HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 B&W CDM7NT vs CM4?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fidelity
Member

134 Posts

Posted - 2004/01/27 :  23:32:42  Show Profile Send Fidelity a Private Message
Är det ngn som har jämfört dessa mot varandra?
Skulle vara intressant att veta vad som skiljer dessa åt ljudmässigt.
Tyvärr kan man ju inte gå ner till Hifiklubben och göra jämförelsen då CDMNT inte säljs längre.
Har iofs ägt ett par CM2 men dessa var lite tråkiga men lät väldigt rent iofs. Har också lyssnat på ett par CM4 hos en granne, dessa lät lite mer engagerande.


LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/01/28 :  02:29:34  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag testade båda i butik före köp och blev förvånad över hur mycket bättre CDM-NT7 var jämfört med CD4. (Bättre rum och perspektiv och livlighet) Skillnaden är enligt min mening väl värd pengarna. Högtalarna har helt olika element med möjligt undantag för diskanten. Utseendet: CM4 är lite mer modern med aluminiumfronten och frågan är väl närmast varför CM4 levereras en tyggrill? Den avfasade topplattan på CDM gör att det inte hamnar några blomkrukor, ölglas eller prydnader ovanpå och högtalaren ser inte ut som en låda.

Båda högtalarna bör drivas med elektronik som drar lite åt det varma hållet och CDM vinner på att ha ett kraftigt slutsteg för att få med basen ordentligt. Går du upp lite till i pris finns CDM-NT9 som har FST-elementet i mellanregistret.

Själv tycker jag att CDM-NT7 spelar mycket övertygande i mellanregistret och diskanten är mycket klar och ren, men drar något åt det kyliga hållet. Nu har jag ett ganska dämpat rum så det gör mig inget. Stereoperspektivet är mycket bra och om man ger högtalarna lite utrymme och luft så finns även ett stort djup bakåt samt att ljudet släpper ordentligt. Dock krävs lite mer plats och helst skall man inte ha en TV i mitten...

CDM är så pass upplöst att det går att höra skillnader på t.ex signalkablar och högtalarna är inte förlåtande mot dåliga inspelningar och mixningar. Det är lätt att särskilja olika instrument och deras placering. Med tillräcklig förstärkarkraft så bjuds det en alert bas.

Pga litet rum kan jag inte utnyttja högtalaren fullt ut men om jag vill finlyssna ordentligt kan möblera om lite tack vare lite längre högtalarkablar och därmed verkligen höra vad högtalarna går för. En lite mer fri placering så infinner sig genast "du är där"-stämmning på bra inspelningar och det ger i alla fall mig gåshud då och då.

Svagheterna hos CDM-NT7 är att vissa mäniskor upplever diskanten som lite påträngande. Vidare tappar hörtalaren både djupet och styrkan i basen med otillräcklig förstärkare. Inspelningstiden är över 150 timmar och de första 50 h låter löjligt många tusenlappar sämre än inköpspriset...

Styrkan är mellanregister (alla röster) och perspektiv och ett bra släpp.

Jag tror inte högtalaren är mer svårplacerad än någon annan golvare, men som sagt jag lider av platsbrist men vill inte försaka basen som saknas hos stativare.

Visst finns det bättre högtalare men då kostar det mer. För dessa pengar så tycker jag att det mer handlar om vilka kvalitéer som man vill ha och vilka man är villig att kompromissa med. Högtalarna B&W CDM-NT7 har givit mig många många timmar med skön musik och upplevelser och även tagit mig till en mer kunnig och krävande nivå vad gäller stereoanläggningar.

Har du vägen förbi Lund så är du välkommen på en provlyssning.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Fidelity
Member

134 Posts

Posted - 2004/01/28 :  21:57:00  Show Profile Send Fidelity a Private Message
Vilket sammanträffande, jag bor också i Lund. Så om du inte bor allt för långt bort kommer jag gärna och provlyssnar vid ngt tillfälle som passar =).




Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2004/01/29 :  00:03:35  Show Profile Send ReKo a Private Message
LeoArietis: Trevlig kommentar kring CDM och CM.. kul när folk skriver lite mera utförligt.. Jag är själv inne på att köpa efterträdaren till cdm7 nt.. alltså 704.. Är därav lite nyfiken på vad du driver dina cdm med?.. vet att det krävs bra med effekt.. men frågan är bara hur mkt.. !?

MVH / Ante
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/01/29 :  01:26:31  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag började driva CDM med NAD C350 (2*60?W) men det är för klent och nu har jag en NAD C370 (2*120W?) och det känns som om det räcker effektmässigt. Skulle vara kul med ett lite bättre försteg men det får vänta. Hellre lite tappade detaljer än tappad kontroll och dålig bas. NAD har bra effektprestanda i förhållande till priset.

Senaste uppgraderingen är nya högtalarkablar. Jag har ersatt DYI-CAT5-flätor med TARA LABS PRISM bi-wire som jag hittade begagnade till ett helt ok pris. Det gav ytterligare lite snärtigare bas och tror jag en något mjukare diskant. Just förändringen i diskanten var något som jag inte tänkte på direkt utan mera insåg efter några olika skivor att det lät annorlunda och att det inte bara var basen som blivit bättre.

/EDIT: tillägg.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2004/01/29 01:35:16
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000