HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Molsson rapporterar från boston
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2002/09/10 :  14:56:53  Show Profile Send molsson a Private Message
Gudda forumet,

Tänkte dela med mig av mina lyssningsintryck från mitt boston-besök i veckan.

I waltham starax utanför boston ligger en liten, oansenlig butik www.goodwinshighend.com Jag hade bestämt mig för att spendera några timmar av min fria dag från jobbet här, dock utan att ha förvarnat killarna på butiken. Det visade sig inte vara några som helst problem, utan AlMoulton, som tog emot mig, tyckte nog att det var ganska skoj att starta dagen med lite seriös lyssning. Detta trots att han förstod att jag aldrig kommer att handla något av honom. Mer om varför senare.
Butiken har svärtade rutor, så om man inte känner till den finns det ingen chans att man bara "ser" den och hoppar in. Själva inhoppandet
är också lite knöligt, eftersom man måste ringa på och bli insläppt. Väl inne slås man av hur lite det ser ut som en hifi-butik. Det ser
mer ut som ett vanligt kontor, och det enda som avslöjar att det är stereoprylar man säljer är de fruktade uppbådet av högtalare i entreen. Här står nämligen 2 par Avalon Acoustic Eidolon, ett par Eidolon diamond, några audio physics, dynaudio Evidence Master och de enorma dunlavy sc-vi.

En snabb tur genom de 6 lyssningsrummen avslöjar ett enormt intresse att erbjuda det bästa till sin kunder. De kan även demonstrera
inbyggnadsutrusning. Några rum hade hembio-uppsättingar av guds nåde, med stora dynaudiofrontar, barco projar mm, och några rum var mer
anpassade som vanliga hem, med stativare eller små golvare. Men vi fortsatte till det stora rummet, helt enkelt för att det var mer
flexibelt möblerat, och lättare att rulla in och ut utrustning. Detta kom verkligan att behövas, eftersom det första vi skulle göra var att
baxa ut ett par Wilson WATT/Puppy, och ett par Wilson MAXX. Tunga pjäser. Dom högtalare som vi inte flyttade på var det enda paret Martin Logan the Statement Evo 2 som finns uppställda i usa.

Sedan började vi kånka in ett par Eidolon diamond som skulle bli mitt första lyssningsobjekt. Dessa snörades med en uppsättning MIT Oracle
V1.1 till en rack med Spectral SDR-3000SL CD Transport, Spectral SDR-2000 Professional D-A converter, Spectral DMC-30 SL försteg och 2 st
Spectral DMA-360 monoblock. Detta blir en tämligen dyr!! uppsättning, men enligt Al, det som skulle ge eidolon diamond den absolut bästa
signalen för att matcha högtalarens upplösning.

Nu började lyssningsorgien, molsson hade med sig följande plattor: Larry Carlton (Alone/but never alone), Maxwell (maxwells urban hang
suite), Kings X (dogman), Erik Borelius (reality bites), Richard Souther (vision, the music of hildegaard von bingen), Emmy-lou Harris
(wrecking ball, hdcd), Tori Amos (strange little girls), Tool (lateralus, hdcd) och The Chemical Brothers (surrender). En diger och
varierad samling musik. Förväntningarna var mycket högt ställda och efter en kort demo av elektroniken, och en MYCKET noggran inriktning av högtalarna var det bara att sjunka ner i skinnfåtöljen och krana på.

I med Larry Carlton i spelaren och lyssna. Första spåret har alltid varit min sinnebild av hur en gitarr skall låta, klar, ren och
högupplöst. Och, herre gud, detta var högupplöst. Rummet fylldes med välklingade gitarrspel, och jag drog på mer och mer. Ståpäls direkt,

har aldrig hört något liknande. Byter spår, och orgien bara fortsätter, men när den initiala upphetsningen hade lagt sig, så tyckte jag nog att något saknades. Bas, det sakndes faktiskt bas. Lite trist, men vad värre är, helt plöstligt hör jag bakgrundsbrus på skivan, som jagaldrig hört förut. jag pausade till och men skivan några gånger, för att bekräfta att det var skivan och inte elektroniken. Och mycket riktigt. Den inspelning som jag alltd har hållit högt i välljud slaktades obönhörligt av spectral elektroniken och diamantdiskanten.

