HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Trafikbullerdämpning och fönster
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2004/01/27 :  19:00:35  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Hej!
Börjar med att be om ursäkt för att jag postar denna tråden på både faktiskt.se och här, men detta är för mig väldigt viktigt och jag vill fråga så många som möjligt.

Är det någon som har någon erfarenhet av bullerdämpning?

Jag flyttade nyligen till en lägenhet i ett 40-tals-hus i Malmö där vardagsrummet ligger ut mot en ganska trafikerad väg (föreningsgatan). Bakgrundsbruset är på tok för högt för att lyssna på musik medans det kör bilar där och detta vill jag såklart dämpa!

Fönsterna som finns där nu är delbara, där det är ett glas i varje båge. Glasen är väldigt tunna, och vissa glas knastrar nästan lite när man tappar på dem. Vi har pratat med föreningen och de har tyvärr inga planer på att byta ut fönsterna .

Jag tänkte börja med att byta tätningslisterna och kanske jämna till kanterna på något sätt för att listerna ska sluta tätare. Vad för typ av tätningslister är att föredra? Någon speciell metod för att få det tätt?
Om vi inte nöjer oss med listerna tänkte vi nog byta glasen i rutorna för att dämpa ytterligare. Bågarna är gjorda i bra trä ifrån 40-talet och kommer inte att bytas, utan bara glasen. Har någon något bra tips om detta och eventuellt vet någon glasmästare som är duktiga på det där med bullerdämpning i malmö-trakten??

Finns det några ytterligare åtgärder som kan dämpa bullret ifrån vägen utanför?

Tacksam för lite tips/åsikter!! / Simon

Herrmann
Member

73 Posts

Posted - 2004/01/27 :  19:26:44  Show Profile Send Herrmann a Private Message
Skit i fönstren, flytta till Limhamn, här har vi det lungt och skönt:)
Skämt och sido, kan du inte sätta ett tjockt drapperi för fönstren?
Har dämpat ljud från mitt trapphus med gott resultat så.

/H
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2004/01/27 :  21:41:20  Show Profile Send classe a Private Message
hej kan en del om glas ganska mycket jobbar med det varje dag ska ni byta rutor
fråga efter lamelglas finns i 4mm 5mm 6mm och så finns det ljudlamel 9mm
dämpar 37dB kanske lite dyrt med ljudlamel men bra.

några frågor
classe

18 ska de va.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/01/28 :  07:41:54  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Hej!
Lånade en lgh i Stockholm, där hade dom satt en extra ruta på utsidan och en på insidan, det dämpade. Man hörde inte trfiken utanför. Så det går att lösa med vanliga rutor.

Mvh
Henrik

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2004/01/28 :  09:14:35  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Hej!
Tack för svaren!

Herrmann: Jepp, tänkte komplettera med väldigt tjocka gardiner (kanske i dubbla lager t.o.m), detta hjälper ju även till att dämpa elaka reflexer ifrån ljudet jag VILL höra (dvs. musiken), så detta är givet. Dock vill jag inte alltid ha draperier för fönsterna . Var köpte du draperier? Vilka egenskaper anser du vara viktiga för sådana draperier?

classe: Tack för tipsen! Vet du ungefär vad de olika lamelglasen ligger på i pris per m2 exklusive jobbet? Vad ligger t.ex. 6mm-lamel på i ljudreduktion? Vilken av rutorna byter man till ljudlamel isf? Eller byter man både inner och ytter? Du bor inte i närheten av malmö och är sugen på ett litet jobb?

HLindgren: Att sätta ytterligare en ruta på utsidan är nog tyvärr uteslutet då husets fasad inte får ändras. Bågarna sägs vara i ypperligt skick och kan därför återanvändas ifall man byter glasen i dem, och detta verkar inte bli dyrare än "extra" fönster. Vad gäller extra glas invändigt så ger det enligt de rapporter jag läst bättre effekt att byta ut glasen i bågarna än att sätta dit extra glas innanför. Tack för tipset ändå!


Många frågor blir det, men vill man veta måste man ju fråga...

