HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Låda till P.Audio TM-6
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2004/01/18 :  01:02:32  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Hej!

Jag undrar, om man bygger en subwoofer med detta element (P.Audio TM-6), vad ska man då ha för låda? Ljudias program ger så små lådvolymer (5 l och ner) att det inte verkar rimligt, om det inte är jag som klantar mig. Ska användas som liten subwoofer hos polarn min med "3000kr-DIY-högtalar"-problemet (tackar för alla svar där!). Nu verkar han vara mer inne på att en subwoofer med ovan nämnda element skulle var en bättre investering för nu, utöver förstärkaren som mest troligt ska bytas snart. Jag har lyssnat på dessa Ortofon-högtalarna hemma hos mig och de var faktiskt en positiv upplevelse trodde inte att de skulle låta så bra som de gjorde, de var ju så gamla!

Elementet kostar i alla fall 795:- på Ljudia, är en långslagig 6" och lite fakta är:


Effekt: 100 Watt RMS.
Känslighet: 86 dB.
Frekvensomfång: 45-800 Hz.
Imp: 4 Ohm.
Rek. delningsfrekvens: <500 Hz.
Qts: 0,36.
Vas: 6,6 l.
Fs: 58 Hz.

Yttermått: 181 mm.
Baffelhål: 144 mm.
Djup: 135 mm.
Vikt: 2,6 Kg.
Så här ser det ut:



Alltså, några lämpliga lådförslag, jag blir inte klok på mina egna uträkningar !?

//Kalle

Stereo Audio

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2004/01/18 :  01:29:49  Show Profile Send Mattias S a Private Message
Ser ut som en Raptor 6:a från monacor ( ? ) Här har du en länk till en recension av detta element innehållande intressanta fakta, bla mätningar och sånt. Artikeln är på tyska men med babelfish ( http://babelfish.altavista.com/ ) borde du få en hyffsat förståelig engelska.

Länk: http://www.ilmag.de/html/body_raptor6.html

Mvh // Mattias S

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2004/01/18 :  20:44:11  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
De verkar inte kunna spela så mycket djupbas vilket kanske är förståeligt, kan Peerless SLS 10 eller 12" var ett alternativ, har för mig att de ska vara prisvärda. 10an ska passa i 30-45 liters sluten låda enligt Ljudia, kanske skulle vara något?

//Kalle

Stereo Audio
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2004/01/18 :  23:53:51  Show Profile Send Mattias S a Private Message
Äger ett par stycken SLS 12:or. Har inte hunnit byggt något än med dom men man verkar få bra valuta för sina pengar.

Mvh // Mattias S

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

Dustman
Member

94 Posts

Posted - 2004/01/19 :  00:31:35  Show Profile Send Dustman a Private Message
Hej med ett fs på 58Hz så finns det små chanser att lyckas bygga en bra subb av nämda element. Är det så att elementet redan är inhandlat så kan man göra en viktjustering av konen.
10g extra (väldigt mycket g för element storleken)ger ett f-3db på 33.36Hz vid lådvolymen 15liter och avstämningen 36Hz. Dock kommer detta att sänka verkningsgraden och den var ju inte direkt bra i från början så så får man pumpa i mera Watt vilket i sin tur kommer att bottna elementet onödigt tidigt.
En snabb räkning med orginal parametrarna i LSP cad ger för övrigt 9.9liters låda och 58Hz i avstämning. f-3db blir då 52.36Hz
Nej snälla välj ett annat element även dom dom set tuffa ut.
Här är föresten länken till p.audios egen site.
http://www.paudiosystem.com/products/db_1_27.htm
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000