Author |
Topic |
TLovskog
Starting Member
47 Posts |
Posted - 2004/01/19 : 09:52:51
|
Ok om man enbart gör enkelsidiga kort, då kanske det kan vara berättigat att "slabba" lite för att få fram ett kort.
Skillnaden mellan oss är kanske att jag tycker PCB/PWB tillverkandet är ett nödvändigt ont mellan den fantastiska tanken / konstruktionen och fin-labbandet. Oftast har jag själv inget val, då jag helt enkelt inte kan göra korten själv p.g.a de små dimensionerna.
Det verkar dock fortfarande finnas DIYare som förutsätter att det är dyrt att få korten tillverkade. Därav min tjatiga upprepade uppmaning.
Det har dessutom aldrig tagit mer än 6-7 dagar för Olimex att skicka korten till mig.
|
/Thomas Lövskog |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2004/01/19 : 10:01:44
|
TLovskog Ta det inte personligt. Alla tycker inte likadant. Jag tycker att "kortslabbandet" är kul i sig. Du är nog proffsigare än vad jag är. |
|
|
tkiuru
Member
112 Posts |
Posted - 2004/01/19 : 10:11:53
|
När vi ändå är inne på CAD vad kör ni med för program? Själv sitter jag med Eagle. Tycker att det är enkelt program, men antalet komponeter är ju väldigt begränsat (och så roligt är det inte att sitta och "tillverka" komponenter).
Laddade hem ProtelDXP här om dagen men det verkar vara väldigt krånglit att använda. Komponentutbudet var desto större.
Vad kör ni andra med, har de ett stort komponentutbud. |
Mvh Tobias |
Edited by - tkiuru on 2004/01/19 10:12:48 |
|
|
TLovskog
Starting Member
47 Posts |
Posted - 2004/01/19 : 10:22:01
|
Flint: Ingen risk att jag gör. Hade man frågat en mjukvarukille, kan nog hända att han tycker allt innan första "make my_6_1_digital_amplifier" är frustrerande. Alla har vi våra guldkorn och världen hade garanterat varit tråkig och twisted om alla tyckt som mig ...
Jag har själv etsat mycket i mina dar och både tyckt om det och lärt mig en hel del på det. En del även den riktigt hårda vägen.
Såsom att det INTE går att använda "gnuggisar" och etsa med Saltsyra/Väteperioxid/Vatten. Resultatet blir att det CPU kort man spenderat veckor att gnugga lossnar från kopparn p.g.a värmeutvecklinge och flytter upp till ytan. 30s senare är dessutom all koppar borta.
|
/Thomas Lövskog |
|
|
TLovskog
Starting Member
47 Posts |
Posted - 2004/01/19 : 10:32:23
|
quote: När vi ändå är inne på CAD vad kör ni med för program? Själv sitter jag med Eagle.
För tillfället sitter jag med Zukens lillebror program CADSTAR 6.0.
Finns även i en begränsad version på (http://www.cadstarworld.com/down_express.asp). Den är begränsad till 300 pinnar totalt och 50 komponenter.
Köper man CADSTAR (vilket nog ingen privatperson gör) så får man tillgång till ett tämligen komplett bibliotek. Ungefär som Protel DXPs.
CADSTAR som program är rätt trögstartat, då det bygger på lite äldre filosofi. Dessutom är routern (den manuella och autoroutern) skillda från resten av programmet. En typisk kvarleva från tiden då datorer hade så lite minne att man inte kunde placera komponenter och routa i samma program. Helt unikt effektivitetssänkande.
Fördelen med CADSTAR är att man har full frihet för det artistiska skapandet och routern är rätt lättjobbad.
Jag använder dock aldrig autoroutern oavsett program. Inte heller push and shove funktionalitet.
|
/Thomas Lövskog |
Edited by - TLovskog on 2004/01/19 10:50:13 |
|
|
AndersZ
Starting Member
29 Posts |
Posted - 2004/01/19 : 12:27:05
|
Tobias: Protel DXP är underbart att använda, kör igenom intro-tutorialen som följer med så har du bra koll efter det! |
Anders
visit the ZedEn projects http://www.t.kth.se/andzak54 |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2004/01/19 : 15:10:28
|
Men kostar kanske lite för mycket för hobbybruk.
"Protel DXP full suite new license price US$7,995 7.995 €"
Priset är hämtat på deras hemsida. http://www.protel.com/product/buying.htm |
|
|
tkiuru
Member
112 Posts |
Posted - 2004/01/19 : 15:53:47
|
Flint - Det finns en demoversion som varar i 30 dagar. Så det gäller att jobba mycket snabbt ;) |
Mvh Tobias |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2004/01/19 : 16:08:47
|
tkiuru Jag tippar att jag inte har lärt mig ens att starta programmet efter den tiden.
Jag har programmet men kan inte köra det pga. mitt gamla fotogendrivna Win98. |
|
|
Ljudjesus
Member
222 Posts |
Posted - 2004/01/19 : 16:27:55
|
Håller med Flint. Skön känsla då man gjort allt själv! |
|
|
Micke_E
Member
118 Posts |
Posted - 2004/01/19 : 18:50:12
|
Jag kör eagle, som jag tro att jag skrev i början. Det är det enda pcb layoutprogrammet som jag vet finns till linux och så kul är det inte att designa kretskort att man vill starta upp windows för det.
