HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalarkablar prisklassen 8-13k - Finalister
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/01/03 :  18:14:18  Show Profile Send crion a Private Message
Tjena,
Jag håller på och utvärderar olika högtalarkablar i mitt system. Sneglat runt lite på olika forum, lusläst recensioner etc.

Just nu har jag hemma:
Acoustic Zen Satori MK I
Nordost Red Dawn MK II (halvinspelade enl butik)
Analysis Plus Silver Oval
Audioquest Caldera

Jag vet att det finns många Transparent fans här på forumet, men kunde tyvärr inte få tag i någon MM modell, Super ligger också tyvärr över min investeringsgräns.

Lite snabba lyssningsintryck:
Nordost Red Dawn MK II - mellanregister och diskant med mycket detaljer. Lite för mycket diskantenergi i mitt system (vissa rim-snares har lite pistolskott tendenser), saknar just nu ett basfundament och kropp i mellanregistret. Enl butik är dessa kablar "halvkokta". Så jag får lämna tillbaka dessa för körning i deras maskin, men jag tycker de borde ha öppnat upp vid det här laget, jag har kört dem i 72h åtminstone. Styrka upplösning, positionering i diskant och övre mellanregister, dynamik och snabbhet.

Audioquest Caldera
Mer bas, inte så skir i diskanten. Saknar nordostens distinkthet i placering av instrument. Styrka - Inget som sticker ut, lite mindre dynamik än vad jag önskar.

Analysis Silver Oval
Mjukare än nordosten, bas ligger mitt emellan Caldera och Red Dawn. Känns homogen och trevlig, men jag vill ha mer :-).

Acoustic Zen Satori MK I
Upplösning strax under Nordost i diskant, men man slås av en djup ljudbild med äkta greppbart basfundament, positionering helt ok. Mellanregister och diskant och bas fungerar mycket bra ihop och ger den mest homogena kabeln. Bra dynamik.

I mina sökningar på nätet har jag dock stött på en kabel som har fått rave reviews på cable asylum (kabelgalningar). Argent Audio har släppt en kabel som heter Pursang. Den skall vara i samma prisklass som Acoustic Zen Hologram MK II. Men med mer upplösning och kraftigt basfundament.

Websiten ser ut som hej-kom-och-hjälp-mig, men de som har testat kabeln, den är i silver, har varit helt förbluffade. Jag kommer försöka få mer information om den. Någon som vet någor mer?

edit: stavfel


Edited by - crion on 2004/01/21 14:49:48

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/01/03 :  19:12:39  Show Profile Send Snutten a Private Message
Testa Kimber också, Monocle tex.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/01/03 :  19:27:43  Show Profile Send pak a Private Message
synergistic research är inte helt fel,jag kör med signature no2-funkar bra.ska vara prisvärda har jag hört.kostade ca 9000 har jag för mig.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2004/01/03 :  19:28:27  Show Profile Send Dimitri a Private Message
crion
Vill du ha en kabel som kostar 8-13 kkr eller en kabel som motsvarar kommersiella kablar i denna prisklass?
Om det andra alternativet så skulle jag rekommendera att du utvärderar ett par diy alternativ. (mkt liten arbetsinsats)
Bor du i gbg så kan du komma på diymötet den 10/1.
Dimitri
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/01/03 :  19:44:09  Show Profile Send sampix a Private Message
Håller med Snutten, testa Kimber Monocle eller Monocle XL; De ligger i pris-spannet mellan 9´-15´ beroende av modell/längd.
Dessa kablar har den kropp du är ute efter. Dynamiken och detaljerna finns där också

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/01/03 :  19:53:59  Show Profile Send crion a Private Message
Dimitri, jag bor i stockholm, men jag skulle gärna vilja ta en titt på det kabelprojekt du talar om.

Snutten och sampix, Kimber har jag inte varit i kontakt med förut. Jag får köra ett race med den när Nordosten har blivit "helkokt" av butik . Pak, Synergestic research får jag ta med i samma race #2.

Tack för fina svar
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/01/03 :  20:07:37  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Hej

Tycker du ska ge dina "Analysis Plus" ordentligt med tid till inspelning! Kan behövas mycket över 100 timmar innan de släpper! Kolla audiorewie...Annars tycker jag just att "naturligheten" är deras styrka, inget som klipper till en i magen på direkten!

Mvh Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/01/03 :  20:15:53  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Jorma´s No.1 ligger väl ungefär i den prisklassen?
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2004/01/04 :  00:38:38  Show Profile Send linkan a Private Message
Hej Crion

Jag testade några av de kablar du nämner (Analysis Plus, Zen och Nordost) men ingen av dessa var enligt mitt tycke i närheten av Kimber så det kan ju vara värt att prova detta innan du bestämmer dig.

Linkan

Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2004/01/04 :  03:33:20  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Harmonic tech pro9 plus, det är min nästa uppgradering. låter i mitt tycke väldigt detaljerat.

