HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Center högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

subside
Member

101 Posts

Posted - 2004/01/20 :  14:47:46  Show Profile Send subside a Private Message
Här kommer en fråga som jag ofta ställt till mej själv men aldrig lagt ner tillräckligt med energi för att få den besvarad, men nu som märks har jag det :)

Nämligen, varför placerar alla diskanten brevid basen/mellanregistret på center högtalaren i hemmabio systemen? Varför placerar dem den inte under eller över basen/mellanregistret? vilket jag tycker borde vara bättre...

Nån som vet?

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/01/20 :  15:03:27  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Kanske för att få till en mer avlång och inte så hög högtalarlådan.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2004/01/20 :  17:55:21  Show Profile Send mjon a Private Message
Anledningen till att diskanten ofta är placerad bredvid basen/mellanregistret är nog precis som tober skriver att lådan ska bli mer lättplacerad. Det är nog inte så många som har plats för en hög låda i sin TV-bänk. Ljudmässigt så är det nog absolut ingen fördel.
Go to Top of Page

Shogo
Member

78 Posts

Posted - 2004/01/20 :  18:07:24  Show Profile Send Shogo a Private Message
Jag har en låda med en Vifa 6,5 (Vifa P17SJ-00-08) och en Morel MDT-41 diskant som har "egen" kapsling och fäste för toppmontering, fungerar ypperligt. Filtret är dock inte riktigt färdigt ännu men skall förhoppningsvis färdigställas under våren. Låter över förväntan redan nu :)

/Shogo
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2004/01/20 :  18:45:34  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
borde det inte vara bättre att sprida ljudet från centern vertikalt istället för horisontellt ifall man sitter någorlunda rakt framför center/tv. Eftersom centern oftast och helst hamnar utanför bild.
Har man sen en MTM konstruktion som de flesta har så bör det ju vara så att en liggande MTM passar bättre just som center?

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/01/20 :  21:46:19  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Jag tycker det är dumt med liggande MTM. Jag tror att det har blivit så av estetiska själ.

Kan man bör man ha en stående högtalare så att man slipper problem med fasfel (rent av utsläckning) och annat läskigt...


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

LJN
Member

296 Posts

Posted - 2004/01/21 :  07:04:31  Show Profile Send LJN a Private Message
-Ger kanske lite inspiration, Ingvar Öhmans lösning på center-
konfiguration.

http://www.fivechannels.com/artiklar/LTS_center.htm

Bilderna är "klickbara" för att få större.

/Lennart
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000