HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/01/28 :  17:24:14  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Hallo alla glada DIY-are!

Då har man reparerat ett högtalarelement för första gången, spolen hade brunnit *i diden´t do it* men nu är den bytt och högtalaren spelar igen, det är en gammal Luxor Briljant. Är det nån som vet var Luxor Briljant tillverkas ? är det ett svenskt märke ? För att vara den första högtalare jag nånsin reparerat så funkar den prima

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2004/01/28 :  19:17:55  Show Profile Send celef a Private Message
kanske i gamla luxorfabriken i motala?

sound pollution
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/01/28 :  19:19:45  Show Profile Send DIYamps a Private Message
ingen aning
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/28 :  20:51:51  Show Profile Send Flint a Private Message
DIYamps
Det är bra. Du börjar bli en hävert med lödkolven. Jo Luxor är allt Svenskt. Motala stämmer bra. Jag känner inte igen briljant men det låter som deras benämning. Förmodligen sent 60-tal, tidigt 70-tal. Dom gjorde inte så tokiga element men blev väl inga direkta samlarobjekt. Prisvärda men sågs lite över axeln. på 70-talet var det vanligt med allt-i-ett. Luxor höll kvar i det för länge när Jappsen började dela upp grejerna i separata lådor och bygga på höjden. 1975 eller 76 brann lagret ner vilket kom lägligt. Det påstods att dom hade "hifiprylar" för två år framåt på det lagret. Alltså omsättninghastighet 0.5. Borde ha varit minst fem-tio. Deras TV-del gick i alla fall fortfarande bra. Senare köpte Salora upp dom. Nu vet jag inte vad dom tillverkar om dom överhuvud taget har någon produktion kvar.
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/01/28 :  21:47:47  Show Profile Send DIYamps a Private Message
flint, tack för den infon, hade på känn att det va svenskt. oops! råkade spela av en av de där trådarna som sitter mellan terminalen och konen, dom verkar va lite aningen för korta. Va dock så även innan jag började, jag misstänker att det sitter samma basar i mina rätta stereo lådor, är luxor element iaf.

PS: vad kan man göra med en gammal komperssions horns driver ? Fick en sån som väger 5+ kilo tillverkad av Reslosound LTD. något horn fanns det dock icke men den funkar iaf, någon ide ?
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/28 :  22:03:17  Show Profile Send Flint a Private Message
Ibland har det hänt att dom löder trådarna för korta och då kan dom nötas/slitas av efter ett tag.

Horndrivern.
Skaffa ett mellanregisterhorn. Något som går från 800-1200Hz. Ljudia har haft en del inte alltför dyra plasthorn. Känner inte till märket på drivern men den har säkert explosiv verkningsgrad. Jag är ingen horndiggare själv även om jag började min hifibana med att bygga stora 200-300 lites bashorn. Nä, det kunde nog inte kallas hifi vid närmare eftertanke.
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/01/28 :  22:10:16  Show Profile Send DIYamps a Private Message
kan man kalla horn hifi överhuvudtaget ? Kopplar jag denna driver till en förstärkare och sätter ett finger i hålet så känner man att den faktist pumpar lite luft, på en skult som sitter på står det "10 watts max. Working load" och den är tung som ett as "neriks diskanthorn drivers vägde tydligen en hel del dom också trots att dom är moderna plast JBL grunkor" Vad menade du med "hävert på lödkolven" och vad kan man göra åt dessa tåtar som verkar va för korta ?
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/28 :  22:24:50  Show Profile Send Flint a Private Message
quote:
Vad menade du med "hävert på lödkolven" och vad kan man göra åt dessa tåtar som verkar va för korta ?
Ursäkta. Jag menade inte att vara dum. Det var menat som uppmuntran. Jag har någon gång förlängt en sån' tråd med en vanlig. Det viktiga är att den "rörliga" delen spids över en större längd. Annars blir det för stor belastning vid lödningen och vid memranet.

Jo jag tror att Neriks prylar låter bra. Han har nog lagt ner massor med arbete vilket jag tippar är nödvändigt för att få ihop en fungerande helhet.
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/01/28 :  22:34:22  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Ok jag får förlänga dom, såg att den andra kommer att kunna brista lite utanför membranet, men att hitta en så pass mjuk tåt blir nog inte lätt. är sugen på att mäta upp det där elementet, även de andra jag fick.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/28 :  22:41:20  Show Profile Send Flint a Private Message
Tråden är inte så lätt att löda heller. Verkar vara någon typ av litztråd, alltså med isolerade kardeler. Den tråd du förlänger med bör vara stum, t.ex förtennad, så att den inte rör sig för då går den fort sönder. Det är den gamla som är kvar som ska röra sig och gärna över hela sin längd för att slitas så lite som möjligt.
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/01/28 :  23:33:58  Show Profile Send DIYamps a Private Message
hmmm den ena av trådarna gick av på ett ställe där den rör sej, funderar på att förlänga med en bit likadan tråd från en annan kass högtalare som jag skrotade får att få en talspole att använda till att laga nån annan högtalare nån gång.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/28 :  23:38:13  Show Profile Send Flint a Private Message
DIYamps
Bra ide. Det har hänt att jag har letat trådavbrott ända till membranets framsida i svart beckgukka och lim.
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/01/28 :  23:42:38  Show Profile Send DIYamps a Private Message
beckgukka lol skulle dock föredra att byta ut de där trådarna helt till nya fräscha men de verkar va dyra.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/28 :  23:50:32  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag har aldrig sett att man kan köpa kabeln lös någonstans. Annars finns det ju litztråd men jag vet inte om det fungerar. Den finns i alla fall i lite olika dimensioner. Träna på begagnade skrotade element och kablar sålänge.
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/01/28 :  23:58:36  Show Profile Send DIYamps a Private Message
jag har sett på en sida på nätet, dom säljs i olika dimensioner i meterslängder, de kallas Braid wires eller Pigtail wires men det kanske du redan visste.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/29 :  00:01:49  Show Profile Send Flint a Private Message
DIYamps
Nej det visste jag inte. Bra information. Då ska jag söka på namnen. Tack.
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/01/29 :  16:08:52  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Så nu är högtalaren glad igen jag förlängde de där trådarna och förstärkte lite inne vid konen så nu basar den glatt har dock kommit några korn järnfilspån i gapet där talspolen ska gå också råkade jag deformera spolen något men det går att fixa genom att sticka ner papper mellan klumpen i mitten och själva spolen.
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/01/30 :  14:18:15  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Ja då va högtalarelementet helt klart, det slutliga resultatet blev lite JBL liknande Skall använda den tillsammans med en diskant jag omdomade får några år sen, blir kanske en öppen baffel, då kan jag kalla den "baffeln med endast reparerade element" lol
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2004/01/30 :  14:53:57  Show Profile Send time a Private Message
Hrmmpf, "kan man kalla horn HiFi överhuvud taget " ??? Luxor

Lämnat forumet
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/01/30 :  15:21:05  Show Profile Send DIYamps a Private Message
time: hmmm jag vet inte
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000