/Mikaell.
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/01/04 :  13:16:43  Show Profile Send crion a Private Message
Idag när jag gick upp kändes AZ:n lite mer grovkornig på vissa frekvenser. Satte in Nordost för att kolla och ja. Av någon anledning så känns Nordosten mer lättlyssnad, nästan som om hjärnan slappnar av mer när den är på. AZ:n har en helt otroligt stor soundstage, vet inte om det är det som spelar mig ett spratt.. Men basen i Nordosten är under medel, för svag helt enkelt. Skall låta den vara på under dagen och se om den tar sig något. Det är mao ingen klockren vinnare i gruppen än.

Edit:
Måste bara tillägga att jag såg film igår med AZ:n inkopplad. Detta var en upplevelse pga dess soundstage som är stor som en jympasal. Roligare än bio =)

Edited by - crion on 2004/01/04 13:28:19
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2004/01/04 :  14:17:43  Show Profile Send Cyber a Private Message
Skulle rekommendera att kolla lite närmare på Harmonic Technology PRO-9 PLUS den har "samma" ljudkaraktär och egenskaper som AZ ...finns både i singel och bi-wire utförande (..kostar i trakten 12-13 kkr)

/Cyber
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/01/05 :  16:33:14  Show Profile Send crion a Private Message
Ok tänkte ge en liten update, jag pratade med butiken som säljer nordost och berättade att jag inte får basen att öppna upp sig på Red Dawn MK II trots att jag spelat över 100h. Han sa då att det är basen som tar längst tid för kabeln och att de har en riktig kabelkokare från just Nordost som de kan köra i 3-5 dygn för att få kabeln att öppna upp sig ordentligt. Denna kabelkokare skall motsvara flera år utav att köra musik på lyssningsvolym på kabeln så det verkar som det är ett rent måste. Jag åker dit på Onsdag så kabeln borde förhoppningsvis vara klar på lördag.

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/01/05 :  19:03:38  Show Profile Send Adagio a Private Message
Om man upplever basen som ett problem på Red Dawn mkII eller inte, beror nog mycket på personliga preferenser och kringutrustning mm.
I en direkt jämförelse med många andra kablar kan man uppleva det som att det saknas tyngd, men ju mer man lysnar tycker jag att man upplever bla basen som kabelns verkliga styrka. Det kräver lite tillvänjning att uppskatta den, men enl mig är den snabb, ruggigt snabb i anslaget samtidigt som den är luftig och precis.
Inget basmuller direkt, varje nyans, även sublima små detaljer i basområdet mejslas fram.
Det övre registret tycker jag lyckas med att vara extremt högupplöst utan att vara ansträngande, som du sade "man slappnar av".
Inspelningen tar jätte-lång tid, jag tycker fortfarande, efter ett halvår, att ljudet utvecklas/förändras, om man jämför med hur den lät efter några hundra timmar.
Ger man den tid och uppskattar det obeslöjade, dynamiska, rena ljudet med ett lätt skimmer och antydan till värme, då är det rätt kabel.
Prova för skojs skull red dawn rakt igenom hela systemet någon gång, du kommer bli förvånad över hur mycket du aldrig tidigare hört.
Jag kör med Red Dawn o Red Dawn mkII och jag är mycket nöjd.

Men man måste prova med olika kablar, skit i AB test, man lurar sig själv, lyssna under lång tid istället gärna några dagar, sen kan man göra några snabba byten på slutet för att förvissa sig om sina intryck.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2004/01/05 :  19:35:48  Show Profile Send poman a Private Message
Jag använder Harmonic Tech Pro9 Plus tycker det är en alldels förträfflig kabel har haft innan ett par Cloucable 610 Triol som inte vara heller var så tokiga men Harmonic ligger i en annan klass.



Edited by - poman on 2004/01/05 19:52:15
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/01/05 :  22:02:21  Show Profile Send crion a Private Message
Adiago använde ditt inköpsställe en Nordost kabel kokare innan du fick dem? Om det butiken säger stämmer så borde du få ett lyft om du lämnar in dem. Jag läste någonstans i en recension att en kokt Red Dawn mk II lät väldigt lika en välanvänd SPM Reference.

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/01/06 :  08:43:40  Show Profile Send Adagio a Private Message
Nej, jag får väl tjata lite på dom, jag bränner hemma med PADs inbränings-skiva, det händer en hel del med den också.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/01/08 :  12:30:05  Show Profile Send crion a Private Message
Ok, jag har lämnat tillbaka samtliga kablar för att Nordost behöver brännas in etc..

Jag har då fått låna ett par HMS Gran Finale mk II som begagnad är i samma prisklass som dessa kablar.

Första lyssningsintryck
Jag har inte kört så mycket ännu, bara haft den i 14h. Första intrycket är en stark artikulativ bas. En del små detaljer kommer fram främst i mellanregistret som jag inte hört förut (alltid kul:). Känns något dämpade dynamikmässigt jämfört med Nordost och Acoustic Zen, men musiken känns inte lika påträngande som med nordost. HMSen har också en förmåga att ha flera stämmor igång samtidigt och separera dessa i djupled. Det känner jag inte att de andra kablarna har kunnat göra så bra.

