HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Frågor inför subbasbygge?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Johannes
Starting Member

23 Posts

Posted - 2004/01/17 :  14:10:00  Show Profile Send Johannes a Private Message
Hallå!

Min brorsa håller på och specar upp ett subbasbygge av den enklare sorten. Han har ett par proac-kloner drivna av en gainclone i ett rätt stort rum (kanske 7x6m), och tycker att basen inte riktigt räcker till i alla lägen (något jag inte nödvändigtvis håller med om). Det är alltså tänkt både till musik och (kanske framförallt) till film. Nu till frågorna:

1. Här på forumet snackas det både om subbasar och basmoduler. Vad är egentligen skillnaden?
2. Förslag på element är SS 21W8555, nån som har åsikter om det?
3. Eftersom han vill hålla det enkelt är färdig förstärkare ett måste. Nån som vet nånting om Ljudias Zachry-moduler? Duger den billigare (DSW-150), eller gör den inte elementet rättvisa?
4. Har ni åsikter om vilken typ av låda man bör använda? Sluten/basreflex?

Tacksam för alla kommentarer!

/Johannes

Johannes
Starting Member

23 Posts

Posted - 2004/01/18 :  22:59:25  Show Profile Send Johannes a Private Message
Verkligen ingen som vill dela med sig?? Snälla..
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2004/01/18 :  23:09:19  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Tjabba'läge!

Elemeten har jag ingen erfarenhet av men min personliga uppfattning vad gäller låda är nog att slutet, trots att man inte kan spela lika högt som med basreflex är en smidig lösning. Anledningar är att den är lättbyggt och att man slipper dessa blåsljud som kan uppstå i basreflexer, de är fruktansvärt irriterande!!!
Slav kan vara ett alternativ till basreflex, har själv 12" XLS + slav och Zachryn DSW-400 (har effekt så det räcker för mig i alla fall) från Ljudia. Nu kör jag med sluten låda, (skruvade igen hålet efter att slaven gått sönder). Detta fungerar helt ok. Nackdelen med slav är ju att det blir dyrare än basreflex, så jag skulle nog nästan hålla på en sluten låda, de andra frågorna kan jag inte svara på, men det finns säkert andra som kan svara på det och har andra synpunkter på hur lådan ska utformas!!!

mvh //Kalle

Stereo Audio
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000