HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bygga DC kablar från separat trafo! Nått trick?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/01/19 :  23:09:58  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Hej kabelexperter och andra!
Jag skall (om nitror det är någon poäng)bygga egna kablar för låg volts DC matning av DAC från separat transformator. Är detta meningslöst och kan jag lika gärna använda de vanliga "batterieliminatorsladdarna"? Då DACen är känslig för störningar i matnignen så kan man ju inte vara nog försiktig.

Nu till det tekniska; Vad är enligt er uppfattnign lämpligast tillvägagångssätt vad gäller bland annat skärm/material/teknik(coax, braided, solidcore, massa kardeler, whatever..)/ halvfabrikat från Elfa../andra bra knep..
Till sist spelar kontaktkvalitén någon roll?
mvh,
Matrixen

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/01/19 :  23:29:33  Show Profile Send f95toli a Private Message
För överföring av DC ska man använda skärmad partvinnad kabel (koax är bra om man behvöer överföra relativt höga frekvenser, vid låga frekvenser är partvinnad kabel bäst), skärmen ska bara vara ansluten i ena änden (normalt signalkällan).
Jag brukar används Elfas LiYCY-par, fungerar garanterat bra för DC. Det går att hitta snyggare kabel med samma uppbyggnad om man letar lite.


Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/01/20 :  00:19:44  Show Profile Send Matrixen a Private Message
f95toli, dig kan man lita på!
ansluningarna har endast 2 polig koaxial "batterieliminator" utforming. Hur skall jag då skärma?
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/01/20 :  00:22:09  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Förresten, signalkällan i detta fall, menar du då DACen? eller gäller din rekomendation nivåöverföring av en DC signal från en källa snarare än från en spänningsmatningskälla?
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/01/20 :  12:10:20  Show Profile Send f95toli a Private Message
Att skärmen kopplas till signalkällan beror på att den oftast har lägst brus på jorden. Som du påpekar har du ju egentligen ingen signalkälla i det här fallet (borde tänkt på det innan jag skrev).
Jag gissar på att skärmen i det här fallet bör kopplas till DACens låda för bästa resultat. Om du endast har tvåpoliga kontakter utan mäjlighet att koppla in skärm blir det ju värre, det kan inte vara så att "minus" är kopplad till DACens jord (dvs DACen matas med ex +9V)?
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2004/01/20 :  14:56:02  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
När du ändå ska in och gräva. Vore det inte en idé att installera en separat trafo för digitaldelen?

________________________
PRAGA MATER URBIUM
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/01/20 :  20:51:45  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Hmm.... Tanken var att grävandet skulle begränsas till utsidan av transformatorn och DACen. Hursomhelst hittade jag ett par värsting-silverkablar längst in i lådan som den ordentliga försäljaren stoppat in där, så behovet är mindre akut nu En kul grej var att brusgolvet sjönk ytterligare och nu är det läskigt tyst när det skall vara tyst. Häftigt!

f96toli: Kablen jag hittade verkar skärmad i DAC änden. Förmodligen är det som du skriver att jord är kopplad till -.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.9 sekunder. Snitz Forums 2000