HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kretskortsdesign
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Micke_E
Member

118 Posts

Posted - 2004/01/16 :  22:26:07  Show Profile Send Micke_E a Private Message
Jag håller på att sätta mig in i eagle just nu. Tänkte designa ett kretskort till Rod Elliot's projekt 37 (http://www.sound.westhost.com/project37.htm). Jag undrar lite vad det är man ska tänka på när man designar ett kretskort, det enda jag vet är att det är bra att ha stjärnjord. Är det något annat som är bra att veta?

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/01/16 :  22:44:09  Show Profile Send f95toli a Private Message
Gör inte för små detaljer. Default-inställningarna på många program är oftast mer lämpliga för kommersiella processer, ska man etsa själv (vilket jag antar att du ska) bör man göra dem betydligt bredare eftersom det är lätt hänt att man överetsar litegrann, detsamma gäller för övrigt storleken på allt annat.

Vidare du fungera på hur höga strömmar som ska igenom de olika ledningarna; matningspänning samt in-och utgångar på effektförstärkare är exempel på ledningar som bör vara så breda som möjligt. Det är iofs sällan ett problem med en förförstärkare eftersom strömmarna brukar vara så små men det är ändå en bra tumregel. Dra också "kritiska" ledare så kort väg som möjligt.

Sätt alla avkopplingkondensatorer så nära resp. komponent som möjligt, det ser inte alltid snyggt ut men funktion går före form i detta fall.

Det var allt jag kunde komma på nu, nu får någon annan fylla på...

Lycka till med ditt projekt
Go to Top of Page

Micke_E
Member

118 Posts

Posted - 2004/01/16 :  22:54:46  Show Profile Send Micke_E a Private Message
Jo, det där med smala ledningsbanor kom jag på efter ett tag. Default i eagle var inte alls stort...
Det där med avkopplingskondensatorerna visste jag ju egentligen men har inte tänkt på det, det är iaf inget problem på den förförstärkaren.

Tackar för tipsen, skulle du (eller någon annan) förklara hur man identifierar dom "kritiska ledarna", jag har inte så mycket erfarenhet av förstärkare ännu.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/16 :  22:58:00  Show Profile Send Flint a Private Message
Kolla upp alla komponenter där du tänker handla dom så att du får reda på rastermåtten så slipper du svära senare. Mät upp benavståndet på dom du redan har. Jag tycker att autorouter fungerar bra på mindre kort. En del kör nog bara manuellt. Jag håller med f95toli om banbredd och tycker att lödöarna oftast också är onödigt små.
Jag tror inte att det finns några direkt kritiska ledare i den krets du hänvisar till. Inga stora strömmar och så.

Edited by - Flint on 2004/01/16 23:34:07
Go to Top of Page

Micke_E
Member

118 Posts

Posted - 2004/01/16 :  23:41:30  Show Profile Send Micke_E a Private Message
Ok, med kritiska menas alltså höga strömmar? Strömmarna lär handla om några milliampere i den där kretsen så då är det nog ingen fara som sagt.

Jag tyckte inte att autorouter fungerade alls, men det kan ju ha vara jag som satte ut komponenterna dummt iofs. Jag gjorde iaf hela kortet manuellt.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/17 :  00:01:17  Show Profile Send Flint a Private Message
Kritiskt kan väl vara vissa saker som är mer känsliga
för överhörning med.

Det är ett sata*s plockande om man kör outorouter.
Ett sätt kan vara att först rita hela schemat så
att det blir komplett. Sen plocka bort förbindningarna
och därefter ansluta och autorouta komponent för komponent.
Man växlar alltså hela tiden mellan schemadelen och kortdelen.
Det är lättare att få vissa komponenter på ett visst ställe
då och så har man bara en komponent i taget att slåss med.
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/01/17 :  00:51:43  Show Profile Send Uniper a Private Message
Hittils har jag gjort så här:
1: placera ut
2: autoroute
3: blev inte bra, alltså ripup
4: flytta runt alla komponenter, klick på "ratsnest" efter varje flyttning
5: tillbaka till steg 2

