HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 SACD (och DVD-A) "bass management " - FAQ !
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2004/01/27 :  21:35:44  Show Profile Send jonte0 a Private Message
Editerad efter att svar på frågor har erhållits !

Godafton!

Detta är en undring om jag fårstått det hela rätt ? (Har kommer påståenden som jag skulle vilja ha verifierade)

1) SACDs .1 (subw) kanal kan man bara få ljud ur om nån verkligen laggt nåt i det spåret på skivan !

Så är det !

2) Det finns idag ingen SACD spelare som kan ta basen från frontakanalerna och skicka ut den i .1 kanalen (subw) så att man kan använda ett analogt 6 kanalsförsteg och koppla en aktiv subb så att man får bas i denna !

precis så !

3) ) om man kopplar en SACD till en AV förstärkare så kan man få ut bas ur sub utgånegn men då A/D omvandlas allt, bas fixas till förstärkarens sub utgång, ochså D/A omvandlas allt igen !

Jepp !

4) Samma sak som ovan gäller för DVD Audio

Joo !

5) DVD Audio innehåller inte 5+1 ej bit reducerade kanaler. Ej bit reducerade ljud finns bara i 2 kanal "spåret" ?

Njaa - DVD-A levererar full upplösning (i motsats till tex dts) i alla kanaler, självklart
även i 2 kanal.



Lärde ! Hur är det ?

A8 visste svar på tal !


/j

Qui habet aures audiendi audiat

Edited by - jonte0 on 2004/02/02 20:58:34

A8
Member

360 Posts

Posted - 2004/01/29 :  08:37:04  Show Profile Send A8 a Private Message
1. Ja
2. Tror inte det.
3. Ja du kan ju använda en av förstärkare men som du säger skall något mixas in så ad omvandlas det, blir pcm kod och processas innnan ny da omvandling.
4. Troligen men det finns en del dvda spelare som skickar digitalt (tex denon link) och med en kompatibel av förstärkare så kan jag tänka mig att man kan mixa som man vill utan en xtra ad/da omvandling.
5. Två negationer i rad....nåja svaret är nej, bägge spåren är bit reducerade men helt bit-trogna orginalet. Det är därför det heter MLP där LP står för "lossless packaging" eller fritt översatt förlustfri packning.
Go to Top of Page

HMartin
Member

119 Posts

Posted - 2004/01/29 :  21:33:24  Show Profile Send HMartin a Private Message
Denons nya a11 har möjlighet att styra hur basen skall hanteras både för SACD och DVD-A. Dock måste sacd digital omvandlas till 24/96 eller något likande för att du ska kunna filtrera basen. Om jag minns rätt kan den dela vid 40/60/80/100/120 med 12 eller 24 db/okt.
Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2004/02/01 :  21:22:37  Show Profile Send jonte0 a Private Message
Tack för svaret !

Ang. fråga 5: Ok, jag har koll på MLP men kanke utryckte mig lite dåligt.

Åsså skäms jag för det dubbla negationerna - illa !

Fråga 5 igen: Det är bara på tvåkanals spåret på DVD-A som är okodad (linjärt PCM) - flerkanals spåren är kodade (typ dts) ?

(hmm - svårt att uttrycka sig klart här)

Använda definitioner ovan ....

Komprimerat (typ .zip) = lossless förpackning
Kodad (typ MP3) = informationsfötlust men spar utrymme

MVH / J

Qui habet aures audiendi audiat

Edited by - jonte0 on 2004/02/01 22:54:28
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2004/02/02 :  08:35:17  Show Profile Send A8 a Private Message
quote:
Fråga 5 igen: Det är bara på tvåkanals spåret på DVD-A som är okodad (linjärt PCM) - flerkanals spåren är kodade (typ dts) ?


Nej! Både 2 och 5 kanals spåren är typiskt PACKAD (P)PCM eller om du så vill MLP. Jag har bara sett någon enstaka skiva med Linjär (L)PCM på tvåkanals spåret men som sagt det är inte det normala och knappast i 24/96+ upplösning.
DTS/DD spåren är inte dvd audio utan för de som har en dvd video spelare.
Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2004/02/02 :  19:26:24  Show Profile Send jonte0 a Private Message
OK !

Motsatsen till packad PCM är väl kanske opackad pcm men absolut inte "Linjär" eftersom det relaterar till att den inte är processad i ljud domänen.

Man kan altså få multikanal med full upplösning (24/96) i alla 5+1 kanaler på en DVD-A ?


Qui habet aures audiendi audiat
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2004/02/02 :  20:35:11  Show Profile Send A8 a Private Message
Ja du får packad pcm=100% orginal troget LPCM i 5.1.
Linjär är vad som refereras till som traditionell pcm ie vad som är på cd och i de allra flesta studios.
Linjärt eller inte lämnar jag gärna till andra att diskutera.
Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2004/02/02 :  20:52:47  Show Profile Send jonte0 a Private Message
Tack A8, då var det klart !


/j

Qui habet aures audiendi audiat
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000