HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Dvd Vs Dator
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2004/01/24 :  10:00:48  Show Profile Send MaS a Private Message
Fick frågan av en broder, hurvida bilden på en DVD är jämfört med bilden ifrån en Pc.

Om jag själv kör ifrån min Pc till teven så tycker jag det blir klockrent. Hade en ren Dvd spelare innan som tyvärr åskan tog, å jag märker ingen skillnad mellan den och datorn.

Så bubbar hur ligger det till.

Mvh MaS

I ain´t no nice guy after all.

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/01/24 :  12:00:42  Show Profile Send orthanc a Private Message
Personligen tycker jag att dvd:n ger bättre bild. Kör själv s-video från mitt ATI vivo(AIW)ut på TV:n samt lös dvd. Och föredrar helt klart dvd:n. Är lite svårt att köra RGB från datorn.(Iaf min)

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/01/24 :  16:18:28  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det beror på vad du menar. S-video utgången på de flesta grafikkort är ingen höjdare, har du däremot möjlighet att köra VGA till ex. en projektor finns det knappast speciellt många DVD-spelare som är bättre. Dessutom har man ju möjlighet att behandla bilden lite. Det finns en anledning till varför HTPC är så populärt.

Det ska tilläggas att på en "vanlig" TV är det nog svårt att se skillnad oavsett hur man kopplar, det är oftast TVn och inte källan som sätter gränsen.

Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/01/25 :  12:58:07  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
HTPC är förmodligen överlägset allt om man pratar projektorbild. Enorma möjligheter för att få maximal upplösning genom dubblering, trippling osv. av linjerna. Dock lite osmidigt men mycket kostnadeffektivt om man jämför med vad Silicon image tar för sin bildbehandlingselektronik.

Mvh,
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/01/25 :  15:07:11  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag tycker det verkar som att möjligheterna är obegränsade med HTPC, även jämfört med mycket kostbara DVD-spelare och bildbehandlare. Men några 5000 kroners-maskiner med S-video är det ju inte tal om då förstås.
Det blir kul att se om de nya digitala biosalongernas utrustning ger några trevliga spinnoffs för oss med anläggningar hemma.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/01/28 :  11:09:20  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Jag har kört HTPC i många år nu. Konstigt i början viste jag inte att jag hadde en HTPC :), men nu vet jag att den heter så.

Den är kopplad till en projektor, och de dvd spelare (Pioneer och Sony i 10kkr klassen) jag har jämfört med så är det ingen som har varit i närheten av bildkvalitén på HTPC:n.

Jag kommer snart att lägga upp ett repotage om min senaste HTPC burk, som är byggd helt utan fläktar (mycket tysssst)

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2004/03/02 :  20:03:33  Show Profile Send Merry a Private Message
vad betyder HTPC?
Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2004/03/02 :  22:25:56  Show Profile Send period a Private Message
Home Theatre Personal Computer. Hembiodator mao.

Mvh // Per
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/03/03 :  00:42:27  Show Profile
Inte mycket slår en bra konfigurerad htpc, zoomplayer, ffdshow, powerstrip etc, ev ett H3d kort!
Lite länkar för den som vill läsa mer om dessa program
Zoomplayer - http://www.inmatrix.com/zplayer/
ffdshow - http://cutka.szm.sk/ffdshow/
powerstrip - http://www.entechtaiwan.net/ps.htm
Holo3Dgraph - http://www.immersiveinc.com/products_holo3d.html

Finns mycket mer, det är en djungel

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/03/03 :  00:56:10  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag kommer helt klart satsa på HTPC , jag har så mycket "gammalt" skrot liggande så jag skulle nog kunna få ihop iaf 3 st.

Vilken program vara är ett "måste" för en bra HTPC ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/03/03 :  01:16:38  Show Profile
Zoom-player är rätt fläskigt, agerar front-end, sen slänger du dit diverse codecs och filter du vill använda, tex bild codec från win-dvd, ljud från powerdvd osv osv

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/03/03 :  20:40:15  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Var du tvungen att göra det så kompliserat

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Richard Hughes
Member

97 Posts

Posted - 2004/03/03 :  23:02:06  Show Profile  Visit Richard Hughes's Homepage Send Richard Hughes a Private Message
förut har jag inte tyckt att det har varit någon skillnad men sen jag köpte min pioneer DVD så är skillnaden stor sen beror det väll på villket grafik kort osv men jag tycket att DVD´n ger bäst bild
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/03 :  23:37:17  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det beror på vilken signal du använder. S-Video från ett grafikkort till en TV är ingen höjdare.
HTPC kommer till sin rätt när man kan dra en VGA-sladd direkt till en projektor/plasma-TV.
Du behöver nog en DVD med HDMI-utgång för att ens komma i närheten.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/03/04 :  01:39:52  Show Profile
Richard Hughes: Som f95toli säger, du kan inte ha testat med annat än s-video eller komposit? eller? Vilka program använde du?

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2004/03/04 :  02:27:01  Show Profile Send gardd a Private Message
I absoluta termer av prestanda vill jag nog säga att HTPC:n är slagen av en traditionell DVD-spelare.

Men för den som vill få något prisvärt är HTPC guld värt.
Är man ute efter en seriös HTPC föreslår jag att man shoppar ett moddat ATi-kort från AVSforum.com där en kille löder fast komposit-utgångar på kortet. Dessa kan man sedan med fördel köra i sin CRT-proj. Kör man inte CRT utan väljer DLP/D-ila istället (inte seriös hemmabio enligt mig) så rekommenderar jag ATi-kort med DVI-utång så behåller man hela signalvägen i den digitala domänen.