Mvh /Simon
Go to Top of Page

Herrmann
Member

73 Posts

Posted - 2004/01/28 :  11:18:09  Show Profile Send Herrmann a Private Message
Köpa? Mamsen fick sy den :)
Du kan ju hänga upp draperiet bakom gardinerna. Se till att hänga upp dom i en tjock stång dock bara, tjockt tyg väger en hel del...

/H
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/01/28 :  11:38:12  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Prylen är luftspalter. Där letar sig ljudet in. Glas dämpar bra (mer ju tjockare det är) och flerglasfönster dämpar bättre. Mjuka lister och relativt stora glipor släpper igenom ljud.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/01/28 11:39:38
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2004/01/28 :  12:18:42  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Herrmann: Jepp, tänkte också köra på den linjen med typ draperier bakom gardinerna som man kan dra för.

peranders: Vad menar du med "Prylen är luftspalter" ?
Vad gäller "Mjuka lister och relativt stora glipor släpper igenom ljud." så kan man ju försöka undvika glipor så gott det går, men vad gör man med listerna?... de måste väl vara mjuka, eller hur menar du?

/Simon
Go to Top of Page

trippelbogey
Member

159 Posts

Posted - 2004/01/28 :  14:05:11  Show Profile Send trippelbogey a Private Message
Höllviken är oxå knäpptyst.
Dock bodde jag i Stockholm några år med samma problem. Vi bytte fönstren till en treglasvariant som var särskilt bullerdämpande och avsedd för detta problem.
Jag minns inte vad det hette men sök på nätet bland tillverkare så hittar du nog.
tex http://www.elitfonster.se/villa_produkter.html
Ca 4000 per fönster var det då
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/01/28 :  14:30:10  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Skicka ett PM till Sladd, han löste det genom att skicka in ramarna till en glasmästare som fräste ut nya spår och satte in en tjockare ruta istället...

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2004/01/28 :  14:38:28  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Tack för tipset Sanoj!
Jag ska höra med Sladd vad han säger.

Mvh / Simon
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/01/28 :  14:58:15  Show Profile  Visit peranders's Homepage
peranders: Vad menar du med "Prylen är luftspalter" ?
Vad gäller "Mjuka lister och relativt stora glipor släpper igenom ljud." så kan man ju försöka undvika glipor så gott det går, men vad gör man med listerna?... de måste väl vara mjuka, eller hur menar du?

Minsta lilla glipa släpper igenom massor med ljud och det är svårt att råda bot på detta om man har ett "luftigt" äldre fönster. Tätningslister gör en hel men ett gammalt fönster är inte lika ljudtätt som ett toppmodernt.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/01/28 15:01:23
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2004/01/28 :  15:05:39  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

De uppgifter jag fått efter att ha tittat på en lägenhet vid en trafikerad gata är följande:

60-talshus med ganska dåliga bågar, tvåglas.
Glasmästeriet kommer och mäter de fönster som skall åtgärdas. När glasen anlänt hämtar de båge och allt och kommer efter 2 timmar tillbaka med innerglaset bytt till någon bullerdämpande historia, 9 mm tjockt.

Pris; ett fönster som är 120 x 120, ett fönster i balkongdörr samt ett vanligt fönster (80 brett ca) var 5 lappar inkl moms för alltihop.

mvh

sladd

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2004/01/28 :  15:24:05  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Sladd: Det priset lät ju ganska trevligt tycker jag. Mindre än jag väntat mig. Gjorde de något med bågarna också eller de satte bara i nya glas? Tycker du att det gav önskad effekt? Har du gjort något själv, som t.ex. bytt tätningslisterna?

/Simon
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2004/01/28 :  17:12:46  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

De tar bara ur befintligt glas och sätter dit bullerglaset. Lister etc får man nog pyssla med själv. Jag har inte gjort detta ännu, bara fått in uppgifter.

mvh

sladd

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2004/01/28 :  18:56:03  Show Profile Send Parasite a Private Message
Tjosan , går det inte bygga extra *fönsterbågar" på insidan som du själv glasar och tätar? Bör bli toktyst =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2004/01/29 :  12:48:34  Show Profile Send classe a Private Message
hej priser får du hos glasmästaren i din närhet
tack för jobb erbjudandet men bor i gävletrakten lite långt
du har fått skapliga tips tycker jag.
hej för mej

18 ska de va.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000