HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hur placera basport på bäst sätt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/01/17 :  22:20:59  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
jao alla DIYare

håller på och pular på mitt projekt..
har kommit till delen "porten"..

Var placerar jag den lämpligast?? det som skulle vara absolut smidigast vore om man hadde porten riktad neråt tackvare att den är såpass lång. ett alternativ är att göra en 90 graders vinkel på porten och låta den mynna ut fram/bak.

jag har hört att det blir en mer svårplacerad högtalare om man har porten riktad neråt. stämmer det?
isf kanske det är en god idé att göra på det andra sättet.
det kanske rentav finns böjbara portar? isf var??

MVH Peter'

edit: emm lite stavfel å så

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813

Edited by - Smallsuper_man on 2004/01/18 00:45:39

subside
Member

101 Posts

Posted - 2004/01/18 :  03:18:23  Show Profile Send subside a Private Message
Hmm.. Jag har hört att högtalaren ska bli mer lättplacerad om man placerar porten nedåt mot golvet. Eftersom porten har då lika långt till väggen(golvet) oavsett var den står. Medans om du placerar den på baksidan eller framsidan så kan det bli olika långt till väggen.

Sen antar jag väll att det finns två skolor om vart man ska placera porten på fram eller baksida. Den ena skolan säger väll att man ska placera porten på framsidan för att inte få överflödig bas och inte få felvänd fas i basen, i små högtalare gäller även det här i nedre mellanregistret. Att placera porten på baksidan ska man nog göra om man vill ha mer basförstärkning, men då får man ju nackdelen att ljudet som kommer ur porten kommer bli fasvänd gentemot lyssnaren, och detta ska tydligen vara mer påtagligt ju mindra högtalaren är och ju närmare porten är placerad bas/mellanregister elementet. Då även en del av mellanregistret hoppar ut här.

Har man inte plats med en port för att den är lång så brukar man köra med två portar eller såga den i 45 grader och sedan limma. Eller så kan man prova en mindre diamter på porten, men då får man ju se upp så att den inte blir för liten och sedan skapar blåsljud.

Edited by - subside on 2004/01/18 03:21:29
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/01/18 :  04:04:05  Show Profile Send henricsson a Private Message
Sålänge lådan är avstämd <~80Hz så spelar riktningen ingen roll. Se till att ha iaf portdiameter-avstånd till närmaste yta.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/01/18 :  04:05:44  Show Profile Send henricsson a Private Message
Framåt är ofta bäst, dock inte alltid ur estetisk synvinkel. Fasen blir inte felvänd då porten just avlastar baselementet kring avstämningsfrekvensen.

Det bör bara finnas en skola, det är ju trots allt fysik vi talar om.

ps. Akta dig för vinklar. ds.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

subside
Member

101 Posts

Posted - 2004/01/18 :  10:37:07  Show Profile Send subside a Private Message
quote:
Fasen blir inte felvänd då porten just avlastar baselementet kring avstämningsfrekvensen.

Ok, jag trodde nämligen att det inte bara var bas som kom ut ur porten utan även mellanregister. Och därav att det blev fasvänt, men det är alltså fel?
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/01/18 :  10:47:32  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
henricsson -- lådan är avstämd till 37Hz och den kommer att myna ut i en vinkel varese man vvill det eller inte i det här fallet, men om man sätter den under blir vinkeln mycket kraftigare. leder det till att det är olämpligt att placera den under då?

subside -- den portade lådan ska återger mellanregister också. om jag inte har helt fel så fördubblas längden på porten om man tar 2 rör. och om man sågar så det blir en 90 graders vinkel så måste det blir "blåsljud" lätt.. eller?

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

TQWT
Member

53 Posts

Posted - 2004/01/18 :  12:28:02  Show Profile Send TQWT a Private Message
Fördelen att inte sätta porten på framsidan skulle vara att ev. blåsljud skulle bli midre störande.
Om man sätter porten i botten (på en låda som står på golvet) bör man tänka på att spalten under lådan (om man har för låga ben) kommer att fungera som en aukustisk komponent som kan påverka avstämningen.
Jag har mätt detta på en låda (porten neråt och ca 10cm ben) och då hade det ingen inverkan, men det var en ML TQWT inte en basreflex. TQWT verkar inte alls så känslig för portlängden som en normal Helmholtz avstämning.
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/01/18 :  13:04:34  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
emm vad är "TQWT"?

det är lite svårt att förklara men om det ska mynna ut i botten så mynnar det ut i en vinkel på ca 26 grader..

Lite svårt att föreställa sig kanske. tar och illustrerar istället:



ungefär samma bild har varigt uppe tidigare, men men

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

TQWT
Member

53 Posts

Posted - 2004/01/18 :  15:12:41  Show Profile Send TQWT a Private Message
TQWT är ett Voigt horn, om det ML så är den massloaded dvs tex en port.
Jag kom på sen att jag nu faktiskt har kortare ben nu (5cm) för lådan blev instabil, den är rätt hög. Jag mätte det fallet oxå och fortfarande inte någon större inverkan.
Jag tycker att det på bilderna ser ganska ofarligt ut, dte ser ut att vara ganska långt till golvet.

Jag var inne på att försöka räkna på det, men insåg att jag inte visste hur jag skulle gå åt det. Det går ju inte att ersätta spalten med ett rör för portlängden ändrar sig ut efter kanten med maxlängd till en av hörnorna och minlängd till ena sidan.

Någon som vet hur?
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2004/01/18 :  16:51:43  Show Profile Send markusA a Private Message
TQWT står för TaperedQuarterWaveTube.
ML-TQWT står för MassLoaded-TQWT.
Någon som har tips på program som simulerar baffelinverkan på ljudet? Typ, vad händer om jag placerar diskanten förskjuten i sidled istället för centrerad i mitten.
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/01/18 :  17:43:18  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Tror det har med att man ska få rakare frekvenssvar, en illustrering från audio nova:



Jag tror man kan ta frekvensen 300Hz med en nypa salt och att det endast illustrerar fenomenet.

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/01/18 :  20:19:19  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
Det är ca 7cm från rörcenter till golvet.. men det helva beror på hur låna spikes jag gör. inte bestämt än.
Från rörcentrum till plankans spets är det ca 5 cm.

Hur påverkar benet som går ner (på den gula plankan) på baksidan det hela? Jag gissar på att det inte spelar någon roll alls.

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

TQWT
Member

53 Posts

Posted - 2004/01/19 :  21:54:28  Show Profile Send TQWT a Private Message
Jag undvek att skriva TaperedQuarterWaveTube för att Voigthorn illustrar mer hur det ser ut (de flesta DIY har hört talas om Voigt), frånsett att den stora endan är tillsluten och luftas med en port.

Förövrigt tror jag det råder en del begrepps förvirring när det gäller Transmission Line, TQWT, kvartvågs pipor, voigt horn och dylika tingestar.
Tex kan ju en transmission line oxå vara taperad, då skulle den ju i så fall vara just en TaperedQuarterWaveTube. Det är bara det att den brukar i så fall vara taperad på andra hållet så att säga, elementet sitter i stora ändan.

Kan inte något standardiserngs institut ta tag i detta?
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2004/01/20 :  00:12:38  Show Profile Send markusA a Private Message
Hehe, förvirringen är fullständig 8)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000