HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kabelskalning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rocknrolf
Member

91 Posts

Posted - 2004/01/16 :  14:37:01  Show Profile Send rocknrolf a Private Message
Har ni några tips på om hur man förenklar denna process? Min högtalarkabel är QED anniversity som jag med livet som insatts försöker skala efter borttagning av oxiderade ändar.

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/01/16 :  14:54:55  Show Profile Send f95toli a Private Message
Vass kniv, helst en skalpell (den billiga varianten) brukar fungera om man är försiktig.
Om man har en skärmad kabel kan man smälta plasten runt om styv koppartråd som lindas runt spetsen på en lödpenna.

Go to Top of Page

desoto
Member

152 Posts

Posted - 2004/01/16 :  14:59:57  Show Profile Send desoto a Private Message
En riktig kabelskaltång underlättar avisolering av enkelledare oerhört mycket.

Har man råd, och gör detta ofta kan man satsa på kvalitetsverktyg. Jag tycker att den absolut bästa tången (som jag sett/prövat hittils) är en stripmaster http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2007899.htm

Jula har en budgetariant på samma tema som jag har själv. Den fungerar finfint. Kostar 79:-

/Daniel

'hellre än bra!'
Go to Top of Page

rocknrolf
Member

91 Posts

Posted - 2004/01/16 :  18:21:40  Show Profile Send rocknrolf a Private Message
problemet med en kabeltång är att plasten sitter för hårt fast, den går inte att rubba en mm.
Sen undrar jag hur står påverkan på ljudet oxideringen har, tycker nämligen att anläggningen har tappat något i tryck. Kan det bero på kabeln?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/16 :  19:06:49  Show Profile Send Bravo a Private Message
Om kabeln oxiderat borde det väl leda till sämre ljud, så varför inte, prova med en ren kabel.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000