HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Polaren skall köpa sin första hifianläggning....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/01/25 :  12:47:14  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Hej!

Har en polare som har tänkt skaffa lite mer riktig hifi och kasta ut micoranläggningen! Efter många års påverkan från min sida så går det att få folk att fatta att bra ljud kostar lite mer än 3000kr...

I varje fall, personen i fråga kommer köpa sina grejer på hifiklubben och är inte intresserad av att köpa begagnat (tyvärr).
"Orkar inte" är anledningen och visst kan man ha förståelse för det.
Budgeten ligger på max 10000kr.

Han vill ha golvhögtalare med bra basåtergivning.
Jag rekommenderar B&W före alla andra märken när det gäller hifiklubben och tycker att han ska provlyssna på B&W DM309 Högtalare.
Den kostar dock 6000kr men ihop med en billig förstärkare från Cambridge (2500kr) plus NADs cdspelare för 2500kr så borde man väl har fått ihop ett bra paket? Vad tror ni?

Dock knäcker detta budgeten med 1000kr men tror ni inte man kan få ett schysst paketpris av hifiklubben?

När det gäller högtalarkablar kan ha nog få lite Supra ply 3.4 av mig... Har lite över som ligger och skräpar...

Signalkablar, billiga och bra. Någonting runt 500kr, mer tror jag inte min polare är beredda att lägga.
Något som är lätt att få tag på, själv har jag dock hört mest dåligt om taralabs kablar så jag vågar inte riktigt rekommendera honom dessa, vad rekommenderar ni? Jag skulle tro att Supra trico RCA skulle duga fint, den kostar väl runt 500kr?

Mvh,

lindbergmalmoe
Member

185 Posts

Posted - 2004/01/25 :  13:18:53  Show Profile Send lindbergmalmoe a Private Message
Du kan väl försöka få honom att åtminstånde köpa en begangnad signalkabel.

Jag kan förstå att han vill köpa nytt och jag tror att det största argumentet är just garanti och därmed en viss säkerhet. När det gäller kablar kan man ju få de till ca: halva nypriset samtidigt som det känns som risken är betdligt mindre att de skall gå sönder.

En signalkabel är ju även en ganska så enkel sak att uppgradera med månaden efter det stora utlägget.
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2004/01/25 :  13:56:18  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Jag har gjort precis samma sak med en polare även om vi än så länge bara har kommit till högtalarna. Han var hemma och lyssnade på musik via mina Jamo Concert 11 och hans kommentar efter detta var "Du behöver en subwoofer!".

Så från att han har tittat runt på efter små stativhögtalare så köpte han ett par begagnade Dali AXS8000 och är kanonnöjd.

Så mitt råd är att lyssna runt på lite olika typer av högtalare. Det är inte alla som gillar det nakna och sterila ljudet som mera High-End inriktade anläggningar ger. Fundera på vilken typ utav musik han lyssnar på, min polare lyssnar mest på rock och techno och då gör det inte så mycket att rösterna inte återges helt perfekt. (Dessutom så blev han kanonnöjd med priset, 2000kr begagnat!)

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/01/25 :  13:58:18  Show Profile Send krippe a Private Message
""Orkar inte" är anledningen och visst kan man ha förståelse för det"

Av alla ursäkter är väl det rimligen den absolut sämsta?

Tycker definitivt att ni ska ta en titt på beg. marknaden. Går att göra fina fynd där. Förövrigt tycker jag 500 spänn för en signalkabel till en budgetanläggning (<10000 kr)låter lite over-kill. Föreslår att ni provar i affären om ni verkligen hör någon skillnad mot vanliga "lakritssnören". Det är knappt jag hör det på betydligt dyrare anläggningar. De pengarna kan ni ju isf använda till att köpa lite trevlig musik för istället
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2004/01/25 :  14:32:00  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Köp högtalarna nya av Sebastian, köp sedan en bra förstärkare begagnad (det finns massor).
Nu borde du ha pengar över till en hyfsad CD-spelare eller kanske en H/K DVD25 så får man DVD på köpet.


Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/01/25 :  15:04:42  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Varför inte Cambridge System 3?

quote:
Cambridge 300 + Gale 3040, Pris: 4.998:-/paket!

Är du på jakt efter en billig stereoanläggning, men vill undvika alla de dåliga "plastanläggningar" som finns, är detta det rätta för dig! Här är ett system med golvstående högtalare som ger dig mycket och bra ljud för pengarna.

Detta paket är sammansatt av de golvstående Gale 3040 högtalarna och CD-spelare/förstärkare från den erkända engelska producenten Cambridge Audio. CD-spelaren heter D300 och den matchande förstärkaren är A300. Hos dessa komponenter är goda hi-fi kvaliteter prioriterade framför onödiga funktioner.

Ett paket som detta kan användas i stora rum, och kommer utan problem att fylla det med ljud. Högtalarna har en utmärkt basåtergivning, och oavsett vilken musik som spelas kommer det att återges på ett naturligt och utmärkt sätt.

Specifikationer:

Gale 3040
1-tums diskant
5½-tums mellanregister
5½-tums bas
Frekvensomfång: 39-20 000 Hz
Impedans: 8 ohm
Känslighet: 90 dB
Guldpläterade biwiring-terminaler
Basreflexkabinett
Mått i cm: 91x18x24 cm

Cambridge A300
2x35 watt i 8 ohm
Ringkärneströmförsörjning
4 linjeingångar
Mått i cm: 43/9/30
Vikt: 6,5 kg

Cambrige D300
24-bits D/A-omvandlare från Crystal
Fjärrkontroll
Optisk digitalutgång
BNC-digitalutgang
Mått i cm: 43/8/30
Vikt: 4 kg



Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2004/01/25 :  15:31:03  Show Profile Send Machine a Private Message
Jag fick knappt 100:- rabatt när jag handlade högtalare för 9000:- där så 1000:- låter lite svårt men det skadar ju inte att försöka.
Vänta en månad så kommer Cambridge nya azur serie, den verkar lovande och ligger i samma prisklass som den gamla.

Lycka till i handlandet!

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/01/25 :  17:28:46  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Hotspur:

Jo han har tittat på det paketet men jag rådde honom att kanske lyssna på lite dyrare högtalare också som spelar lite mer korrekt.

Det löser sig nog och tack annars för alla tips. Det viktiga är ju trots allt att han blir nöjd.

Krippe: Det är ett dåligt argument med den här personen är verkligen riktigt slö så i detta fallet har man inget val...

Håller med dig om att det är svårt att höra skillnad på signalkablar i billiga anläggningar fast med bättre elektronik tycker jag det är lättare att höra förbättringar, men vem vet om man hade gjort bort sig i ett blindtest?


Mvh,



Edited by - hifirocker on 2004/01/25 17:33:42
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2004/01/25 :  18:47:38  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Högtalare från Roger.N (B&W 309 som är svårslagna i den prisklassen och dom rockar riktigt bra).
Slutsteg här: http://www2.blocket.se/view/1849106.htm?l=0&c=1&city=0
Försteg hos HIFI-Klubben om du inte hittar begagnat.
CD här: http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=4114

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net

Edited by - dajo on 2004/01/25 18:49:12
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2004/01/25 :  22:16:44  Show Profile Send bjarne a Private Message
som jag alldeles nyss skrev i ett annat inlägg, så var jag inte imponerad av 309:orna när dom spelade med NAD 320BEE, så att ge dom ännu mindre spark i baken i form av cambridges billigare stärkare ställer jag mig skeptisk till. Om kompisen inte är van så tror jag att han säkert blir nöjd med ett par dali 5005:or och cambridgeelektronik. Dessutom kan man skrapa ihop det till ett pris under 10kkr. Troligare är att han går iväg och inser att det finns finare grejer som låter bättre, varvid 309:orna åter kan bli intressanta.(eller så blir det cv)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.26 sekunder. Snitz Forums 2000