Jag märker att den har blivit bättre i djupled än när jag pluggat in den första timmarna. då kändes ljudbilden bred men platt. Återförsäljaren sa att den behövde 4 dagar i mitt system för att komma till sin rätt. Så förhoppningsvis förbättras den ännu mer på djupleds aspekten.

Jag har dock ett frågetecken kring diskanten som känns lite mer dämpad än de andra kablarna. Behöver inte alls vara fel, jag är bara lite ovan. Jag vet att Transparent har iaf. på sina XL modeller haft samma drag när det gäller diskant, användarna har gillat det dock i och med att många icke audiofila inspelningar har för högt ställd diskant (läs: pop etc). Andra motiveringar har varit att dem har rätt och andra har fel ;-)

Musiken är lugn och fin ur kabeln än sålänge!

Konkurrenterna är följande:
Nordost Red Dawn MK II - blir inte basen starkare och diskanten lite mjukare i kabelbränningsmaskinen så faller den bort eftersom den inte är totalt homogen i min stereo. Den har dock så mycket fina egenskaper att detta vore mycket synd.

Acoustic Zen Satori - Riktigt bra blockbuster film kabel i och med dess dynamik, bas och stora ljudbild. Däremot tyckte jag kände vissa tendenser till att intrument och röster inte var av korrekt storlek och det gör mig fundersam.

Allmänna iakttagelser:
Om man bortser från generell frekvens respons och upplösning i olika frekvens spektra på olika kablar så märker jag att en stor skillnad mellan olika kablar är hur kabeln lägger upp ljudbilden. Och det är inte bara i storlek utan även olika instrument hamnar på olika ställen beroende på kabel (XYZ position). Det här gör en lite fundersam vad som egentligen är "rätt".

Storlek på instrument och röster skiljer mellan olika kablar, men här är det iaf inte så svårt att förstå vad som är naturlig storlek, sålänge man har verkliga instrument/röster att jämföra med ;-)

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2004/01/08 :  12:35:25  Show Profile Send ekman a Private Message
Crion: vad kör du med för grejer om red dawn 2an låter ljust? har du något ljust tidigare i kedjan??
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/01/08 :  12:39:01  Show Profile Send crion a Private Message
Jag kör Arcam som kör lite åt det ljusa hållet. Jag har dock ordenliga strömkablar som gör att den lugnar ned sig betydligt. Men som sagt, butiken håller på för fullt att bränna in RD mkII i sin maskin. Så det är först efter detta som vi kan se om den passar eller inte.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2004/01/08 :  12:42:39  Show Profile Send ekman a Private Message
aha jag bara undrade för jag har RD själv och i mitt system så drar dom snarare åt det mörka/varmare hållet

däremot så släpper dom igenom så det märks om man har ljus elektronik så arcam är väl ingen idealisk partner egentligen
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/01/08 :  13:36:06  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
aha jag bara undrade för jag har RD själv och i mitt system så drar dom snarare åt det mörka/varmare hållet



Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2004/01/08 :  14:01:18  Show Profile Send ekman a Private Message
just det Sanoj =) precis som Transingarna fast utan luddigheten =) hmm kan det ha något med filtrering att göra? =)
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/01/08 :  14:47:50  Show Profile Send Adagio a Private Message
Som jag och andra tidigare varit inne på så verkar det som Nordost har väldigt lite inverkan på ljudet däremot släpper den igenom alla signaler på ett föredömligt sätt, på gott och ont för man hör verkligen hur elektroniken låter.
Det där med basen tycker jag är rätt intressant, jag har provat/ägt många andra kablar och tack vare deras lite kraftiga/svulstiga bas upplevs diskanten som mjukare när den i själva verket är både råare och mer grovkornig pga att basen tar överhanden.
Har man minsta uns värme i sina elektronikdelar förmedlas det genom nordost.
Men smaken är olika.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2004/01/08 :  14:50:32  Show Profile Send ekman a Private Message
precis därför som nordost med dålig elektronik kan upplevas som bassnål =)
finns det ingen bas så spelar nordost ingen bas, ingen extra bumlig biobas här inte =)

snortight är nyckelordet... frågan är bara om ens elektronik klarar av det
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2004/01/08 :  16:18:10  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag har haft Nordost Red Dawn mkII hemma många gånger i många olika elektronik uppsättningar och jag håller helt med ekman och adagio. Nordosten avslöjar allt, och har du någonting fel i ditt system så pekar nordosten ut det direkt. Jag skulle dock inte kalla nordost red dawn mkII för varken bassnål eller ljus. Upplevs red dawn mkII som detta i ett system så är min erfarenhet att det beror på andra delar i kedjan. Behåll nordostkablarna och byt ut dina Arcam prylar mot nåt lite roligare så får du se vad som händer..

Arcam låter ljust och ganska bassnålt så jag tror helt klart att vad som händer är att du hör vad dina arcam grejer egentligen gör. Det vill säga, det är inte red dawn mkII's fel att det låter som det låter, kabeln bara visar vad dina arcam grejer går för.


Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.94 sekunder. Snitz Forums 2000