HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nätdel ska byggas! All hjälp mottages tacksamt!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2004/01/26 :  19:20:08  Show Profile Send Ludde a Private Message
Tänkte att det var dags o friska upp sitt LILLA elektronik sinne..

Har fått tankarna på att bygga ett slutsteg och tänkte där med börja med nätdelen.
Slutsteget jag bygger kräver en plus och en minus spänning på ca 30V..

Frågor till er kunniga:
1. Vilken spänning bör traffon lämna? Och hur vet jag vilken spänning jag får ut efter hela nätdelen?

2. Kan jag koppla som jag ritat?
3. Hur stora bör klätringskondingarna vara?
4. Hur gör jag sen för att få matningen mer stabil, spänningstabbar? eller
gör man någon egen historia med ett par trissor, nån diod o några motstånd?

5. Hur beräknar jag att dom (stabb tex.) kommer att hålla för den ström jag vill ta ut?

Jag påstår inte att jag är duktig på det här, bara envis =) och jag gör det här bara för att lära mej, inte för att bara få det gjort.. bara så att ni vet!

Ha en fortsatt bra dag och tack för hjälpen ni lämnar!

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2004/01/26 :  19:23:27  Show Profile Send Ludde a Private Message
Jag lyckades inte få med min bild, men jag kan försöka beskriva det lilla jag hade ritat ändå. Först så hade jag kopplat trafon till likriktarbryggan, efter det hade jag en glättrings konding från"+" till den ny blivna jorden och sen en konding därifrån till "-" någon som fatta? hehe
Go to Top of Page

AndersZ
Starting Member

29 Posts

Posted - 2004/01/26 :  19:54:18  Show Profile  Visit AndersZ's Homepage Send AndersZ a Private Message
Här är en rätt bra artikel som svarar på alla dina frågor: http://www.tnt-audio.com/clinica/ssps1_e.html

Lycka till!

Anders

visit the ZedEn projects
http://www.t.kth.se/andzak54
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2004/01/26 :  20:10:09  Show Profile Send Ludde a Private Message
Jag är dock värdlös på engelska, men jag ska göra mej ett försök!
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/01/26 :  21:07:31  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Mitt tipps är att titta på scheman på div olika slutsteg.
Då får man en ganska god uppfattning om hur nätdelarna är uppbyggda.
Men som det är innom ljudvärden finns det olika teorier o skolor om hur saker o ting ska se ut.
Så välj en konstruktion som du tycker ser bra ut.

Angånde trafo så bör en 2x22V funka. Hur många VA den ska varapå beror på vad det är för slutsteg du tänker bygga.

Lycka till/T

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2004/01/26 :  22:13:46  Show Profile Send Ludde a Private Message
Så efter likriktning och ev stabb har man ca +/- 30 volt likspänning med en trafo på 2*22v? Låter ju faktist rimligt =)
Ev glättrings kondingar, hur stora ska dom vara? Hur mycket högre bör spänningen vara på än den som går igenom? Och sen en gång till, hur får jag det och bli stabilt, finns det stabbar även fast jag bygger något som slukar ström, eller hur kopplar jag med "vanliga" komonenter? Och hur räknar jag ut ev värden! Tack ska ni ha som svarat hitills!
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2004/01/26 :  23:20:13  Show Profile Send Freddie a Private Message
Ytterliggare en artikel på engelska..
http://sound.westhost.com/power-supplies.htm

Vad för steg ska du ha strömförsörjningen till?

/Freddie
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2004/01/27 :  08:10:38  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Om du vill ha ut +- 30V vid full last bör du nog ha en trafo som lämnar 30V !!!! Likriktaren tar ca 1-2V och kondingarna glättar upp spänningen till 1,414 ggr matningsspänningen. Men kondingarna laddas ur. För att kondingarna skall "orka" hålla kvar 30V krävs BAUTA-kondingar. (Inom gitarrförstärkeriet ((RÖR)) VILL man IBLAND att förstärkaren skall knäa- kallas sag- för att man då får en viss kompression- men jag tror inte man vill ha det inom hajfaj- kanske har jag fel)

DC Output: The DC output is approximately equal to the secondary voltage multiplied by 1.414, but as we shall see, this is a rather simplistic calculation, and does not take the many variables into consideration. At light loading, this rule can be applied without fear, and it will be accurate enough for most applications. When an appreciable current is drawn, this simple approach falls flat on its face.
ur: http://sound.westhost.com/power-supplies.htm

Jag är ingen hajfajare men visst är det så att de STÖRSTA tillverkarna överdimentionerar nätdelen, ibland med separata nätdelar för varje kanal.

