas a Private Message
Jag måste ju säga att ASL får mej att tappa hakan varje gång jag hör en produkt från dom. Med tanke på storlek och pris borde det vara omöjligt att låta så bra, på alla parametrar. Nu har ASL inget macho-värde så många väljer att inte ens lyssna på deras produkter och lyssna på deras mer erfarna, häftigare polare. Har inte hört ovanstående modell men de låter garanterat ruggigt bra de ynka 2 lökar han vill ha.(Hög verkningsgrad är dock ett mer eller mindre krav på högtalarna)


MVH

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2004/01/30 :  10:03:01  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
vole,

ASL är ruggigt fina rörsteg Jag har haft det stora nöjet att test två av ASL:s rörsteg och hade jag bara haft pengar så hade jag definitivt köpt båda två

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/30 :  10:06:01  Show Profile Send Larsho a Private Message
robban

Det är inte första gången Mirre på Veteranhifi uttalar sig
så om dessa block, och jag respekterar hans åsikter, han brukar
som regel ha rätt

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/01/30 :  10:29:05  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
XXXX/Pac Att jag skulle företräda Erik Andersson är rent skitprat, så om det finns någon som kommer med grundlösa påståenden så är det ju du.

Beträffande ASL, som tråden handlar om, har jag mycket riktigt inte själv lyssnat på dem, utan refererar istället till Veteran hifi. När Miroslav kallade dem "leksaker" hade han dem fortfarande till försäljning och kunde mycket väl tjänat sig en hacka på att hålla inne med den informationen. Den dagen du robban kritiserar egna fabrikat gentemot kunder är du kanske opartisk nog att skriva inlägg på detta forum.

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2004/01/30 :  10:40:59  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Mr Ekan,

XXX/Pac Om du har Miroslaw eller Erik som husgudar så får du gärna det – det är ditt problem.

Om du vill berika oss med din kunskap om Hifi produkter så kan du väl åtminstone välja att berätta om de produkter som du själv har kunskap om. Enligt dina trådar så verkar du enbart hört talas om Erik Anderson och Edison 60. Om det verkligen är din riktiga kunskapshorisont så läser jag gärna dina åsikter om dessa producenter/apparater, men vill helst slippa kommentarer som baserar sig på hörsagor och mer eller mindre illvilliga rykten.

LarsHo,

Nej, det är det kanske inte. Det intressanta är varför?


Mvh, robert

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/01/30 :  10:52:27  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
robban, om du är oklar över mina erfarenheter av Edison/Audion får du gärna läsa mina trådar igen. XXX/Pac

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/30 :  11:01:10  Show Profile Send Larsho a Private Message
robban

Ingen aning men Mirre har stor erfarenhet av diverse
rörförstärkare så jag tror inte han uttalar sig negativt utan
att ha på "fötterna"

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/01/30 :  11:04:18  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Vole : Köp förstärkarna ! Lyssna på dom och avgör själv vad som är bra,det rådet har jag fått när jag frågat vad jag skall köpa.(är oxå nybörjare)
Ta en chansning, om du inte tycker om dom så köper jag dom av dig.
Det enda sättet att få det man tycker om är tydligen att avgöra själv vad som är bra eller dåligt.Det är dax att börja testa olika utrustningar tydligen.Själv är ju som bekant bäste dräng.
Som sagt. Jag köper dom av dig för 2000:- om du inte vill ha dom, och det står jag för.
Att sedan försäljare pratar för sitt eget märke tycker jag är självklart.
Men snälla killar varför göra upp detta här,och förstöra tråden för vole ?
vänligen Per-Åke

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2004/01/30 :  11:05:42  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Mr Ekan,

XXX/Pac

Du säger att Miroslaw har uttalat sig om en produkt i den tid han arbetade med den, såsom vore den en leksak. Enligt larsho – flera gånger.

Tycker du det är ett seriöst förhållningssätt?
Vad tycker du det skickar för signal till de andra som redan köpt samma produkt – av honom?


XXX/Pac
/robert

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2004/01/30 :  11:09:17  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Larsho,

XXX/Pac Jag tror även att du drar lite för enkla slutsatser.

/robert

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/30 :  11:13:23  Show Profile Send Larsho a Private Message
robban

vadan detta påhopp jag bara refererar till vad
Mirre har sagt, undanber mig sådana kommentarer tack

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2004/01/30 :  11:17:25  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Larsho,

du menar - du går ut offentligt med något du som talat med en person om i ett annat sammanhang.

Hur relevant som helst - och hur sakligt som helst.
XXX/Pac
/robert

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/30 :  11:19:42  Show Profile Send Larsho a Private Message
Så du påstår att Mirre som har varit så länge i branschen
inte vet vad han pratar om och är oseriös, då är det nog dags
för lite självrannsakan, och visa lite respekt

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2004/01/30 :  11:24:37  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej Larsho,

angående Mirre så var det dina ord. Du får väl referera till vad jag säger och inte till vad du tror jag säger.

Respekt - ja det är ett intressant ord i sammanget. Där kanske du och Mr Ekan ta kan samma kurs.

/robert




  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/30 :  11:27:01  Show Profile Send Larsho a Private Message
Nu får du ge dig Robban, vem har jag inte visat respekt??, det
är väl du om någon som inte visar respekt och dessutom kallar
en för att vara dum i huvudet, vet inte vad du är ute efter men föreslår att du lägger ner det direkt

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2004/01/30 :  11:29:21  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Ok, gubbs!

Det känns som om denna tråden inte direkt handlade om vem som höll på vem, eller hur? Låt Vole testa vadtusan han vill, ingen av rörstärkarna kostar större pix, och och antagligen att låna hem. Erfarenhet får man av just det man upplevt, inte vad man säger åt ngn annan hur saker är. Testar man inte, så vet man inte vad som funkar bäst för ens eget tycke, smak och plånbok.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2004/01/30 :  11:38:53  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Robban o Mr Ekan, era aggressioner gentemot varandra är nog inte till någon större hjälp för vole. Så ta det via PM istället.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/01/30 :  11:56:49  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Vole: Du har PM

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/30 :  12:16:34  Show Profile Send MartinH a Private Message
För att slå mig in i diskutionen och ge en kommentar så tror jag nog att dom där stegen kan vara vettiga om man nu inte behöver betala mer än 2000:- för dom, dock så är det små steg och för att få ut nån volym ur ett par högtalare så MÅSTE det vara väldigt lättdrivna.

Och det är tyvärr inte nått överflöd av sådana på marknaden så var försiktig och kolla nog så det inte köps nått som inte funkar i längden...

/Martin
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2004/01/30 :  12:21:11  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
Skulle nog också titta på Audion/Edison, de är ju välkända och mycket omtyckta bland rör-nissar. -Ett mycket säkert kort helt enkelt, där du säkert inte kommer att bli besviken!!!(om det är rör du vill ha).

mvh







Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/01/30 :  13:10:20  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Larsho Ekan> Att sprida rykten att det skulle vara leksaker och där med skräp är väl löjligt!? Klart som korvspad att folk som säljer dem och kanske har en helt annan uppfattning tar illa upp. Tänk efter före som sagt!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000