Det tar evigheter att göra ett snyggt kort, ska testa Flints metod nästa gång.
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2004/01/17 :  01:07:06  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
lite praktiska tips:

fyll ut outnyttjad koppar yta så får du mindre att etsa. sparar dyr etsvätska.

kopparytorna behöver inte anslutas till något.

gör "padarna" av typen annular , d v s ett lite hål i mitten där kopparn etsas bort. Det gör att borrningen går mycket lättare och blir mera precis. Dessutom knäcker du inte så många borr. Speciellt på ic kretsar med många ben är det trevligt ifall alla hålen har samma avstånd så man kan få ner benen. Annnars får man banka...

ledarbanebredd > 0,5 mm ger mindre problem med etsning, även om jag har gjort 0,25 med OH-film i ljuslåda. Fast det kostade några kort ...

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/01/17 :  01:23:12  Show Profile Send Uniper a Private Message
Hur gör ni andra när ni exponerar korten?
Jag skriver ut på vanligt papper med laserskrivare. Sen lägger jag en plexiglasskiva ovanpå laminatet och pappret, och kör in det hela under ett akvarielysrör i en timme. Resultatet brukar bli riktigt bra, 0.3mm:s ledningar går fint. Men en exponeringstid på en hel timme är betydligt mer än mitt tålamod klarar .
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/01/17 :  01:35:25  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
Uniper
Skriv ut på OH film. Fungerar bra för mej. Man kan behöva dubbla lager för att få tillräcklig svärta.
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/01/17 :  01:43:05  Show Profile Send Uniper a Private Message
OH-film funkar mycket dåligt i min laserskrivare så det kan jag tyvärr inte använda. Utskrifterna ser väldigt smetiga ut, det hamnar ganska mycket kolpulver långt utanför de svarta områdena. Kanske kan bli bättre med nån annan typ av film, men ingen av de jag har funkar. Det kan iofs bero på att skrivaren inte precis är årets modell..
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2004/01/17 :  01:44:34  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
http://www.diyhifi.dk/fremstilling_af_print_paa_den_lette_maade.html

någon som testat?

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/01/17 :  02:03:16  Show Profile Send Uniper a Private Message
Hmm jag tror att det finns lite sånt fotopapper nånstans i huset... Om jag hittar det så blir det ett test snart. Även om fotopappret kostar en del så borde det bli billigare än att köpa laminat med fotoresist på.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/01/17 :  10:52:13  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det framgår inte hur komplicerade kort ni gör men det behöver inte kosta så mycket att beställa enstaka professionellt gjorda kretskort. En stor fördel är att man kan få dubbelsidiga kort med genompläterade hål och förtenta ledningsbanor.

Här är ett par intressanta leverantörer:
http://www.olimex.com/pcb/index.html
http://www.pcb-pool.com/uk_index.htm
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/01/17 :  11:00:29  Show Profile Send Lash a Private Message
"Speciellt på ic kretsar med många ben är det trevligt ifall alla hålen har samma avstånd så man kan få ner benen. Annnars får man banka..."

Ett tips här är att köpa ett vanligt experimentkort och använda som mall när man borrar, borra de två första hålen(i motsvarande hörn) för ic-kretsen och sedan tejpar du fast experimentkortet på det etsade kortet och borrar de andra hålen. Det går att göra med alla komponeter som har flera ben och har samma avsånd som experimentkortet, tex DIP-kretsar.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/01/17 :  11:32:21  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det var en riktigt bra idé.
Tack för tipset Lash!

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/01/17 :  11:32:59  Show Profile Send f95toli a Private Message
edit: Dubbelpost...



Edited by - f95toli on 2004/01/17 11:44:10
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/01/17 :  12:17:00  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Jag brukar använda min skrivbordslampa att framkalla korten med. Funkar utmärkt tar bara lite längre tid (40min)

Är det någon som har testat Eagle3D på http://www.matwei.de/ föresten?
Fungerar ganska bra för enklare saker. Har inte stöd för så många komponenter dock...



Renderar din kretslayout i 3D

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...

Edited by - Oblivion on 2004/01/17 12:19:25
Go to Top of Page

Micke_E
Member

118 Posts

Posted - 2004/01/18 :  02:15:48  Show Profile Send Micke_E a Private Message
rikkitikkitavi: Tackar för tipsen, men hur gör jag det?