Hoppas jag får många påhopp.....

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2004/01/27 :  09:06:12  Show Profile Send Ludde a Private Message
(oj...) känner att man är tillbaka på "elektronik lådan" nivån nu.. hehe..

Men vist är det så att eftersom trafon lämnar en växelspänning efter sej så är den utmärkta spänningen givetvis växelspänning, dess effektiv värde.. men när man likriktar i glättrar så stiger väl spänningen en anning? eller är jag ute på en cykel tur nu?

Stort Tack ska ni ha som svarat hitills!
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/01/27 :  10:01:02  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Jepp den stiger men mellan pulserna från trafon sjunker den igen, beroende på hur mycket man lastar den. Det finns en approximation hur mycket rippel man får i spänningen beroende på last och kondensatorbank, kommer inte ihåg i huvudet hjälp någon.

Förvisso intressant koncept att börja med nätdelen när man gör ett slutsteg men vad den skall driva bestämmer i stort hur den skall se ut. Är det en gainclone eller liknande?

Hjelm
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2004/01/27 :  11:58:24  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Spänning angivet på trafon = växelspänning i effektivvärde = U1
Spänning efter likriktning och glättning är ungefär = U1*(roten av 2)-1 där minus 1 kommer av spänningsfallet i likriktaren.
Om du har tillgång till trafospänning i både lastat och olastat tillstånd så använd den för lastat tillstånd. Det ger lägsta spänning ut från kondingbanken. Undantaget variationer på nätspänningen.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/01/27 :  12:15:05  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Om man har dimensionerat en nätdel så att den kräver 30VAC för att kunna leverera 30VDC så känns det som den är underdimensionerad.
Man får ju välja en trafo som lämnar sin märkspäning vid full last.
Annars vet man ju inte vad man får ut..

Men jag skulle börja med att bestämma vilken typ av slutsteg som jag vill bygga, därefter konstruera nätdelen.

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/01/27 :  12:31:15  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Dimensionera för lastat nätaggregat men var medveten om att i vissa lägen så kan spänningen vara högre. D.v.s. om du har ingående komponenter som max tål 30v så är det de som sätter övre gräns även om nätaggregatet under last ger mindre utspänning. Det är där som man kanske skall tänka på stabilisatorer.
Dock verkar inte så många använda spänningsstabilisatorer (regulatorer?) i effektförstärkare.

Hjelm
Go to Top of Page

Johannes
Starting Member

23 Posts

Posted - 2004/01/27 :  23:24:43  Show Profile Send Johannes a Private Message
Nej, man bör nog inte använda regulatorer till audioförstärkare, de käkar upp massor av onödig effekt och kommer att begränsa förstärkaren. För att summera allt ni sa ovan:

Maximal utspänning (dvs det du ska dimensionera glättningskondingar och andra komponenter i förstärkaren efter) blir:

Trafons märkspänning * 1.41 (för likriktningen) - ca 1.5V (för dioderna i likriktaren) + 5-10% (trafons spänningsökning obelastad) + 10% (variationer i nätspänning). Alltså om du väljer en trafo på 2x22V kan utspänningen bli max +/- 36 V (om jag räknade rätt).

Vid ett normalt lastfall blir den (dvs det du i verkligheten typiskt får ut till din förstärkare i drift) blir:

Märkspänning * 1.41 - 1.5 = 29,5V. Så jag skulle säga att 2x22V är perfekt om du har en förstärkare som vill ha 2x30V.

Observera alltså att spänningen ut från trafon inte sjunker under detta om du inte överlastar den, och det ska man inte göra! Välj istället större trafo i så fall, dimensionera gärna över den 2-3 ggr över strömuttaget du egentligen behöver.

Och skäll på mig om jag glömde nån parameter.

/Johannes
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2004/01/28 :  21:24:39  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
http://sound.westhost.com/power-supplies.htm
LÄS IGEN Och IGEN och IGEN!!!
och Nelson Pass , om han är känd, har följande att säga:

Typically, a Class AB stereo amplifier rated at 200 watts per channel continuously should be capable of delivering 700 watts or so (350 per channel), and this means a transformer rating of about 2000 watts. Anything less means non-continuous operation. This might be alright for a class AB amplifier where maximum continuous operation is not required.

