HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Biamp-fråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/01/16 :  09:33:33  Show Profile Send nurfen a Private Message
Tänkte köpa ett par Vincent SP-996 att förstärka antingen frontarnas mellanreg/diskant eller bas (vad är "bäst"? Bas va?). Nu undrar jag om slutsteget "färgar" ljudet eller om det är försteget. Kommer använda en Marantz SR7300 och köra pre-out på frontarna. Kommer "Marantz-soundet" fortfarande vara kvar eller blir det "Vincent-sound"?

Tacksam för svar.

Sweetspot är överskattat!

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/01/16 :  12:35:16  Show Profile Send Bubben a Private Message
Jag kan delge mina erfarenheter jag har efter att kopplat Sp-996 till en H/K 5500.
Jag provade med att använda ykabel och biampa både bas och diskant (eftersom 5500 har pre-out/main-in, det rörde sig altså bara om ETT par monoblock), men jag fick stört ljudlyft när jag använde slutstegen fullregister.
Klarare och mer utsträckt topp, och djupare bas. Därimellan var det överlag också tydligare.
I 5500:an så var försteget relativt neutralt så jag upplevde att jag fick ett vad du kallar "Vincent-ljud". Nu är ju både H/K och Vincent lite mörka från början så hur transparent försteget igentligen är kan väl diskuteras.
Men jag tror att även du får störst ljudlyft om du bara använder monoblocken, utan att krångla till det med biamping.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/01/16 :  12:48:33  Show Profile Send nurfen a Private Message
Okej, tackar för det svaret! Men ni kunskapsfyllda genier på forumet får gärna fylla på angående ljudfärgningar..

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/01/17 :  13:56:05  Show Profile Send nurfen a Private Message
Upp!

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000