HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lyssningsintryck B&W DM 303 **Se sista inlägget**
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/25 :  21:25:29  Show Profile Send Larsho a Private Message
Någon här som har lyssnat på denna stativare

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död

Edited by - Larsho on 2004/01/27 20:39:28

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/01/25 :  21:42:42  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag har provlyssnat i Hi-Fi Klubbenbutik. Elektroniken var Denons minstingkombination av CD och förstärkare på sisådär 2*20W, UD-M31. Jag provlyssnade mot B&W DM600 s3 och Dali 1001 och 2002.

Av dessa kombinationer tyckte jag att 303:an lät bäst. Nästan lika bra var Dalis 1001. 2002:an var i en mellanklass och 600:an minst bra.

Det jag upskattade hos 303:an och 1001:an var öppnare ljudbild. 303.an hade därutöver en bättre återgivnig av de lägre frekvenserna. 2002:an lät mer bumlig och 600:an instängd. Ljudet kom inte ut ordentlig. Den saknade också all tillstymmelse till bas. Det verkade som om elektroniken inte orkade 2002 och 600 ordentligt.

Men det var ju mina öron och min hjärna vid det tillfället...

edit: stavning

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2004/01/25 21:45:13
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/01/25 :  21:43:49  Show Profile Send Roq a Private Message
BoW 303/Hifiklubben: "Både design och ljudkvalitet visar dock att detta inte är en halvbra stativmodell, utan en högtalare med stora ambitioner!"

Nja, jag tyckte nog just att det var en "halvbra stativmodell". Jag har bara lyssnat på hifiklubben och jämfört den med DM600 S3.
303 tyckte jag framför allt hade en slappare basåtergivning och sämre mellanregister jämfört med 600S3 - om det nu kan vara till nån hjälp?
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/25 :  21:45:05  Show Profile Send Larsho a Private Message
Tack för dessa synpunkter, hade tänkt kombinera dem
med en H/K 670, frågan är vilken som kan passa bäst ??

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2004/01/25 :  21:59:33  Show Profile Send bjarne a Private Message
>Larsho: 303:an är otroligt prisvärd, öppet ljud med en förvånansvärt god och tight basåtergivning. Jag lyssnade på den då den råkade stå bredvid ett par 309:or och ett par 6006:or när jag tänkte kolla upp H&M:s recension av 309:orna. I kombination med NAD 320BEE gav den ett betydligt homogenare intryck än 309:orna som jag tror behöver lite mer knuff i ryggen för att sjunga. En h/k 670 bör klara denna högtalare galant, men jag skulle nog testa först så att inte diskanten sticker blir för ljus - men det är nog inga problem. Vad gäller 600 S3, så har jag inte lyssnat på den med samma förstärkare, utan med en 350, vid ett annat tillfälle, och visst tyckte jag att det lät myckt bra också, med tanke på priset. Men det är ju ca 25% mer pengar för en högtalare från samma fabrikant, så nog borde det vara ett steg upp.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/25 :  22:07:10  Show Profile Send Larsho a Private Message
bjarne

Precis min tanke, eftersom 309:an fick så fin kritik skulle
det förvåna mig om 303:an skulle låta dåligt, de bör ha en hel
del gemensamma ljudintryck förutom möjligtvis basen, om det skulle
låta ljust är min erfarenhet att det kan man kompensera med en
cd-spelare och kablar som drar mot det mörka hållet, vilket jag har

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/01/25 :  22:09:38  Show Profile Send Manga X a Private Message
Hej Larsho.

Jag har inte lyssnat på 303:an men väl en annan B&W högtalare som jag vill "slå ett slag för".

Jag provlyssnade B&W DM601 S3 med Cambridge elektronik. Denna ganska stora stativare lät riktigt bra. En baspondus som gjorde att jag måste fråga om de (hifiklubben) hade en sub inkopplad också. Mellanregistret var öppet och nyanserat med bra "kropp". Keith don't go med Nils Löfgren lät riktigt bra. Bra "bett" i allt liksom! Öppåt i registret anades en skön avrullning. detta tonade ned den lilla vasshet som kan finnas i det inspelade materialet.

D.v.s. inte helt neutral utan med ett riktigt skönt "sound" som medger långa lyssningsstunder!

Priset var under 4000 SEK för ett nytt par. Ett i mitt tycke riktigt bra pris sett till vad du får!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/25 :  22:36:50  Show Profile Send Larsho a Private Message
Manga X

Det låter ju mkt intressant, kanske man skulle
kolla upp denna högtalare

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/01/26 :  00:00:14  Show Profile Send FBK a Private Message
Larsho!
quote:
Tack för dessa synpunkter, hade tänkt kombinera dem
med en H/K 670, frågan är vilken som kan passa bäst ??

