HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur mycket drar ett slutsteg (Elräkning)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/01/23 :  23:01:52  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Hejsan

Är det någon här som har koll på strömförbrukningen på marknadens lagom fläskiga steg. Menar då klass A/B steg!

Jag själv skulle vilja veta det på mitt NAD S200?

Någon som kan något om detta, eller har hört?

Därför jag vill gärna veta vilken som är boven i dramat. Datorerna eller stereon!

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/01/23 :  23:18:43  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Det finns mätinstrument för det här såg jag, men om det var på clas ohlsson eller om det var jula minns jag inte.

Det var på clas ohlson. http://www.clasohlson.se och sen el & elektronik->mätutrustning->energimätare.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!

Edited by - MasterOfPuppetz on 2004/01/23 23:26:46
Go to Top of Page

OliT
Member

79 Posts

Posted - 2004/01/23 :  23:28:22  Show Profile Send OliT a Private Message
En dator med normala specifikationer och en skärm som går ca. 8 timmar om dygnet kostar inte mer än kring 2000 per år att ha igång.

Norrlänning
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/01/23 :  23:28:28  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Det finns mätinstrument för det här såg jag, men om det var på clas ohlsson eller om det var jula minns jag inte.

Men för dom pengarna får man ju en skiva! Skämt och sido, jag har också sett det. Jag mest undrade om någon visste det.?!
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/01/23 :  23:33:03  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
En dator med normala specifikationer och en skärm som går ca. 8 timmar om dygnet kostar inte mer än kring 2000 per år att ha igång.

Ja normal och normal, har ju en 5-6 80mm fläktar, men det tar väl inte så mycket? Skärmen är en vanlig 17 crt.

Kan verkligen en förstärkarkombination ta så mycket? Det är ju inget klass A vi pratar om.

Edited by - marcus_ec on 2004/01/23 23:34:35
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/01/23 :  23:37:48  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Oj då kostar det massor när jag har datorn på dygnet runt 365 +- 30 dagar om året hehe. Tur att jag inte betalar något själv då .

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/01/23 :  23:45:42  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Det gör inte jag heller just nu! Har flyttat hem efter 2.5 års egetboende. En sak är säker, det är billigt hemma...
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2004/01/24 :  00:08:06  Show Profile Send joakim a Private Message
2000 kr per år för en dator som går 8 timmar per dag? 8*365=ca 3000 timmar. 1kwh kostar ca 90 öre. Detta ger att datorn skulle förbruka 740W i snitt när den är på. Jag tror att en siffra på ca 1000-1200/år för en dator som aldrig slås av är mer korrekt....

Go to Top of Page

dajz
Member

325 Posts

Posted - 2004/01/24 :  00:11:14  Show Profile Send dajz a Private Message
1kwh kostar väl ändå inte 90 öre.... den kostar ca 30-33 öre.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/01/24 :  00:32:52  Show Profile Send KennethS a Private Message
dajz, du måste räkna på energiskatt, moms och nätavgift också...

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2004/01/24 :  01:02:01  Show Profile Send Amund a Private Message
Jag som bor i Norge som har hutlösa elpriser betalar ca 600-800kr i månaden för mina Vincent 991or som står på dygnet runt!
Men det är värt det...


/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

OliT
Member

79 Posts

Posted - 2004/01/24 :  01:53:28  Show Profile Send OliT a Private Message
Joakim, obeservera att jag syftade på att datorn var igång dygnet runt, men att skärmen är igång ca. 8 timmar om dygnet. :)

Norrlänning
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2004/01/24 :  03:29:31  Show Profile Send redestad a Private Message
Ja alldeles för mycket! Elräkningen skenade efter att jag kopplat in mina Audionet AMP II MAX, men oj om det är värt det, he he :-)
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/24 :  03:32:48  Show Profile Send Bravo a Private Message
Eftersom elskatterna kommer att höjas varje år och som dessutom momsbeläggs kommer detta att bli en allt dyrare post i hifikostnaderna.

Bravo
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/01/24 :  09:05:18  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Jag har själv köpte en sån "energimätare" från clasohlsons när jag började undra om hur mycket effekt systemet egnetligen dra. Den ska få sitta i en 2-3 veckor iaf så man får ett bra snitt. =)


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/01/24 :  09:37:50  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
tober: Glöm ej att berätta vad det kostar. Skulle vara kul att veta hur mycket det drar. Plus att du får berätta vad för utrustning du har.

