HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Polypropylen eller coated paper?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2004/01/24 :  07:56:41  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Jag ska köpa ett par 8-tums bas/mellanregister högtalarelement till mina 2-vägare (sluten låda)
valet står mellan ett par Peerless med polypropylen membran, och ett par Vifa med Coated paper.
Men kan nån förklara skillnaden på ljudegenskaperna på typen av membranen?
Tacksam för hjälp.

Fixaren

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/01/24 :  12:18:53  Show Profile Send Peter S a Private Message
Polypropylen är ett plastmaterial med en viss innre dämpning. Därför får man en jämn och fin frekvensgång då konuppbrytninger och innre resonnanser dämpas och jämnas ut. Tyvärr ser inte materialet skillnad på oönskade resonnanser och önskade musik-detalier som också i en viss utsträckning blir dämpat bort.

Papper äs styvare med mindre innre dämpning. skulle därför ge mer detalj och snapphet.
Många säger att papper är bäst till bas-element.
Coatningen hjälper att ta bort uppbrytninger och innre resonnanser.

Jag skulle välja coated papper. Men det bör ju bedömas från fall till fall, det är mycket annat som spelar inn, jag känner inte dessa element du nämner.

Edited by - Peter S on 2004/01/24 12:19:42
Go to Top of Page

Dustman
Member

94 Posts

Posted - 2004/01/24 :  12:53:37  Show Profile Send Dustman a Private Message
Håller med Peter S på ovanstående punkter men kan tilläga att det som saknas i toppen med polypropylenkonen får du igen på botten, den låter alltså basigare än motsvarande pappkon.
Det är även så att ett element med polypropylen kon ställer mindre krav på filtret är den livligare pappkonen.
Själv så annser jag dock att det skall vara pappkon. och helst utan coating också.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/01/24 :  18:01:30  Show Profile Send brumel a Private Message
Seas har väl en bra pappbas. CA 21 REX. Vifa har sin M 21. Peerless har ju csx basar som är nåt mitt emellan. Lite sprödare än polyprop tror jag.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2004/01/24 :  18:04:43  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Tack för tipsen.
Jag söker ett element som återger framförallt mellanregistret så naturligt som möjligt.
Papper (utan coating) tycker jag låter bäst, men det finns inga sådana element längre =(

Fixaren
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/01/24 :  18:11:53  Show Profile Send brumel a Private Message
Gamma?

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2004/01/24 :  21:14:41  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Jag skulle vilja hävda att myten om att polypropylenmembran skulle ha sämre mikrodetaljupplösning är just det, en myt. Det finns många taffliga element försedda med PP membran, men att membranmaterialet som sådant skulle ha sådana egenskaper stämmer inte alls.

Precis som det finns många taffliga element med aluminiummembran som har gjort att en myt att metallmembran i sig skulle låta vasst har skapats.

Se på Skaaning t.ex. som gör fina element med PP membran och Seas som gör utomordentliga element med metallmembran.

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2004/01/24 21:16:31
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/25 :  10:48:40  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag tycker istället att myten stämmer. PP låter plopp och metall krasch. Papper låter bäst. Subjektivt förstås.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2004/01/25 :  10:56:02  Show Profile Send celef a Private Message
vifa p17wj anses väl i allmänhet som ett bra pp-element, men jag tycker inte de låter nåt vidare

är det möjligt genom att med fingret "trumma" på konen avgöra om ett element är "bättre" eller "sämre"

sound pollution
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2004/01/25 :  12:11:22  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Celef, jag tycker att det stämmer, att man kan trumma med fingret och lyssna..

Fixaren
Go to Top of Page

margell
Member

97 Posts

Posted - 2004/01/28 :  19:24:54  Show Profile Send margell a Private Message
Jag har ett par SEAS P21REX/DD och de kan jag bara rekommendera.

Mvh.
Joakim
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/01/29 :  02:20:40  Show Profile Send Peter S a Private Message
Nån (Steen Duelund tror jag) berättade för mig att när dom tillverker PP-koner pressas dom ibland ut ur flatt polypropynen. Detta innebär att materialet sträckas mest i mitten av konen och minst i periferien/kanten. Konmaterialet blir då tjockast i periferien och tunnast i mitten, vilkat är tvärt emot vad som är önskvärt från styrke- och viktsynpunkt, då man vill ha största styrka i mitten och lägsta vikt i periferien.


NB! Dynaudio envisas i och för sig att göra PP-koner och lyckas väl rätt bra med det.
Go to Top of Page

big
Starting Member

5 Posts

Posted - 2004/01/29 :  10:10:20  Show Profile Send big a Private Message
Läste för längesedan någonstans (vars minns jag inte) att en del tillverkare "formgjuter" sina koner och alltså inte pressar ut dem, för att motverka det fenomen som PeterS beskriver, och vad jag har förstått så kan man även vid formgjutning av koner lägga till andra material i olika lager och på olika platser i konen som kolfiber, grafit och liknande för att få bättre egenskaper. Man måste nog ta reda på hur de enskilda tillverkarna gör när de tillverkar konerna för att få veta mer exakt varför de valt de material de har. Men det är nog bäst att lyssna på hur elementen låter, och inte fundera så mycket materialet, för det är ljudet som är det viktiga, inte hur man konstruerat elementet. Öronen är det enda som kan "mäta" hur "bra" elementet fungerar.

Uppdatering: efter en stunds funderande så tändes lyset igen =) IMPP !
Det var i någon reklam från Pioneer jag såg det, så på pioneer:s hemsida står det mer: http://www.pioneerelectronics.ca/pna/glossary/detail/0,,32171715_32253021_-1_letter=I,00.html
Håller dock fortfarande fast vid att det är bättre att lyssna på det specifika elementet än att förkasta det bara för att det använder en viss teknik.

Rysare för din ekonomi efter en hifimässa:
- När plånboken tystnar!
Handlingen kan bara avhandla huruvida din plånbok är hes efter att ha vrålat timme ut och timme in efter din vansinniga spekulationer eller om den bara dog vid första demo:n...
...Jag är inte emot plågsamma plånboks-försök...

Edited by - big on 2004/01/29 10:27:00
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000