B&Ws 300-serie lär passa utmärkt, de har ett lite mörkt och varmt ljud. Har lyssnat som hastigast på båda och de imponerar för det priset som de kostar. Ge dig iväg och lyssna och skriv några rader om dina intryck efteråt om du har lust, det är alltid intressant att läsa.
/fbk

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/26 :  00:04:53  Show Profile Send Larsho a Private Message
FBK

Ju mer man läser ju mer inspirerad blir man att
köpa DM 303, tror att för de pengarna kommer man
att bli nöjd, får åka o höra dem så fort bilen är fixad

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

bom
Member

89 Posts

Posted - 2004/01/26 :  00:39:41  Show Profile  Visit bom's Homepage Send bom a Private Message
Manga X >>

Menar du verkligen att 601 S3 har så mycket bas i sig? När du refererar till storleken verkar det mer som att du pratar om 602 S3, fast den kostar ju drygt 5000.

Jag har själv ett par gamla 601:or som jag använder som bakhögtalare numera. Jag vill påstå att de ger ett ganska neutralt ljud, fast jag saknade en del i basen nar jag placerade dem i ett litet större rum.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/26 :  01:07:18  Show Profile Send Larsho a Private Message
Hmmm

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/01/26 :  09:06:33  Show Profile Send John a Private Message
Det kanske är lite ofint och OT att föreslå nåt helt annat, för det finns ju hur mycket som helst, men när jag var ute och lyssnade åt en bekant (rätt mycket på 303) så upptäckte jag Chario (synthar 200?) som enligt vad jag uppfattade lät trevligare, även om det är svårt att säga då de inte stod bredvid varandra. Kan vara värt att kolla upp?
/en john

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/26 :  09:49:49  Show Profile Send Larsho a Private Message
Nja vet inte, Chario representeras inte av så många
här i Södra Sverige och därför är det lättare med B&W
dessutom gillar jag deras stativare och tror även att andrahands-
värdet är bättre på B&W, Chario är allt för okänt för de flesta

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/01/26 :  10:20:55  Show Profile Send John a Private Message
Ja, jovisst, sådant ska man ju alltid beakta. Men de är rysligt trevliga högtalare och snygga som den (lite SF-wannabe?). Sveriges Radio köpte visst in en drös också... Men som du säger, B&W är ju alltid gångbart.
/en john som nästan köpte 303:orna själv en gång

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/26 :  14:01:22  Show Profile Send Larsho a Private Message
Ja osvuret är bäst

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/01/26 :  14:59:51  Show Profile Send Calle G a Private Message
Själv tycker jag det är oerhört svårt att byta lyssningsrum när man är ute och jämför. Jag var faktiskt inne på Hifiklubben vid norrtull (Sthlm) tillsammans med en kompis och lyssnade på DM309 bredvid DM602.5 ute i butiken, DM603 i ett annat rum, och DM601 (stativare) på ett tredje ställe i samma butik. Alla dessa högtalare var väldigt trevliga tyckte jag, och jag håller med Manga om att 601'orna har väldigt mycket bas för sin storlek.

Däremot tyckte jag det var väldigt svårt att hålla isär lyssningsintrycken, och att avgöra vilka skillnader som berodde på högtalare och vilka som berodde på lyssningsplats. Ute i butiken lär det ju bli en helt annan akustik än inne i ett av deras lyssningsrum..

Faktiskt tyckte jag 601'orna vann. De gick kanske inte riktigt lika djupt i basen, men de är å andra sidan lättplacerade och låter himla trevligt i övrigt. Med en sub till lär basen klara sig rätt fint, men dom står sig utmärkt även utan sub (lite beroende på musiksmak förståss).
På andra plats kom 602.5'orna, ljudet hade ett tilltalande övre register och släppte fint.
Hårfint därefter DM309, som tappade lite övre register mot att basen blev något djupare - dock lite bumligare samtidigt, och lite mer instängt ljud.
Sist kom, något förvånande, 603'orna. Med tanke på priset (50% mer än 602.5) trodde jag nog de skulle låta bättre, men blev lite besviken. Jag tyckte de lät mer instängt än 602.5, helt enkelt.