Edited by - marcus_ec on 2004/01/24 09:39:02
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/01/24 :  10:41:13  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
marcus_ec --> Du kan själv utföra en enkel beräkning på hur mycket energi som går åt för att hålla igång ett av dina slutsteg. P (effekten) = U*I*cos (fasförsdkjutningen). Eftersom cos-funktionen inte lämnar ett högre värde än 1, kan vi helt enkelt bortse från från denna faktor, och använda oss av P = U*I. Jag antar att du vet hur mycket ström dina slutsteg drar (det står i alla fall i mina slutstegs manualer). W (energi) = P*t. I mitt fall blir det följande: P = 220 Volt * 10 Ampere --> 2200 Watt. W = 2200 Watt * 1 timme --> 2,2 kWh/slutsteg. Om jag skulle låta mina 5 st klass A slutsteg stå på dygnet runt skulle dessa kosta mig 2,2*24*365*5 = 96360 kWh * kWh-priset.

Rätta mig gärna någon om jag har fel, men om jag inte missminner mig mina lektioner från tekniskt gymnasie, så tror jag att detta är en ganska riktig överslagskalkyl.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm

Edited by - Pinhead on 2004/01/24 10:42:00
Go to Top of Page

dajz
Member

325 Posts

Posted - 2004/01/24 :  10:43:43  Show Profile Send dajz a Private Message
KennethS skatten osv åkar man ju på ändå... för ström måste man ju ha....
Nu var frågan hur mycket ett slutsteg drog
Om man nu inte bundit sitt el-pris så är det läge att göra det.
marcus ec man kan räkna på hur mycket det kostar på ett ungefär. Om du läser i manualen hur många watt ditt steg drar och sen uppskattar du hur länge det är på i standby, hur mycket du lyssnar osv..
Detta får man ta med en nypa salt men det ger ett hum om vad det kostar...
Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2004/01/24 :  10:58:48  Show Profile Send Otto a Private Message
Dajz;

Moms och skatt räknas ju ut på din förbrukning.
Ju högre förbrukning ju högre skatt och moms.
"Just as simple as that" men dyrt.
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2004/01/24 :  11:20:29  Show Profile Send joakim99 a Private Message
Pinhead: Drar dina slutsteg verkligen 2200 watt styck? Känns lite för mycket att du behöver 50 ampere bara till slutstegen.

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/01/24 :  11:45:35  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
joakim99 --> 2 * Krell KMA-200 (8 Ampere styck), 2 * Krell MDA-300 (10 Ampere styck), 1 * Krell KMA-100 (6 Ampere). För att göra räkneexemplet lite enklare avrundade jag uppåt till 10 Ampere per slutsteg. Lite i överkant, men inte våldsamt mycket. Belysningen suckar för varje monoblock jag startar, men vad gör man inte för att uppnå nirvana?

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/01/24 :  11:51:26  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Att räkna ut effekten vad det drar genom enkel matte ger nog inte en rättvis bild mot vad du verkligen nyttjar. Visst du kan räkna ut vad det max drar men hur sköter du allt ihop? Jag har kopplat allt till en delningslist och sen även kopplat in tv till detta. Kom precis på att digitaltvbox inte finns med där dock. Det jag vill veta är vad min "hobby" drar i effekt och jag gissar på att det är en del då elräkningarna är väldigt höga för att vara en rätt så liten lägenhet.

Marcus > "Systemet" hittar du här: http://www.hififorum.nu/forum/pop_profile.asp?mode=display&id=741

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/01/24 :  12:03:17  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
tober --> Läs i manualerna vad dina apparater drar i stand by och i aktivt läge, sedan är det bara att räkna vad de kostar dig per timme i respektive fall. Därefter noterar du under ett par veckors tid hur många timmar av vardera läget apparaterna befinner sig i. Enkel matematik som på intet sätt ger en orättvis bild mot vad du konsumerar. Det är så här man gör för att uppskatta och beräkna sin energikonsumtion. Bara för att du kopplar tv:n till samma förgreningsdosa, drar inte ditt/din slutsteg/förförstärkare/integrerade/cd/??? mer ström. Varje apparat tar så mycket ström som den behöver tills dess att säkringen smäller, varken mer eller mindre.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/01/24 :  12:24:26  Show Profile Send mace a Private Message
Om man ringer sitt elbolag så brukar de ha elmätare (typ claes olsson) att låna ut

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/01/24 :  12:29:33  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Jo men vem sitter och antecknar vilken produkt du hade på när och hur länge? Säg att du kanske har ett antal produkter också + att man ofta använder systemet olika mycket. Iaf så gör jag det och en vecka så kanske jag sitter några timmar varje dag och nästa vecka bara nån dag. Att jag kopplat ihop allt till samma dosa är för att jag vill veta den totala genomsnittsförbrukningen över några veckors tid.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/01/24 :  12:30:57  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Mace > Jo vet det, har själv haft en sån till kylen innan och där jag kom på det också. Fast när jag såg att en mätare kostade 200:- så är det inte direkt några pengar att bry sig om.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000