HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalare 5-8k
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/01/27 :  15:14:17  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Ja...jo....nu ber jag om att överösas med en massa SUBJEKTIVA svar....men den risken tar jag...;-)

Funderar på att byta ut mina Dali 5005 mot ett par golvare i ungefär samma prisklass. Inget egentligt fel på mina 5005, men jag tycker de spelar lite för....ja jag vet inte riktigt, men de ligger ju åt det mörka hållet och hur fint de än spelar så tycker jag dessutom rent subjektivt att det fattas lite detaljer i synnerhet efter att ha jämfört med nedanstående alternativ. Sååååå, vad säger Forumet om följande golvare:

Infinity Alpha 40
B&W DM309
B&W DM602.5S3
Audio Pro Black Diamond
Canton LE 109
JBL Northridge E80
JM Lab Chorus 714 S

Jag har haft god möjlighet att lyssna till ovanstående högtalare med representativ elektronik, i de flesta fall min egen, OCH jag har bildat mig en EGEN uppfattning och har två klara favoriter bland dessa...Vilka det är avslöjas efter lite diskuterande...;-) MEN jag är ju inte helt säker på vilken jag ska välja, därför vill man ju ta del av lite fler åsikter från kunniga människor och deras öron

Problemet med mina 5005 är att jag anser att de inte är helt neutrala, vilket KAN vara en trång sektor vid kommande uppgraderingar av elektronik...

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2004/01/27 :  15:23:31  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Jag gillar B&W bättre än Dali, men jag har inte lyssnat på modellerna du nämner. I den valda prisklassen tycker jag väldigt bra om B&W 602 S3, men det är i och för sig en stativhögtalare...
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/01/27 :  15:23:34  Show Profile Send Rydberg a Private Message
B&W DM602.5S3 är trevliga och detaljerade

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/01/27 :  15:25:44  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Hej!


Jag har varit på hifiklubben och lyssnat på den modell du har och jämfört den med B&W DM309. Jag tror B&W modellen är 1500kr dyrare och jag garanterar dig att det är värt att lägga 1500kr extra om man väljer mellan någon av dessa.
B&W DM309 har klart bättre diskant och mellanregister. Röster kommer fram klart bättre och diskanten är mer luftig, ljudet släpper bättre helt enkelt. Basen upplevde jag som lite stramare med B&W också.
Provlyssna på dem om du är ute efter något i den prisklassen, helt klart! En mycket trevligt högtalare i budgetklassen.

AP black diamond har jag själv. Otroligt bra högtalare i sin prisklass, öppen, luftig, klar och ren men tyvärr har den lite väl klen mellanbas och i större rum tror jag den kommer upplevas som väl slank. Den har dock bra attack i basen och fin kontur. Men givetvis skall jag byta ut den mot något betydligt bättre men pengar är ett stort problem just nu...fattig student...

Mvh,



Edited by - hifirocker on 2004/01/27 15:38:56
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/01/27 :  16:00:10  Show Profile Send Calle G a Private Message
Jag har faktiskt lyssnat på dom allihop och skulle helt klart lägga min röst på 602.5S3. Just jämfört med Dali tycker jag att dom är mer detaljerade osv precis som hifirocker skriver.
DM309 går ner lite bättre i basen men tappar i övre registret och låter lite mer instängt (tyckte jag just då iallafall).
Lyssna gärna på DM601 också, de är inte dumma alls. Stativare förvisso men förvånansvärt mycket bas.
Canton har jag haft tidigare, tyckte dom var lite tråkiga faktiskt.

Går du upp en liten smula eller letar begagnat kan du hitta B&W CM2, som trots att dom är stativare spelar riktigt trevligt. Jag saknar sällan basen, ibland blir jag tvungen att kolla så subben verkligen är avstängd. (justja, jag är lite subjektiv eftersom jag har såna själv :).

Just för tillfället anser jag att Riktig Bas endast kan fås från riktigt stora högtalare eller en subwoofer, så varför lägga pengar på golvhögtalare då man får så mycket bättre ljud i övriga register med stativare (i samma prisklass)?
Go to Top of Page

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/01/27 :  16:30:33  Show Profile Send Mullansson a Private Message
Jag befann mig själv i samma sits för ca ett halvår sen, hade ungefär samma budget för mitt högtalarinköp. Mitt val blev dock inget av dem på listan utan istället Wharfedale EM-97 mkIV. Jag fick då ge 5900:- för dem på Hifistället, Gbg.
I samband med mitt inköp lyssnade jag på fyra av de högtalare du listar, nämligen de båda b&w, canton samt infinityn. Av dessa måste jag säga att 602.5 kändes klart bäst, dock spelar den kanske något ljust för min smak, vilket också gäller canton-högtalaren. Men som sagt om du söker en lite ljusare karaktär bör du absolut kolla upp 602.5 (som du redan gjort, om jag förstått allt rätt). Wharfedalen som jag köpte kan knappast kallas ljus, snarare tvärtom, dock tycker jag att dess mellanregister var helt överlägset de flesta andra jag lyssnade på. DM 309 var den enda högtalare som jag kunde jämföra med wharfedalen sida vid sida, och den ser jag knappast som ett alternativ för din del. Jag upplevde den ännu mörkare än wharfedalen och basen kändes allt annat än fast. Inte heller när det gällde diskanten gjorde den nån vidare succe, visserligen ganska lättlyssnat men knappast roligt.
Go to Top of Page

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/01/27 :  16:34:04  Show Profile Send Mullansson a Private Message
Förresten, om du inte är tvungen att ha golvare bör du absolut lyssna på Dynaudio 52. Ligger inanför din budget och låter suveränt enligt min mening. Oerhört detaljerad och kanonbas för att vara stativare.
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2004/01/27 :  19:33:52  Show Profile Send Tomas a Private Message
En kompis ska precis sälja ett par JMlab spectral 909.1 för 7000-7500kr. De tycker jag låter bättre en electra serien!


