HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hoho, mycket ska man ha läst innan..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/01/17 :  04:41:00  Show Profile Send henricsson a Private Message
..ögonen ploppar ur.

quote:

David Wilson, Wilson Audio Specialties, driver lite me sin publik under CES 2004. Man skulle kunna kalla det ett "blindtest", eller ännu hellre en demonstration av förvnätningarnas makt (placebo):


We also heard David Wilson's fascinating presentation of his conception of system hierarchy. He compared a pair of Wilson Sophias driven by a Parasound stereo power amplifier with a competitor's flagship speaker and an extremely powerful premium-priced amplifier. Not, as he explained, because he thought the Sophias sounded better, but to prove that meaningful comparisons could be made between systems assembled according to different priorities. This was a demo aimed at his hi-fi dealer clientele, after all (it's a trade show, remember?), but there's a kicker: after we all confirmed that we could hear meaningful differences, Wilson whipped a fake component shell off the digital source and revealed that we weren't listening to a $20,000 CD player, but an Apple iPod playing uncompressed WAV files!

(citerat från Stereophiles hemsida)



http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=1736&postdays=0&postorder=asc&start=0

Jösses..

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2004/01/17 04:41:56

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/17 :  05:09:12  Show Profile Send Bravo a Private Message
Förväntningar och masspsykos, känd av mindre nogräknade propagandamakare redan för 60-70 år sedan.

Bravo
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/17 :  12:25:57  Show Profile Send Flint a Private Message
En typ av ofrivillig blindtest som jag gillar.
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/01/17 :  12:39:57  Show Profile Send filkingian a Private Message
Hähä, så j***a rätt

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/01/17 :  16:13:57  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Ett slag på fingrarna för Linnisterna!

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/01/17 :  16:20:19  Show Profile Send Ayn a Private Message
Mr Ekan, hur menar du?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/01/17 :  16:21:48  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Linnisterna brukar ju mena att källan är den viktigaste länken i kedjan. Hur det var med den "sanningen" framgår ju ovan.

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/01/17 :  16:31:11  Show Profile Send Ayn a Private Message
Så tolkar inte jag testet. Jag tolkar det som att folks förväntningar om hur en pryl låter i hög grad påverkar deras upplevelse av ljudet.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/01/17 :  18:13:57  Show Profile Send brumel a Private Message
Kom hem till mig, Ekan. Då kan jag he ett skynke över spelaren och säga att det är en Mark Levinson fast det själva verket är en Mark. Det visar att du kan bli lurad inte att cd-spelaren är minst viktig.
Det Wilson vill visa är att hans hierarki med högtalaren överst är rätt.
Jag kan iaf inte dra några sådana slutsatser av hans test.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/01/17 :  18:32:52  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Ja, den tolkningen är ju också vettig. Inte för att hacka på Linnfolket, för jag gillar faktiskt Linn, men min erfarenhet är att cd-spelaren har den minsta betydelsen i kedjan cd-spelare/förstärkare/högtalare. Men det ämnet behadlades ju i en tråd för inte så länge sedan, så det kan vi ju lämna därhän.

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/01/17 :  18:41:30  Show Profile Send Ayn a Private Message
Ja, vilken del i kedjan som är viktigast (eller snarare: vilken del man ska LÄGGA MEST PENGAR på, vilket är en i mitt tycke mer korrekt frågeställning) har ältats fram och tillbaka en hel massa gånger på detta och andra forum, så jag lämnar gärna den frågan därhän också - vi lär inte komma fram till någonting nytt denna gången heller hursomhelst

Kan däremot nämna att jag faktiskt gjorde testet iPod vs min Pioneer DV-646, och iPod klarade sig inte särskilt bra i (ens?) det sällskapet. Det finns två 'men' med denna test - dels att det inte var okomprimerad musik, formatet som spelades upp var AAC. Sen var det inte något blindtest, så man kan prata om placebo även där om man vill antar jag, men jag känner mig relativt säker på vad jag hörde. Min åsikt är att iPod är bra för vad den är, men inte direkt någon liten mirakellåda som ersätter valfri signalkälla.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/01/17 :  18:49:31  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Komprimeringen är nog omöjlig att bortse från är jag rädd.

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/01/17 :  19:01:23  Show Profile Send Ayn a Private Message
Nejvisst, det håller jag med om. Däremot vet jag hur uppspelningen av MP3-filer låter från min DVD-spelare, och förväntar mig att en ljudfil som komprimerats med hög bitrate till AAC (har för mig att filen vi lyssnade på var i 320kbps) inte låter sämre. För att klargöra det antagandet skulle det visserligen behövas ytterligare tester, men likväl har jag svårt att tro att de rejäla skillnader som hördes skulle kunna bortförklaras enbart med att uppspelningen från iPoden var från en komprimerad ljudfil.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/01/17 :  19:34:58  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Ayn, Lulestudent? Vet jag fler som är isf...