Detta fortsätter, skiva efter skiva tills det faktiskt inte är roligt längre. Även om detta nu är "sanningen" så är det inte kul att höra
sina favoritskivor SÅ naket och avslöjat. Nåväl, Det fanns många bra saker med systemet också, bla möjligheten att fylla detta stora rum
med ljud, ett ljud så detaljerat och knivskarpt att man nästan kan känna lukten av Troi Amos när hon sakta och erotiskt sjunger Depech
Modes gamla klassiker enjoy the silence.

I med Tool, min favoritgrupp, dessutom i hdcd-tappning. Här lyser faktiskt basen med sin frånvaro på ett högst betydande sätt. Många av
låtarna byggs upp sakta och försiktigt, mot ett crescendo där hela bandet formligen exploderar. När man sitter och lyssnar på detta så slås man, igen, av hur otroligt snyggt och exakt allting låter, på gränsen till kliniskt. Men när crescendot kommer, så förväntar man sig att få en smocka, men den uteblir helt. Precis som om bandet tar ett steg tillbaka på scenen.

Nu börjar molsson bli lite besviken och ploppar i trumfkortet, Emmy-Lou Harris i spectral-transporten, och nu händer det grejor. Denna
platta är inspelad i Daniel Lanois vardagsrum, dessutom live, utan pålägg och hdcd-mastrad. Detta, mina vänner, är det absolut bästa jag
någonsin har hört. Denna inspelning är som klippt och skuren för spectral/eidolon diamond kombinationen. Med hjälp av den höga
upplösningen, och den enorma precisionen kan man höra hur ljudbilden förändras något när musikerna rör sig i rummet. Jag var där, jag satt
i soffan i vardagsrummet, som persoligt inbjuden gäst att bevittna inspelningen. Så kändes det. helt otroligt.

Nu var molsson nöjd igen, må vara att högtalarna (eller elektroniken) fullständigt tillintetgör en medioker inspelning, och att dom behöver
en sub (faktiskt), men allting som har med röster att göra låter helt otroligt.

Efter en 90 minuters lyssning kommer Al in och kollar läget, och jag förklarar vad jag har hört. Al nickar förstående, och säjer att Larry
Carlton (grp digital master) är en legendariskt "ljus" inspelning, vilken kan förklara varför vekligen allting kommer fram. Att jag sedan
vill ha mer bas är väl en smakfråga, men det går att lösa med en sub, eller kanske genom att köra med annan elektronik, på bekostnad av
upplösning. Märkligt att man inte kan få allting i en anläggning för en dryg mille.

Så för att spara Al's rygg, så vänder vi helt enkelt fåtöljen 180 grader för att lyssna på, de redan uppställda (permanent??), majestätiska ML the statement. Dessa är kopplade med samma MIT oracle till en uppsättning underbart vackra boulder prylar (japp, de nya advantage blocken ter sig som klantiga kopior i jämförelse). Vi har samma spectral transport, men sedan följer: Boulder 2020 d/a, Boulder 2010 försteg,Boulder 1060 slutsteg och 2 st Boulder 2050 monoblock (a 320.000+ kronor styck!!). Det visar sig att de gigantiska elektrostatpanelerna med medföljande 8 mellanbasar vill ha 1000 watt per kanal för att spela optimalt, medan de 16 12" basarna klarar sig på 2*300 watt.

Hur låter nu detta? Om man ställer upp ett system för 2,5 miljoner!! Så förväntar man sig att bli fullständigt överkörd av välljud. Det
blir man också, alla som har hört en bra elektrostat vet att röster, mellanregister och akustiska instrument blir fantastiskt återgivna.

Tori Amos står återigen och sjunger för mig, bara mig. Detta tyvärr också bokstavligen, för statement har en ganska smal sweetspot (obs
smal men hög), så molsson börjar åka runt med stolen i rummet för att hitta optimal placering. Man flyttar nämligen inte högtalaren så lätt
(400 pannor styck). Men sedan lirar det. Jävlaranamma vad det lirar. Sa jag att det fanns bas? Den är inte bilstereofet, eller försöker
krama njurtaljen ur lyssnaren, utan de 16 tolvorna bara "finns" där. Underbart.

