HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Denon eller NAD till HD600 och Ear 90?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2004/01/21 :  14:30:19  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Hejsan!

Jag tänker köpa en Cd-spelare i dagarna, och jag har fått två mycket fina erbjudanden; dels har jag erbjudits en nästan ny NAD 521BEE för 1500 kr + frakt, och dels en Denon DCD-1450AR inkl. billigare IC från Tara Labs för 1300 kr + frakt. Denon-spelaren är 4 år gammal, men ett års garanti finns kvar liksom kvitto.

Nu undrar jag helt enkelt vilken av dessa spelare som ni tror passar bäst tll mina hörlurar och min hörlursförstärkare, ett par HD600 från Sennheiser respektive en Ear 90 från Harmony Design. Jag lyssnar först och främst på klassisk och akustisk musik.

Tack för all hjälp, och ett särskilt tack till de båda säljarna som har tålamod med mig!

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2004/01/21 :  15:20:36  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Ingen som har lyssnat på någon av dem?

När jag lyssnade på NAD 541i och jämförde den med Denons 1450, tyckte jag att Denonen spelade mustigare och med mera spänst medan NADen kändes mera "magisk" på något sätt... vad NADens magi berodde på vet jag inte, men den blev i alla fall min favorit. När jag sedan testade spelaren med min egen förstärkare (Ear 90) lät det inte lika inspirerande, och då blev jag osäker på om NADen skulle passa i mitt system. (Jag har aldrig testat Denonen med min Ear 90.)

Som ni kanske förstår står sig såhär bra erbjudanden inte särskilt länge, så alla tankar och reflektioner uppskattas mycket! =)
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/01/21 :  16:10:56  Show Profile Send KennethS a Private Message
Hej!

Kanske kan hjälpa dej lite på traven..Tycker att Denon DCD 1450AR är lite snabbare och mer detaljerad än NAD C541i. Naden å andra sidan är lite mjukare och har en inte den tendens av "mekaniskt" ljud som Denonen har, alltså att Denonen kan låta lite hårdare, jag skulle välja Denon DCD 1450AR helt klart. Har ägt en 1550AR och var jättenöjd med den. Tror att den kommer passa Sennheiser HD600 som jag upplever ganska varm i klangen.

Slutsats:Köp Denonen och var nöjd!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2004/01/21 :  16:52:27  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Jag borde kanske tillägga att jag är lite sugen på en 320BEE och ett par högtalare från B&W så småningom... Då skall jag kanske satsa på NADen i alla fall?

Edited by - HanssoN on 2004/01/21 16:52:57
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/01/21 :  18:57:02  Show Profile Send KennethS a Private Message
I det läget kan det ju klart vara trevligt. Men jag tycker du ska knalla in till hifiklubben och provlyssna båda.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2004/01/21 :  20:20:15  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Det kan jag göra, men jag känner mig taskig om jag springer in och tar upp deras tid och kraft för att sedan köpa spelaren på annons. Det är väl snudd på bedrägeri?
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/01/21 :  20:36:11  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Inte så snyggt, men om du är spekulant på stärkare och högtalare, så kan du ju kolla vilken som passar bäst med den mest aktuella uppställnignen, om det känns bättre. Jag skulle mycket väl kunna lyssna på en produkt för att jag tycker det är roligt och för att vidga mina vyer, utan att vara direkt spekulant. Däremot skulle jag nog inte kunna med att ta upp tid och plats för att sedan köpa på nätet. Kanske knäppt, men är man belastad med ett överenergiskt samvete så är man. en touch av dubbelmoral också kanske
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/01/21 :  20:47:18  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Kanske inte, "snudd på bedrägeri", men lite fel känns det. En av anledningarna till att man har ett högre pris, är just lokalhyra, oftast centralt och lättillgängligt , personlig service, man hjälper till med garantiåtaganden, provlyssning och eventuellt en kopp kaffe osv Så att utnyttja servicen och sedan inte köpa, skulle kännas så där.......för mig.
Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2004/01/21 :  21:07:27  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Precis... jag kan helt enkelt inte gå dit och snylta på deras service... Jag märker att det finns fler som jag, och det är rätt skönt att veta att jag inte är ensam... =)
Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2004/01/23 :  16:57:22  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Det blev NADen till sist. Killen som sålde Denon-spelaren sålde hela sin anläggning, och när han fick ett bud på hela paketet var det naturligtvis en bra deal för honom. NADen kommer antagligen mot mitten eller slutet av nästa vecka, och jag hoppas att jag skall bli nöjd. =)
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/01/23 :  19:14:28  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Grattis! Jag tycker att denna NAD-spelare (till skillnad från de flesta andra
NAD-modellerna) verkar riktigt prisvärd, särskilt till det låga pris du betalat!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000