If the stereo amplifier is rated 200 watts per channel pure Class A, it will draw about 1000 watts all the time, meaning that about 3000 watts of power transformer is called for, no less.

http://www.hometheaterhifi.com/volume_4_2/nelpass.html

då snackar vi om att dimentionera sina nätdelar....

men visst.... vill man inte se så är det bara att blunda

Edited by - gammelnalle on 2004/01/28 21:53:19
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/01/28 :  22:17:57  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Gammelnalle.

Kan inte du komma med ett förslag på nätdel som ska ge ±30V
Låt oss säga till ett slutsteg på 2x50W i 8ohm.
Är intresserad av val av trafo.
Typ av likriktning.
Storlek på kondensatorbank.
Med eller utan reglering osv.

Gärna med lite värden på spänningar obelastad o vid full last.

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2004/01/29 :  09:15:15  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Tyvärr kan jag inte det... Det beror på så många faktorer
Både varför jag inte kan och att jag inte känner till dina behov..
"Låt oss säga till ett slutsteg på 2x50W i 8ohm" jaha!!! det låter väldigt enkelt. Men jag vet att det finns hur många andra parametrar som helst som just "du" vill ha uppfyllda. Var det till ett PA: en sak, till en gitarrförstärkare, en totalt annan sak och till ett super hajfaj slutsteg , återigen en tredje sak.

MINA öron kan inte skilja på en stereo för 10.000 och en på 100.000
(Min absolut mest välljudande stereo (mina öron som referens) var min gamla REVOX rörförstärkare på 2*12W 3% dist, en thorens skivspelare, samt ett par hemmasnickrade voigthorn....OCH DEN GICK INTE ATT SPELA PÅ MAX VOLYM... tyvärr finns inte den anläggningen kvar )

Alla giller inte Nelson Pass och hans teorier , men många gör det. Och den mannen ....... vilka nätdelar!!!

Jag sällar mig gärna till de som anser att en 2*22V ger 2*30V ut OM man har tillräckligt stora kondingar , låt säga 22F (22.000uF) OCH tillräcligt med trafo (dvs lågt ohmtal på lindningen) låt säga 500VA för att driva 2*50W..... Men att driva 2*50W (=100W) med en trafo på 150VA.... tja, då är du i riskzoonen.

Mitt råd är att bygga (köpa) en förstärkare/nätdel som ger minst 4ggr vad jag vill ha (50W=> 200W) och driva den till min ursprungliga begäran (50W) som MAX!!!! På så sätt slipper man "sag", klippning, överhettning av komponenter, etc etc.
En fördubbling av uteffekten ger ju "bara" 3dB ljudökning.

JAG HOPPAS ATT SVARET/N GIVIT DIG något att tänka på och att andra som är mer hajfaj kunninga än vad jag är, ger sig in i debatten och fyller på , alternativt drar ifrån...

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/29 :  09:31:31  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag hör till dom som tycker att nätdelar inte behöver överdimmensioneras mer än vad säkerhetsnormerna säger. Alltså med tanke på värmeutveckling och sånt'. Jag har en gång fått betydlig ljudförbättring med en mindre nättrafo i en förstärkare. Samma spänningar i övrigt, bara lägre effekt. Från 250% till 150% övermarginal. Förstår fortfarande inte varför. Tycker heller inte att elektrolytbanken ska överdrivas.
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2004/01/29 :  10:00:22  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Vilken idiotisk tråd...

Här kommer en kille, som bevisligen vill lära sig något nytt och få en tumregel. Få igång något, så att han kommer vidare. Och så sitter det en massa folk och svarar, som egentligen bara vill glänsa med att de förstår elektronik.

Det Ludde behöver är en fingervisning. Länkarna till Westhost och TNT Audio är ju det enda som egentligen behövs, för att han skall få sig lite teori. Och eventuellt en kort förklaring om varför 2x22 volt, likriktare och 2x4700uF eller 2x10.000uF. Då kommer han igång och har en sportslig att få igång sitt steg.

Men sen så får folk tuppjuck och ropar "Jorden är RUND" och "Havet är djupt". Ge killen en chans att bli intresserad innan ni förklarar för honom att han inget förstår. Allt behöver inte vara så komplicerat i början.

Och för en gångs skull håller jag till och med med Flint. Kan ni tänka er? Gör inte allt så komplicerat. F=m*g i fysik är också bara ett närmevärde...

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/29 :  10:07:20  Show Profile Send Flint a Private Message
swede
quote:
Och för en gångs skull håller jag till och med med Flint
Jag känner mig hedrad. Jag trodde att det var kört för mig.