Allt det analytiska från tidigare är som bortblåst med denna anläggningen, och jag känner hur högerfoten smyger igång unden maxwell's basiga soul. Detta är riktigt kul. Skivorna åker in och ut ut spelaren som ett kaninpar på sommarsemester, och högerfoten vill liksom aldrig stanna. Men på plattor som Tori Amos, Erik Borelius och Emmy-Lou Harris blir det liksom aldrig lika bra som spectral/eidolon. Allt det där som jag tyckte var jobbigt med den uppsättningen sakanar jag nu. Jag upptäcker att jag vill höra hus musikerna rör sig, jag vill höra larrys fingrar på gitarrhalsen, jag vill sitta i Daniel Lanois vardagsrum, men med ML är jag återigen bara en åhörare i mängden.

Vilket dilemma, Ml/boulder har allt jag ville ha hos spectral/eidolon, och vise versa. Al dyker in igen och förhör sig lite om det allmänna läget. Efter att ha ventilerat mig även denna gång, så tittar Al på mig och säjer, vi kan prova boulder med eidolon istället. Antagligen passar det din musiksmak bättre. Men nu känner jag att 3 timmars intensiv lyssning är allt jag kan hantera, så jag avböjer.

Vi skakar tass och Al lovar att nästa gång jag "är i krokarna" kan jag ringa först och berätta vad jag skulle vilja lyssna på, så ställer han iordning ett rum till mig rätt utrustning ordentligt intrimmat. Maken till service har jag aldrig varit med om. Men, jag antar att om man vill bo i waltham, och sälja den typen av utrustning, så vill man nog ha ett gott rycke och bra service.

Helt färdig, men mycket nöjd med dagen styr jag sedan kosan mot Logan Internationl airport och flyget hem till svedala. Fortfarande helt
övertygad om att en dag, finns en uppsättning boulder med matchande Eidolon dimond hemma i vardagsrummet.... Nåja man får väl drömma., och det är dessutom gratis.

/Marcusoft

"Badgers...BADGERS, I dont need no stinking badgers.

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/09/10 :  15:01:26  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message
JO, jag också, jag HATAR när favoritskivorna
dissikeras sönder av avslöjande diskanter..

-------------------------------------------------------------------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/09/10 :  15:06:34  Show Profile Send B Peter a Private Message
Schysst handlare som inte tjatar om att det är fel på kundens hörsel/smak/förväntningar etc. Förresten, såna där pengar för en musikanläggning, det är rena rama Månbas Alpha för mig!

Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2002/09/10 :  15:10:15  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Tack Molsson.

Mkt trevlig läsning

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/09/10 :  15:22:36  Show Profile Send Timbre a Private Message

Håller med Sanoj.
Mycket trevlig och intressant läsning...
Dessutom är det underbart med handlare som tillåter lyssning först och väntar med diskussionen till efteråt.
I USA kan dom ju vara ganska säljagressiva, men så finns det en hel del riktigt seriösa butiksinnehavare också.
Lyssningsrummen brukar ofta vara rena himmelriket...

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.

Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/09/10 :  15:27:55  Show Profile Send B Peter a Private Message
Det glömde jag skriva, det var verkligen kul läsning och mycket välskrivet.

Om du nu är i Boston fortfarande så missa inte att besöka en inomhus fiskmarknad i China Town. Den jag var på var en riktigt upplevelse!

Go to Top of Page

COP
Member

82 Posts

Posted - 2002/09/10 :  17:03:25  Show Profile Send COP a Private Message
Välkommen hem!
Verkligen rolig läsning. Själv så fick man ju nöja sig med Arken mässan! Förväntar mig även en rapport från beta testen!
/Clas
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2002/09/11 :  09:36:03  Show Profile Send molsson a Private Message
Tack skall ni ha för de värmande orden. Det jag måste tillägga är självklart. BESÖK BUTIKEN, om ni är i boston. Det borde vara tjänstefel att inte göra det.


/Marcusoft

"Badgers...BADGERS, I dont need no stinking badgers.
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/09/11 :  09:49:08  Show Profile Send markku a Private Message
Vad fantastiskt, att någon äntligen har haft möljighet att lyssna på Spectral & Avalon. Jag själv får väl vänta tills jag kommer till Nederland, där jag kunde kolla drömmen, dvs enklare Spectral elektronik med Avalon Symbol, nästa sommar någon gång.

mvh
Markku

What is is, what is not, is possible. - Blixa Bargeld
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/09/12 :  14:28:19  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Tack för rapporten.. =) Verkar ha varit något att minnas..



Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000