HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Åsikter om Pineer PD s507
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/01/19 :  11:02:10  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Hej,

Är det någon som har någon åsikt om denna CD spelare. Den är väl rätt gammal nu men det är vad jag har och jag lär inte ha råd med en ny på ett tag.

Mitt problem är att min anläggning låter detaljerat och har fin ljudbild men jag blir lyssningstrött på gränsen till obehagskänsla.
Jag kan inte med att lyssna aktivt till mer än en låt åt gången.

Kan vara att jag har fått något för mig eller att rummet spökar men ett inlägg i DIY tråden indikerade att legato link kunde ge lyssningströtthet och huvudvärk och det är ungefär vad jag känner.

Jag har mycket lättare att lyssna på mina skivor på datorn med hörlurar där jag tycker att ljudet är mer svängigt.

Har ingen direkt möjlighet att jämföra med mågon annan spelare nu men om någon här är av åsikten att det förmpdligen är cdspelarens fel får jag lov att försöka ordna något.

Man skulle kunna tänka sig att Legato link tillför för mycket HF komponenter så förstärkaren inte spelar lika trevligt, Marantz pm66KI.

Är det så borde man kunna försöka filtrera analogt och få bort de komponenterna, kanske en fråga till DIY men ändå.

Hjelm

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2004/01/19 :  11:12:18  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Har haft en sån, det bästa var att den gick sönder!!!

Tyvärr hade jag redan investerat i en ny DAC, det hjälpte till det bättre.
Mitt råd är: byt spelare om det finns möjlighet, köp en Sony XB930 t.ex. du hittar en beggad för mellan 1500 och 2000 (för 2k får du en LC-audio moddad), då får du en ganska bra hörlursutgång också! Eller en H/K 740 (slltså INTE den nyare 750!) borde kosta 15-1700 ca.
Ett alternativ skulle vara en beggad DAC, men dt kostar ju också pengar.....

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/01/19 :  11:14:00  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Vad var dina åsikter om ljudet?
Var den kass som transport också???

Hjelm
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2004/01/19 :  13:03:51  Show Profile Send tian a Private Message
Jag kan inte säga hur S507:an låter men jag har själv Pioneer PD-S707 och jag tycker att den är fantastisk för det priset.
Jag kunde inte hitta någe bättre (nytt) för det priset.
Den väger respektabla 7,2kg och har Pioneers fina transport.
Jag är klart nöjd, och det kommer nog att dröja ett tag innan jag skaffar mig en ny CD-spelare.



MVH // tian (Mathias Carlsson)
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/01/19 :  13:05:50  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Vad har du för elektronik efter?

Hjelm
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2004/01/19 :  13:16:41  Show Profile Send bassman a Private Message
Samma kombination som jag hade, Pm66ki + PD S507.

PM66KI är ljus till karaktären och det är 507:an oxå.
Jag blev bara mer och mer missnöjd med 507:an och skaffade en Arcam Alpha 7, som jag är helnöjd med.
PM66KI är bra, men lite tunn, som sagt.
Försök att justera med "mörkare" kablar.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

berglund
Member

189 Posts

Posted - 2004/01/19 :  13:18:10  Show Profile Send berglund a Private Message
Har en 707 som jag är mycket nöjd med. Den fick gå en match mot Cambridge D500SE innan jag bestämde mig och Pioneer vann. HAr aldrig upplevt att jag blitt lyssingstrött av den. Har en H/ AVR7000 efter och ett par Snell J2 högtalare.

/Pär B
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/01/19 :  13:20:19  Show Profile Send Hjelm a Private Message
bassman:
Några förslag på kablar eller skall jag byta cd/skaffa DAC på en gång? Mina gamla kablar är mörkare men saknar detaljer och ljudbild så jag vet inte om bara kablar räcker.

Hjelm
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/01/19 :  13:22:42  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Verkar som 707 är bra i alla fall. Någon som lyssnat på båda och kan säga om det är skillnad eller inte?

Hjelm
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/01/19 :  13:23:04  Show Profile Send Poe a Private Message
Hej Hjelm, Jag hade själv en Pioneer PDS-703 i många år och var ganska nöjd med den, och precis som du beskriver så upplevde jag ljudet som mycket detaljerat, men lite oengagerande.
Du skriver inte vad du har för högtalare och det kan också vara en bidragande orsak till lyssningströtthet. Att Legato-tekniken i sig skulle vara tröttande har jag svårt att tänka mig.
Du kan nog få en alldeles förträfflig CD-spelare om du uppgraderar klockan i den. Jag har aldrig gjort det själv, men Pioneers "Stable Platter"-maskiner är populära föremål för klockuppgraderingar. Se bl a http://www.lcaudio.dk/ och http://www.trichordresearch.com/cdupgrades.html
Lycka till!

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2004/01/19 :  17:21:24  Show Profile Send bassman a Private Message
Hjelm, om du vill ha ett mörkare, mjukare ljud kan du använda EKK- installationskabel, både till signal och högtalare. Det har jag själv gjort, 2,5 mm2.
En 1-1,5 mm2 solid silverledare till signal, ger oxå ett lugnare ljud, bättre än koppar.
Ett mörkare ljud ger ju automatiskt ett intryck av färre detaljer, eftersom diskanten inte är så framhävd, men de finns där i alla fall.
Så fort jag har bytt någon komponent, så måste jag börja experimntera med olika kablar för att få rätt tonal balans.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/01/20 :  08:55:47  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Antar att det inte är 2,5 kvadrat ekk till signalkabel du förordar?
Jag kör med EKNUB till signalkabel, kort som rackarns dessutom.
Skall prova med att byta högtalarkabel också, EKK kan jag fixa lokalt.
Funderade på FKK då jag har en massa rullar liggande men det verkar alla vara eniga om att det inte är bra.

Hjelm
Go to Top of Page

berglund
Member

189 Posts

Posted - 2004/01/20 :  10:57:51  Show Profile Send berglund a Private Message
Är det någon som har erfarenhet av att uppgrareda klockan i en PD-S707 eller någon annan CD spelare. Blev det så stor skillnad att det är värt pengarna?

/Pär B
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2004/01/21 :  14:55:41  Show Profile Send bassman a Private Message
Jo, det är EKK 2,5 jag menar.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000