HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Linn Genki vs Sony XB 930
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Krokodilen
Member

169 Posts

Posted - 2002/09/11 :  09:13:31  Show Profile Send Krokodilen a Private Message
Hej,

Funderar på att byta min "gamla" trotjänare Sony XB-930 mot en Linn Genki. Jag vill få ett rejält lyft i ljudet, tror ni att jag får det jag är ute efter? Jag ska givetvis lyssna och jämföra själv. Ett annat alternativ är att vänta och se vad som händer med SACD, DVD-Audio etc, men jag tycker det känns som att man klarar sig länge med CD + HDCD.

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/09/11 :  09:39:03  Show Profile Send yalpa a Private Message
Jag hade en xa20es som är jämförbar med 930 och den blev såld efter A/B mot grannens Mimik. Sonyn kan ha mera bas men är livlös och aningen vass i övre register, den försöker imponera med stor ljudbild där ljuden (instrument, röster) överlappar på ett onaturligt sätt och därmed förlorar i tydlighet. Vid väldigt gles musik kan sonyn upplevas som häftig till en början, men sen fattar man att allt är bara för stort, Linn cd-n känns mera avskalad till en början, man blir nästan rädd, känns lite som mono men man förstår att den låter bara äkta.
Personligen älskar jag stor ljudbild/3D men det får inte ske genom att cd-n blåser upp alla ljud, t.ex. röster täcker 1-2m mellan högtalarna, hur naturligt är det

Go to Top of Page

Krokodilen
Member

169 Posts

Posted - 2002/09/11 :  11:30:58  Show Profile Send Krokodilen a Private Message
Yalpa << Tackar för dina synpunkter, det blir lyssning i eftermiddag.
Go to Top of Page

Krokodilen
Member

169 Posts

Posted - 2002/09/12 :  14:07:30  Show Profile Send Krokodilen a Private Message
Nu har jag lyssnat och slutsatsen är att Sonyn klarade sig riktigt bra men Genkin var ju klassen bättre konstigt vore det annars med tanke på priset 4000:- vs 16000:- Så det blir att krossa spargrisen och med sorg i hjärtat "slumpa" bort Sonyn om jag inte tar den till landet, kan ju vara trevligt med välljud i stugan också.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/09/12 :  14:17:51  Show Profile Send yalpa a Private Message
om du inte vill råna spargrisen på allt så finns det beggade Gneki att få tag på mellan 11-12, bla. hos stereokompaniet. den har stått där ganska länge så du kan nog försöka pruta, eller få frakten betalt.
Själv så skulle jag kunna råna pensionärer för att få ihop pengar till den beggade Karik 5 som åxå finns där.


Edited by - yalpa on 2002/09/12 14:18:37
Go to Top of Page

Krokodilen
Member

169 Posts

Posted - 2002/09/12 :  14:27:18  Show Profile Send Krokodilen a Private Message
Jepp jag vet men tack ändå för tipset Bor väldigt nära Umeå dessutom har jag lika nära till Luleå :-)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000