Allvar.
Jag håller med dig i din kritik.
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2004/01/29 :  10:52:00  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
quote:
swede Posted - 2004/01/29 : 10:00:22
---------------------------------------------------------------------- Vilken idiotisk tråd...

voffor läser du då??? Själv hoppar jag över säkert 90% av alla trådar och av de trådar jag läser hoppar jag säkert över 50% pga att det ligger utanför min kunskap... både upp och ned....

jag vet inte om det är mig du menar som får " tuppjuck och ropar "Jorden är RUND" och "Havet är djupt"

kanske det??? DET kan jag leva med isåfall. Jag tycker det är synd att någon skall lägga ut en massa pengar på ett bygge för att sedan KANSKE bli otroligt besviken när det inte blev som man hade tänkt.
Har man kristallöron och kan höra skillnad på en 2000:- stero -10.000 dito eller 100.000:- (OBS ATT jag tror det finns folk som kan det, men jag KAN det INTE) och vill bygga en "superduper" stereo lär man bli ordentligt besviken om inte ALLA delar uppfyller de kriterierna.
En nätdel som inte är specad efter "mina" normer kommer då att bli en besvikelse.
Bäst tycker jag att min tes bevisas,när så många tycks ha OLIKA uppfattningar.

Jag vill verkligen att Ludde m.fl skall sätta igång lödkolven och börja bygga. För det är verkligen kul att ha gjort något själv. Men man börjar inte i träslöjden i skolan och bygger en chiffonjé eller ett hus.....

sen var det det där med engelskan och Ludde...

Edited by - gammelnalle on 2004/01/29 10:54:01
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/01/29 :  11:33:23  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
För att komma med en konkret förslag.

Trafo 2x22V antalet VA: Ta effekten på slutsteget o Lägg till 200%
Likriktarbryggor 10A (den här är ett alternativ Elfa 70-045-18).
En till varje spänning.
Kondingar 2x4700µF till varje spänning. Alltså totalt 4x4700µF
Spänning på kondingarna 50V eller 63V.
O så ingen spänningsreg.

O så kan jag inte hålla mig från en liten rättelse
Gammelnalle 22F är inte lika med 22000µF utan 22000000µF

Jag är inte dum....

Edited by - Tobbe_L on 2004/01/29 11:35:08
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/01/29 :  11:47:56  Show Profile Send cittroman a Private Message
"Min" nätdel till 2*50w
2*24v trafo 250 VA (ex: http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/185981.htm)

2st likrbryggor (ex:http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/1531.htm

2st 10 000 uf 40v(ex: http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2012735.htm)
Kretskortsmonterat alternativ: (ex: http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2012731.htm
Rifa:n är en bättre nätdelskonding
Personligen skulle nog jag sätta lite högre värden på kondingarna eller fler av 10000 uf men det är en "smaksak" eller "hörsmak"

Ha det /// Mattias

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)

Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2004/01/29 :  13:12:03  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
quote:
O så kan jag inte hålla mig från en liten rättelse
Gammelnalle 22F är inte lika med 22000µF utan 22000000µF

GIVETVIS!!!!!
Härligt att bli rättad när man har fel... TACK!!!

Go to Top of Page

TinituZ
va?

126 Posts

Posted - 2004/01/29 :  15:21:51  Show Profile Send TinituZ a Private Message
Jag pysslar lite med ett gainclone-projekt.
Förstärkaren ska enligt spec. lämna 2*68W vid en 4ohms last.
Nätdelen (för bägge kanaler) kommer bestå av följande:
1st transormator 2x25V 250VA
2st 6A likriktare
4st 10000uF, 45V
4st 4700uF, 45V

Har inte testat detta ännu, men efter vad jag har läst och hört så ska det fungera bra.

/ Jonas
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2004/01/30 :  11:23:34  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
;=)

quote:
voffor läser du då??? Själv hoppar jag över säkert 90% av alla trådar och av de trådar jag läser hoppar jag säkert över 50% pga att det ligger utanför min kunskap... både upp och ned....

Hela tråden är inte idiotisk. Bara delar av den.

Den där TNT audio-sidan är min favorit. Har större delen av den utskriven och har den liggandes på muggen. Man vet aldrig när man känner för att läsa om powersupplies.

Min personliga favorit, bland oregulerade PS, är denna:

Anledningen till att två likriktare rekommenderas av de allra flesta, är att man har transformatorn utanför allt vad jord heter, och inte lastar den med någon "nolla". Blir bättre helt enkelt.

Å andra sidan är det ju enkare att bygga med EN likriktare. Speciellt första försöket.

Och allt över 4700uF _fungerar_. Ibland behövs mer, ibland inte. Lycka till.

Kram,
//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000