Author |
Topic |
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2004/02/06 : 18:51:34
|
Bravo. Jag tror så här. Hjärnan är konstruerad på ett likartat sätt hos alla individer. Någon 100% överenstämmelse existerar förstås inte därför kommer vissa olikheter att uppstå i varseblivningen av ljud. Det innebär att man genom psykoakustisk forskning kan komma fram till vad som uppfattas som bra av den mänskliga hjärnan. Det bildar grunden för min åsikt om objektiv ljudkvalité. Helt enkelt för att det finns instrument att eliminera subjektiva felkällor. Sen uppstår ett gränsdragningsproblem hur bra ljudkvalitén måste vara i en given situation och det kräver omfattande studier. Och vad folk är beredda för att betala för den men det är annan sak. Kanske är dom flesta nöjda med stormarknadernas utbud.
|
Hifiarkeologen |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/02/07 : 00:26:51
|
Objektivt bra ljudkvalitet ställer samma definitionskrav som ovan, det är inget gudasänt. |
Bravo |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2004/02/07 : 01:19:43
|
Så du menar att verkligheten inte är i sig själv eller att det inte går att nå fram till den sanna verkligheten ungeför som Kant? Jag tror man trasslar in sig i en olöslig härva om man hela tiden söker definitioner på allting utan att förutsätta vissa grundläggande axiom. Har man gjort en hörselstudie på en grupp människor så använder man statistiska metoder för att säkertälla att dom är representativa. Man kan inte göra en totalundersökning av hela världens befolkning med invändningen att människorna i Kina hör annorlunda. Eller hävda att det kräver en godtycklig subjektiv definition av forskarsamhället så att statistiken blir subjektiv eftersom siffror och tal är påhittade av människan. Det blir en probalistisk sanning men inte subjektiv. |
Hifiarkeologen |
Edited by - brumel on 2004/02/07 01:22:07 |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/02/07 : 02:21:44
|
I slutändan kommer man inte förbi att bra ljud och för dig godkänt återgivande av musik kommer att vara oupplösligt förenade, och att det kommer att förbli individuellt vad du tycker är bra, bättre eller bäst. Du kommer att få olika svar beroende på tid, rum, kultur och erfarenhet. Du kan inte ha en sann verklighet som heter bra ljud, eftersom upfattningen skiftar, det är inget objektivt kriterium. Då kan man ju fortsätta och försöka hitta ett objektivt jamande eller skällande med. Även om hjärnor och hörsel är väldigt lika i uppbyggnad, finns det gott om olikheter och störningar som leder till olika resultat. Den lika uppbyggnaden garanterar bara att du under gynnsamma förhållanden har förmåga att uppfatta samma saker, inte att du tycker likadant som alla andra. Förmodligen kan man tränas till att tycka ungefär lika i en grupp efter omfattande övning. Om verklighetens varande eller inte varande är ju ganska ointressant då det är din uppfattning av den som gäller.
|
Bravo |
Edited by - Bravo on 2004/02/07 02:29:22 |
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2004/02/07 : 07:40:31
|
quote: Du kommer att få olika svar beroende på tid, rum, kultur och erfarenhet. Du kan inte ha en sann verklighet som heter bra ljud, eftersom upfattningen skiftar, det är inget objektivt kriterium.
Jag bara måste lägga mig i igen, jag håller nog med Brumel här, man kan inte dra sig undan att det finns en sanning, eller det kan man, men för att göra världen förståelig behöver vi system med gällande sanningar. Det blir liksom meningslöst att argumentera att inga sanningar existerar utanför medvetandet. Detta gäller även för all vetenskaplig forskning, inom såväl humaniora som teknologi och naturvetenskap. Sanningarna är gällande tills motsatsen bevisats. Man kan säga att vetenskap på en hög nivå är subjektiv även om det är just den som är själva definitionen på objektivitet.
Jesper |
Retro låter fint. |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/02/07 : 10:10:55
|
Det är skillnad på att beskriva ett kulturobjekt, förvisso subjektivt, mot att beskriva något så abstrakt som bra ljud, det senare är extremt svårfångat, men visst, träning och likriktning kan ge resultat. |
Bravo |
|
|
Topic |
|
|
|