Några frågeställningar att gå efter:
*Vilken budget har du?
*Hur viktigt är en enkel lösning? Rätt konfigurerad är en HTPC enkel. Men en stationär DVD är enklare...
*Vilken projektor ska du köra med? Om din budget är låg kan det vara smart att välja en HTPC-baserad lösning eftersom bildkvaliten är oslagbar för pengarna. Använd i så fall programmet D-SCALER som är gratis att tanka från webben.


jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/03/04 :  13:47:46  Show Profile
En annan lösning (den bästa?) är nog att skaffa en vanlig dvdspelare med sdi utgång (Serial Digital Interface). Koppla den till ett Holo3Dgraph-II kort i datorn, sen vidare till projektorn =)
Mer om denna tekniken finns att läsa här http://www.immersiveinc.com
Har inte sett Holo II in action ännu, men det lär inte vara sämre än ettan och det är grymt bra alltså.
På detta sätt har du iaf en vanlig dvd med fjärr vilket kan kännas ganska skönt.
SDI använder för övrigt vanliga 75-ohms BNC kontakter och koax kabel, kan skyffla data i 270 Mbit i sekunden.
Här är en spelare som verkar vara ganska poppis för detta syfte. http://www.pmsvideo.com/index_topic.php?did=62&didpath=/17/62

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/03/04 :  15:23:13  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
En annan lösning (den bästa?) är nog att skaffa en vanlig dvdspelare med sdi utgång (Serial Digital Interface). Koppla den till ett Holo3Dgraph-II kort i datorn, sen vidare till projektorn =)



Juppz, detta är det BÄSTA sättet du kan göra för bästa möjliga bilden! Jag har fått hem min SDI moddade Panasonic spelare idag så nu är det H3D kortet kvar.
En riktig HTPC är bättre än en DVD-spelare, men det beror på vad det är för grejer i datorn. Några gamla sunkiga grafikkort mm så blir det inte alls lika bra.
Go to Top of Page

Richard Hughes
Member

97 Posts

Posted - 2004/03/04 :  16:57:01  Show Profile  Visit Richard Hughes's Homepage Send Richard Hughes a Private Message
Ben Dover : nej jag själv har bara provat med S-vedio och det är ingen direkt höjdare ! men har även nu provat (nyss) komponent hemma hos en kompis och det värkar mycket bättre men då var inte projektorn något vidare så den förstörde nog endel ! så jag antar att det beror på men tycker inte S-video är att rekomendera !

ha det gött
MvH Richard Hughes
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/03/04 :  17:43:36  Show Profile Send crion a Private Message
DVD för enkelhetens skull. Min syrra skall kunna hantera grejerna är min devis. Men jag har en DVI-PC för happenings trailerkollning etc..
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/03/06 :  12:30:32  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
gardd: så om man kör LCD projektor så har man ingen seriös hembio? När har man i så fall en seriös HiFi anläggning?
Jag har hållt på med Hi-Fi i mer änn 20 år och hembio i 6 år, hängt på olika forum i de senaste 3 åren, så jag får väl hoppas att jag växer upp och blir seriös någon gång i framtiden då.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2004/03/06 12:31:39
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/03/08 :  12:02:18  Show Profile Send crion a Private Message
Gemini, jag hostade också till lite när jag läste gardds kommentar ang DLP/DILA/(LCD?). Men smaken är som baken. Jag kör själv en Sim2 HT300+ DLP frontprojektor med senaste mjukvaran och vågar påstå att den inte alls skäms för sig bredvid min kompis (Hellspawn) Sony G70. Han gillar den softare bilden från sin CRT, jag gillar min knivskarpa bild trots att jag ser lite mer MPEG defekter från digitaltv/dvd. Men båda är toppklass projektorer.

Detta är offtopic så det förslår, men Gemini jag skulle nog säga att det inte är bara projektorn i sig som är hemmabion, det är också mörkläggning etc
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2004/03/08 :  14:20:24  Show Profile Send iffe a Private Message
Hur starka är projektorer man kan få tag på för rimliga priser? Är det i det närmaste total mörkläggning av rummet som gäller eller?
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2004/03/08 :  15:08:04  Show Profile Send drgreen a Private Message
Det går nog bra med en del ljus för själva ljusstyrkan i sig med en del läckljus-problemet är att du får så grådassig svärta
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/03/08 :  18:17:09  Show Profile Send crion a Private Message
Iffe, om du alltid tänker använda projektorn i dagsljus eller med starka lampor tända så fungerar 2000+ ANSI lumen projektorer. Dock får du inte så bra kontrast (skillnaden mellan svart RGB 0,0,0 och vitt 256, 256, 256 typ.). De mörka partierna i bilden kommer aldrig bli mörkare än duken du projicerar bilden på.

Om du däremot kan tänka dig att släcka ned ordentligt får du betydligt bättre kontrast, men då fungerar projektorer med 700-1000 ANSI lumens bäst. Med en stark projektor, typ 2000 ANSI lumen kan bildens mörka partier bli grådaskiga, vilket tar bort en del av filmkänslan helt klart.

Jag skulle dock rekommendera att du startar en topic på www.prisjakt.nu eller www.dvdforum.nu eftersom detta är i huvudsak ett ljudforum.. Där får du säkert hjälp att hitta en projektor eller råd om vilka affärer du kan besöka.


Edited by - crion on 2004/03/08 18:19:36
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/03/08 :  20:16:14  Show Profile
Sanyo PLV-Z2 skulle jag köpa i dagsläget om det gällde lcd i vettig prisklass.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000