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2004/01/18 :  01:11:52  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
Ekan, nu blir det krig!!

mvh
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/01/18 :  02:58:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Saxat från Stereophile´s rescension av iPod:

"Best of all—and, to my ears, completely indistinguishable from the original CD—was AIFF. Dynamics were impressive, imaging was nuanced and detailed, and the frequency extremes sounded extended and natural. On my reference rig, I could listen with immense pleasure for hours on end to files ripped in AIFF. In fact, I did."

"Apple's 30GB iPod is an extremely sexy gadget. As a piece of industrial design, it is remarkable in its beauty and operability. As an extension of Apple's lifestyle-friendly suite of music-photography-video applications, it is a screaming success. It's fun to use, and if just seeing one is enough to induce lust, actually holding one is enough to tempt a righteous man to larceny. But is it a serious piece of kit worthy of serious consideration by an audiophile? Surprisingly enough, I believe the answer is yes."

http://www.stereophile.com/digitalsourcereviews/934/index.html

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/01/18 :  04:21:13  Show Profile Send henricsson a Private Message
Ja, iPod:en blev rankad årets produkt i sin klass av Stereophile.

Enligt mig finns det ett par olika sätt att se på saken:

* Placebo, uppenbarligen, "CES"-folk tenderar väl inte vara dom enklaste att dra bakom flötet?

* Kan vara marknadsföring, väldans vågat sådant i så fall! Att jämföra Mark med iPod är synnerligen orättvist.

* Den nya tekniken börjar bli ett allvarligt "hot".

Jag är inte speciellt insatt men vad händer egentligen mellan CD-Audio & Wave? Ifall Wilson lyckats göra en ren kopia (om det nu går t wave) så lär väl ingen höra skillnad från orginalet i en "vanlig" highend-spelare?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/01/18 :  06:22:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Man kan väl säga att iPod inte är någon pissig källa tydligen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/01/18 :  11:22:48  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Jag ser inget om att Wilson jämför med någon annan cd-spelare, har jag missförstått texten? Det verkar bara handla om hierarkin och att ipoden kan låta så bra att det räcker för att man ska bli lurad att tro att det är "super-highend-ljud" man hör och att man tror sig höra mikrodetaljer och skillnader i dessa trots en, i hifisammanhang, löjligt underdimensionerad källa.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/01/18 :  13:53:34  Show Profile Send nin a Private Message
Jag ser inget som har med Placebo med Wilson's lilla lustiga test att göra.
Vad är det som gör att det är placebo? Det var ju okomprimerade Wav filer som spelades och inte MP3:or i 128 kbps. Så vanligt "16/44.1" kan inte låta bra med lite Wilson saker eller?
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/01/18 :  14:22:28  Show Profile Send brumel a Private Message
Nin:
Placebot är väl att man kan få folk att tro att dom lyssnar till en high-end cd när dom lyssnar till en liten gadget/lifestyle/pryl. Detta kanske påverkar deras omdöme om ljudet. Positiva förväntningar. Om någon står bakom ett skynke och säger att han kopplar in en CD 12:a så protesterar du inte efter 10 sek och säger "nehe du det där är minsann en Rotel RCD 970 som jag ägde runt -96".

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/01/19 :  01:34:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det är väl mest en kul grej. Sånt här är alltid roande tycker jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/19 :  01:48:46  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det påvisar väl ett välkänt psykologiskt fenomen om positiva förväntningar, ungefär som att hälla ett billigt vin i en flaska med dyr etikett. Få skulle våga hävda att det är något annat, snarare att man själv har fel ivärsta fall, annars att det är fel på flaskan, vinet är gamalt osv. Att direkt avslöja ett bedrägeri tar emot för de flesta, framförallt om omgivningen är övertygad om att det är rätt.

Bravo
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/01/19 :  09:11:49  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Det framgår inte av informationen ovan om de lyssnade på ipodens DAC eller om den bara var digital signal källa. Om den bara användes som digital signal källa är det inte ett dug konstigt utan tvärt om helt logiskt.

Å andra sidan om så inte var fallet så är det inte riktigt schyst att ”blind” testa med helt främmande musik. Den som skall testa bör få välja skivor och framför allt musik stil.

Att det sedan finns ett stort mått av placebo inom high end tycker jag är uppenbart. Inte minst på det här forumet där många påstår sig höra skillnader på det ena eller andra i diverse diskussioner som ingen annan har någon möjlighet att verifierar osv.

Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/01/19 :  09:14:37  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Var speaker på en hockeymatch i helgen. Istället för att spela original CD'n på en Yamaha så hade jag kopplat upp en iPod och spelade MP3:or.
Flera av varandra oberoende personer kom fram och sa att det lät mycket bättre idag än vad det brukar göra. Ingen hade en aning om att jag använde en iPod eller ens visste vad det var för något.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/01/19 :  09:20:30  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Vi kommer få se ett tronskifte inom snar framtid då det börjar bli billigt att skicka heldigitala signaler ända till slutstegen i rimliga prisklasser. Plötsligt behöver man även duktiga programerare för att bygga bra HIFI och det är inte självklart att dom kommer återfinnas endast hos High-End företagen.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000