Alltså sätta "padarna" till annular och fylla ut outnytjade ytor.

Föresten, kan man "klippa bort" lite koppar på en stor yta? Jag vill göra ett jordplan men om man gör som i tutorialen så blir hela lagret fyllt förutom just vid anslutningarna för komponenterna. Men jag hade tänkt ha några resistorer med lite längre ben (så dom går över en ledningsbana som går under dom) och är rädd för kortslutningar där. Jag skulle därför vilja ta bort kopparen precis där resistorn ligger, måste jag rita hela jordplanet manuellt då eller?
Go to Top of Page

Micke_E
Member

118 Posts

Posted - 2004/01/18 :  02:17:35  Show Profile Send Micke_E a Private Message
Angående den andra diskussionen som har uppstått i tråden så har jag planer på att bygga en sån här:
http://www.kjell.com/kjellfakta/uvbox/
Sammt införskaffa en laserskrivare, min bläckstråleskrivare dog för några veckor sedan och jag börjar tröttna på att köpa en ny varje år.
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2004/01/18 :  09:00:43  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
jag vet inte, kan icke Eagle. Men de flesta cad program har eller borde ha möjligheten.


/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/18 :  09:43:13  Show Profile Send Flint a Private Message
Grundinställningen i Eagle har med borrhålen i lödöarna.
Det stämmer att det underlättar borrningen betydligt.
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2004/01/18 :  19:11:08  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
hur stora grejor kan man tillverka i demoverisionen?

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/18 :  19:28:34  Show Profile Send Flint a Private Message
The EAGLE Light Edition can be used for free!

Limitations

The following limitations apply to the EAGLE Light Edition in general:
The useable board area is limited to 100 x 80 mm (4 x 3.2 inches).
Only two signal layers can be used (Top and Bottom).
The schematic editor can only create one sheet.
Apart from these three limitiations the EAGLE Light Edition can do anything the Professional Edition can do. You can even load, view and print drawings that exceed these limits!

The Freeware version of EAGLE Light adds these limitations:
Support is only available via email or through our forum (no fax or phone support).
Use is limited to non-profit applications or evaluation purposes.
Go to Top of Page

TLovskog
Starting Member

47 Posts

Posted - 2004/01/19 :  08:08:03  Show Profile Send TLovskog a Private Message
Håller med MatsT.

Satsa på att göra korten professionellt, så behöver ni inte bry er om borrning och etsning själva. Skrev om Olimex i tråden om hemmaetsning (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=19316)

Själv använder jag också Olimex i Bulgarien sedan många år tillbaka. Har inte hittat något billigare om man bara skall ha 2 lagers kort i enstaka exemplar.

Med dagens dollarkurs kostar ett europakort under 200kr att få gjort i enstaka exemplar. Det kostar dessutominget extra att få lagt ut flera småkort till europastorleken (du får dock såga isär dem själv). Som bonus får du ner till 0.2 line/space och genomplätterade hål. Komponenttryck ingår och så även tenn/bly på paddarna.

De tar också eagle filer som indata rakt av. Detta har jag dock inte provat då jag använder ett annat CAD system.

Ett annat tips för att slippa borra överhuvudtaget är att använda så mycket ytmonterade komponenter som möjligt.


/Thomas Lövskog
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/19 :  09:14:55  Show Profile Send Flint a Private Message
Nu är ju det här ett DIY-forum så det är klart att man ska göra korten själv. Det är en skön känsla när det första kortet fungerar med komponenter och allt. Man får lust att förfina och förbättra tekniken och man ser att varje kort blir bättre och bättre. Man tänker att "F*n, jag kan bygga vad jag vill". Dessutom är det en fördel att snabbt kunna ta fram ett kort. En timma CAD och 30 min praktiskt arbete och prototypkortet är klart. Det är också lätt att ändra och förbättra layouten och bränna ett nytt. Inget väntande i veckor.
Däremot håller jag med om att ett beställt proffskort är bättre om man gör dubbelsidiga komplicerade kort eller vill ha ett proffsigare utseende med lödmask och screentryck/text.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.68 sekunder. Snitz Forums 2000