MVH

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/01/28 :  09:55:45  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Ok...här kommer då "erkännandet"...Mina favoriter bland de jag spaltade upp som alternativ är Infinity Alpha 40 samt B&W DM603

Varför? Jo vad gäller Infinityn så har den en för prisklaseen fenomenal diskant, öppet mellanregister med en massa detaljer samt en hyggligt stram bas med god upplösning. Det finns de som säger att diskanten är färgad, på gränsen till vass...men INSPELAD så anser jag att den är gudomlig...beroende naturligtvis på elektronik...Denna högtalare kräver en mkt lång inspelningstid...Lånade ett väl inspelat par av en kompis och spelade med min elektronik (Denon Yamaha, som tillsammans faktiskt är ganska neutrala) Ett mkt bra resultat....lutar åt dessa högtalare för tillfället.

B&W DM603...jo...bra detaljåtergivning, bra diskant, men....basen...inte riktigt stram nog...kanske för lite inspelade, men dock...Trots allt överväger de goda egenskaperna, antar att de stramar upp sig efter ett gäng timmar.

Kan nämna JBL:arna...Bra ös (som vanligt med JBL) och inte alls så vassa som JBL brukar vara, men inte tillräckligt bra detaljåtergivning...Säkert ett bra alternativ för Rockaren...

Canton....Bra på det mesta, inte dålig på nån punkt, men lite....anonyma tycker jag.

Audio Pro....Har inte lyssnat på dem i mitt rum, bara i butik, dock med jämförbar elektronik och i ett rum som påminner om mitt i storlek.
En bra högtalare, mkt bra diskant och mellanregister, MEN....det fattas bas i mina öron...Kan tänka mig att AP:s Blue Diamond med sidomonterad bas är en mkt bra högtalare då den i övrigt är identisk med Black Diamond vad gäller övriga element...(Eller...?)

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/01/28 :  14:36:39  Show Profile Send FBK a Private Message
Hej The Leafs! Var det B&W DM603 eller DM602 som du lyssnade på, du skrev först 602 och sen 603.Och hur var intrycken på JM Lab och B&W DM309.
quote:
Kan nämna JBL:arna...Bra ös (som vanligt med JBL) och inte alls så vassa som JBL brukar vara, men inte tillräckligt bra detaljåtergivning...Säkert ett bra alternativ för Rockaren...


Fick liknande intryck av dem,de spelar inte på lyssnaren, utan de är lite tillbakalutade i sin spelstil, men de har lite av det typiska Amerikanska Big Sound och de är inte detaljfattiga, utan det ligger nog mer i att din smak tycker om högtalare där diskanten är en aning markerad eller livlig skulle jag gissa på Men smaken är som baken delad, hos mej skulle inte Alpha serien bli insläppt.
Mvh fbk

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/01/28 :  15:35:09  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Det var DM602....Skrev rätt första gången...;-)

Vad gäller JM Lab och den andra B&W golvaren DM309 så har jag ej lyssnat med min egen elektronik. Lyssnade på JM Lab med elektronik från H/K, och tyckte väl att de lät bra, en hel del detaljer, men lite för polerade (i brist på annat uttryck)....jag vet inte riktigt, de var svåra att få nåt grepp på...Samma tillverkare gör ju även bilstereohögtalare i den högre skolan som heller inte riktigt faller mig i smaken,....Släktskapet är MKT tydligt.

Vad gäller DM309....väldigt bra mellanregister och uppåt, men lite för...."tam" bas för min smak, tycker faktiskt att DM602 var bättre på den punkten, eller också var de helt enkelt bättre lämpade till mitt rum än vad DM309 var i butiken...

Nja, jag vidhåller att Alpha40 inte har en så övermarkerad diskant trots allt, inte när den är fullt inspelad, men det är klart, jag skulle inte driva den med kall och ljus elektronik, men med min Denon Cd och Yamaha-stärkare så lät den väldigt bra. (Kan också meddela alla eventuella Yamaha-skeptiker att Yamahas dagar som producent av kall o hård elektronik är över. Numera är de faktiskt nästan helt neutrala eller möjligen till o med ett gram åt det mörka hållet...) ;-)

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/01/28 :  15:57:46  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
(Kan också meddela alla eventuella Yamaha-skeptiker att Yamahas dagar som producent av kall o hård elektronik är över. Numera är de faktiskt nästan helt neutrala eller möjligen till o med ett gram åt det mörka hållet...) ;-)

Det har du helt rätt i. Jag har fått banka in det i folks huvud att de har en helt annan ljudkaraktär idag. Många tror att deras grejer låter som förr och dömmer grejerna därefter.
/fbk

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/01/28 :  16:23:45  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Jo det är synd...jag var väl en av skeptikerna tills dess att jag lyssnade till en av deras cd-spelare...den fick mig att lyssna till och sedan köpa den förstärkare jag har idag...:-)

Den dagen kommer också snart när även jag fastnar i hemmabioträsket...och då blir en Yamaha-receiver det första jag lyssnar till!

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

Shullman
Member

162 Posts

Posted - 2004/01/29 :  01:24:26  Show Profile Send Shullman a Private Message
Blue är samma som black fast med 10 tums sidomonterad, jag har black diamond och tycker att den spelar väl ljust och analytiskt, bra till jazz och bra inspelningar, mindre bra all-round högtalare.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000