Det är bara mina enkla reflexioner, utan att på något vis försöka låtsas ha särskilt bra öron. Det viktiga i sammanhanget tycker jag är att det är jättesvårt att bilda sig en uppfattning om högtalare genom att gå runt och lyssna i en butik. Helst ska dom kopplas in till samma anläggning i samma rum, så man verkligen jämför äpplen med äpplen. Allra helst hemma, förståss, men det kanske är lite bökigt innan man är nere i två olika modeller. :)

Vilka som köptes? Tja.. kompisen föredrog Dali Blue 6006. Inte mitt favvoval men som sagt, smaken är olika. Ljudet är ju också helt annorlunda.

Så mitt tips kanske kan vara att åtminstone jämföra med 601'orna, prismässigt är det ju inte jättestor skillnad.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/26 :  15:13:39  Show Profile Send Larsho a Private Message
Calle G

tackar för denna sammanställning, håller med dig, det är
inte lätt att lyssna i olika lyssningrum och samtidigt
hålla de andra färska i minnet, hade tänkt åka till Hifiklubben
i morgon em och lyssna på DM303 samt DM601S3
Två stycken borde jag kunna hålla isär lyssningsmässigt
och som du själv sa, prisskillnaden är inte så stor

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/01/26 :  15:57:28  Show Profile Send John a Private Message
Larsho: ska du byta bort dina mirager mot 303:orna? Eller har jag missat nåt (att det är en sovrumsanläggning eller så)? Kan bara meddela att jag, efter att vid ett flertal tillfällen, i ett flertal rum lyssnat på en del olika högtalare i prisklass runt 303:orna aldrig varit besviken när jag återvänt till mina egna golvare (som går att köpa beggade i samma prisklass). Och jag är ingen basknarkare. De små stativarna låter öppet och bra, men saknar (i dessa prisklasser) en hel del av den "kropp" som jag gillar hos högtalare. Ja, sånt vet du säkert mer om än mig, men jag blir lite förbryllad bara när jag ser din annons
/en john som är lite nyfiken av sig

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/26 :  16:01:32  Show Profile Send Larsho a Private Message
Jo min tanke är att sälja Miragerna eftersom jag har
kommit till insikt om att stativare passar bäst i rummet.
Så precis så är det John

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/01/26 :  16:16:26  Show Profile Send John a Private Message
Har haft samma tanke själv, att byta till stativare, men om du läser tråden om barn och hifi så är det lätt att förstå att jag numera är en hörlursmänniska .
Men om det är så att du byter bort miragerna så misstänker jag att det finns risk att du blir lite besviken när du haft de små stativarna i hemmet ett tag. För hur det än är så sitter mycket av musikaliteten (för mig i all fall då) i den fyllighet som man får via golvare eller bättre stativare. Så det blir väl standardrekommendationen att låna hem och lyssna, känn, tänk, lyssna igen. Kan vara värt att gå en bit upp i prisklass?
/en john är lite nyfiken också på de där mosen-prylarna om man nu ska ha stativare

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/26 :  16:20:43  Show Profile Send Larsho a Private Message
John

Jag har haft en del stativare och jag saknar lite gran
deras egenskaper o fördelar gentemot golvare, jag är inte ute
efter ngn djupbas utan det viktigaste för mig är att mellanregistret är väldetaljerat och basen är fast o torr, därför kan DM601S3 vara ett alternativ för mig

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/01/26 :  16:25:57  Show Profile Send molsson a Private Message
Har bara lyssnat på Nautilus 805 och signature. Dessa låter dock helt fantastiskt.

No hay banda!!
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/01/26 :  16:33:04  Show Profile Send John a Private Message
quote:
viktigaste för mig är att mellanregistret är väldetaljerat och basen är fast o torr

Kan rekommendera ett par hd-650
Håller med dig i att mellanregistret är väldigt viktigt och att många stativare har fördel i de egenskaper du beskriver, även om jag ibland saknar fylligheten och stödet från golvare. Hörde för övrigt några nautilusare på Sheraton ifjol. Mums! 601 gillade jag också rätt bra, långt framför alla dalier som stod uppställda i alla fall.
Lycka till och jag antar att du skriver några rader på forumet när du lyssnat?
/en john som vill ha allt som går att peka på

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/26 :  16:33:14  Show Profile Send Larsho a Private Message
molsson

Jovisst men det är som att jämföra äpplen med päron

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/26 :  16:42:47  Show Profile Send Larsho a Private Message
John

Fördelen med att köpa en billig stativare är att man då
får råd med tex HD650, dvs det bästa av två världar, tänk på det

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.84 sekunder. Snitz Forums 2000