TLovskog: Jag har sett dig tipsa om det där företaget tidigare, kan man få lite grövre kopparlager där också? Man (jag) vill ju helst ha lite tjockare än standard när man ska göra förstärkare som ger lite effekt. Angående din jämförelse med en "mjukvarukille" så hamnar jag nog i den kategorin, jag pluggar till att bli programmerare iaf. Men det är ju kul att variera sig lite också :)
Föresten, vart får man tag på väteperoxid? Jag kommer ihåg att vi etsade med det i högstadiet och att det var lite roligare än att använda sånt där larvigt pulver som finns överallt nu. Koncentrerad saltsyra har jag står ute i garaget så det är lungt. |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2004/01/19 : 18:58:39
|
Väteperoxid. Färghandeln. |
|
|
rikkitikkitavi
Member
653 Posts |
Posted - 2004/01/19 : 19:37:57
|
kommentar:välsorterad färghandel.
har vissa andra användningsområdet som resulterat i avsprängda fingrar varför det inte är så vanligt.
blanda inte mera syra och peroxid än vad du behöver, för peroxide oxiderar med tiden saltsyran till vatten och klorgas(långsamt) som får alla metallföremål i rummet att rosta. vad du än gör, blanda INTE väteperoxid,saltsyra och aceton (används t e x till borttagning av P20 lagret) , se ovanstående kommentar om fingrar... nuff said.
/rickard
en sak till: skyddsglasögon,skyddsglasögon,skyddsglasögon... |
I m only in it for the DIY |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2004/01/19 : 19:59:03
|
rikkitikkitavi Du som har stormkoll på kemin. Vad händer i processen. Vad gör väteperoxiden för nytta. |
|
|
rikkitikkitavi
Member
653 Posts |
Posted - 2004/01/19 : 20:26:08
|
busenkelt ;)
H2O2 + H+ + 2e- => 2 H2O (väteperoxiden)
Cu => Cu2+ + 2 e- (kopparn)
summa: Cu + H+ + H2O2 => Cu(2+) + 2H2O Cl- följer bara med.
sedan sönderfaller H2O2 också 2H2O2 => H2O + O2 ,därav bubblorna.
väteperoxiden är alltså oxidationsmedel, som oxiderar kopparmetallen till kopparjoner (så att de löser sigoch färgar lösningen grönblå) genom en kraftig surgörning (H+). I sig själv räcker det inte med bara väteperoxid.
/rickard |
I m only in it for the DIY |
|
|
rikkitikkitavi
Member
653 Posts |
Posted - 2004/01/19 : 20:50:34
|
1 del 30 % saltsyra, 1,5 del 20 % väteperoxid (30 % får ej säljas utan tillstånd av länsstyrelsen) , 3 delar vatten brukar jag köra med.
delar = volymsdelar. om den börjar bli lite "klen ", te x man etsar ett par tre kort efter vartannat kan man slå i en skvätt saltsyra för att "sura" upp etsbadet. Brukar ta fart då. men egentligen är saltsyran i överskott redan. Det är lite olika, bara en sådan sak som att reaktionsvärmet får värma etsbadet har en otrolig påverkan på etshastigheten. jmfr med persulfat (som jag faktiskt föredrar, jag har en doppvärmare av kvarts som värmer upp etsbadet på 1-2 min, inga gaser, högre noggranhet samt lagringsbeständig)
/rickard |
I m only in it for the DIY |
|
|
Uniper
Member
668 Posts |
Posted - 2004/01/19 : 21:59:42
|
Jag kom att tänka på alla hobby-fotografer som ställer sig hemma och framkallar sina bilder själva. Dom hade precis lika gärna kunnat lämna in sin film och få tillbaka en hög med färdiga bilder. Men det gör dom inte för det är inge kul. Samma sak känner jag med kretskorten, jag tycker det är väldigt kul att se när mönstret tittar fram på kortet. Borrningen är visserligen inte så jättekul, men å andra sidan tar det inte många minuter att borra ett helt kort. |
|
|
TLovskog
Starting Member
47 Posts |
Posted - 2004/01/20 : 08:16:41
|
quote: TLovskog: Jag har sett dig tipsa om det där företaget tidigare, kan man få lite grövre kopparlager där också? Man (jag) vill ju helst ha lite tjockare än standard när man ska göra förstärkare som ger lite effekt.
Nej. Priset baseras på det vanliga 1oz koppar (= 35um). Går naturligtvis att få mer från andra, men då hamnar vi i en helt annan prisklass.
|
/Thomas Lövskog |
|
|
SPe
Starting Member
39 Posts |
Posted - 2004/01/20 : 20:58:48
|
Man har turen att ha ett välutrustat arbete Smidigt som attan och man slipper slabbandet.
In med layouten i datorn
Starta maskinen
Och en timme senare, färdigfräst, borrat och klart
|
|
|
DIYamps
Ej medlem längre
785 Posts |
Posted - 2004/01/20 : 21:10:34
|
vilken konstig maskin, är det en fräs ? |
|
|
SPe
Starting Member
39 Posts |
|
DIYamps
Ej medlem längre
785 Posts |
Posted - 2004/01/20 : 21:35:28
|
den kan väll jag få ? hur sjutton kan den fräsa innuti kortet ? "flerlagerskort" |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2004/01/20 : 21:37:13
|
SPe: Fusk!
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
|
|
DIYamps
Ej medlem längre
785 Posts |
Posted - 2004/01/20 : 21:56:38
|
vadå fusk ? en sån där maskin vill jag ha jue |
|
|
SPe
Starting Member
39 Posts |
Posted - 2004/01/21 : 14:03:27
|
Flerlagerskort skapas genom att fräsa flera separata lager och sedan laminera ihop dom. Lite krångligt och vi har inte de behoven utan det räcker gott med dubbelsidigt.
Pär: Fusk!!!! Minsta motståndets lag är ju utveckling Det finns mer godis men vi ska väl återgå till gummihandskar och syrliga vätskor i tråden. Du får komma och kolla själv nästa gång du är i Kalmar.
Får starta en tråd och kolla vad för utrustning medlemmarna har tillgång till. Kunde bli intressant.
|
|
|
Topic |
|