HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför HÖGRE ljudvolym på nya CD-skivor ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2004/01/15 :  21:48:09  Show Profile Send Otto a Private Message
Varför har inspelningsvolymen på CD-skivor ökat succesivt sedan starten för ca 20 år sedan ?
Jag får sänka volymen med ca 50% på en nyinspelad CD jämfört med
en 80-talare och 90-talarna ligger lite mittimellan.
Fruktansvärt irriterande och opraktiskt speciellt om man vill
spela in och blanda musik.
Att ljudkvaliten oftast har blivit bättre behöver ju inte innebära
att ljudvolymen måste vara högre.
Finns det någon vettig förklaring ?


markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2004/01/15 :  22:05:23  Show Profile Send markku a Private Message
Jag ville rekommandera sajten "The Loudness Race":

http://loudnessrace.net/


mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2004/01/15 :  22:19:56  Show Profile Send Otto a Private Message
Tack markku;

Jaha, loudnesskivindustriskrig va f-n ska det sluta ?
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2004/01/15 :  22:31:39  Show Profile Send hjort a Private Message
Ju högre volym på skivan desto fler bitar som används = "bättre ljud"
Det kan naturligtvis låta skit iaf.
Go to Top of Page

BigD
Member

96 Posts

Posted - 2004/01/15 :  22:56:35  Show Profile Send BigD a Private Message
hjort: det är ju inte riktigt sant, förutom att det kan låta skit.
De allra flesta (99,99%) går ju upp till 0db nån gång, så högre volym desto fler bitar ligger nära 0db, så det enda hög volym innebär i praktiken är sämre dynamik.
Go to Top of Page

Resolution
Member

158 Posts

Posted - 2004/01/15 :  23:32:47  Show Profile  Visit Resolution's Homepage Send Resolution a Private Message
Fy fxn för "The Loudness Race"!! Det har drivit mig till att investera i vinyl igen. Många nya/remastrade CD låter rent för jävligt. Och så har dom mage att skryta med att gamla skivor är "remastrade" och därför mycket bättre. Hellre lite bandbrus än noll dynamik!

Språkvård/Cyber

Edited by - Cyber on 2004/01/17 07:42:32
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/15 :  23:38:33  Show Profile Send Bravo a Private Message
Kan inte nog instämma med dig "Resolution"!
Ljudet blir väldigt pressat och underligt som resultat.

Bravo
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2004/01/16 :  00:36:21  Show Profile Send hjort a Private Message
quote:
hjort: det är ju inte riktigt sant, förutom att det kan låta skit.
De allra flesta (99,99%) går ju upp till 0db nån gång, så högre volym desto fler bitar ligger nära 0db, så det enda hög volym innebär i praktiken är sämre dynamik.


Mycket ska man höra innan öronen trillar av.
Förstår inte riktigt ditt resonemang.
Menar du att dynamiken skulle bli bättre med lägre volym, altså en inspelning som ligger närmare brusgolvet?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/16 :  00:47:15  Show Profile Send Bravo a Private Message
Mja om du pressar upp volymen så minskar skillnaden mellan starka och svaga ljud då snittnivån ligger nära noll eller har jag missförstått något.
Det fungerar som med gamla bandinspelningar, lägger du inte inspelningen på rätt nivå så ökar risken för överstyrning och det låter illa, du måste alltså beräkna ett dynamiskt utrymme.
Alternativet är ju att förstårka de svaga signalerna så de låter högre och därmed minska bruset, men resultatet blir dämre dynamik.

Bravo

Edited by - Bravo on 2004/01/16 00:50:05
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/01/16 :  01:05:49  Show Profile Send Uniper a Private Message
hjort: Anledningen till att det är bättre att ha låg genomsnittsvolym är att de starka partierna i musiken har mycket högre amplitud än genomsnittet. Om man istället dynamikbegränsar musiken så kommer genomsnittet närmre de starkaste partierna i volym, och alltså kan man använd i snitt fler bitar på cd:n. Det låter väl lovande, men vad som egentligen händer är att musiken istället blir totalt livlös, eftersom skillnaden mellan starkt och svagt blir mycket mindre än den är i verkligheten. Vissa verkar ta steget ännu längre och låter de starka partierna klippa, och då låter det riktigt uselt.
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2004/01/16 :  02:02:32  Show Profile Send hjort a Private Message
Uniper:

Din teori fungerar bra på SACD och DVD-A där det finns gott om bitar,
men nu är det kompressorer/maximizer du diskuterar.
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/01/16 :  02:15:57  Show Profile Send Uniper a Private Message
Visst, cd har inte så jättegott om bitar så ett visst mått av kompression kan vara till god nytta, men vad jag menar är att det inte får gå till överdrift, för då blir det otroligt trist att lyssna på.
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/01/16 :  09:20:54  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Uniper: Som hjort säger pratar du om komprimering vilken inte görs i mastringen utan i mixen. Förresten har jag inte upplevt att nyare cd låter sämre än gamla.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

krang
Member

434 Posts

Posted - 2004/01/16 :  09:27:34  Show Profile Send krang a Private Message
Det finns skivor där bara så att säga omslagen är remastrade oxå ... med en liten etiket
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2004/01/16 :  09:31:56  Show Profile Send Conan a Private Message
hjort,

Den ofantligt övervägande majoriteten av alla inspelningar utnyttjar inte tillnärmelsevis CD-systemets dynamikomfång på 96dB, så frågan är då om det verkligen ÄR ont om bitar?

Att se till att optimalt antal bitar används är en uppgift för studioteknikern som styr ut nivån på flerkanalstaperna (hårddisken?) och studiomastern, och inte för mastringsfolket. Deras jobb är (eller i varje fall borde vara) att endast indexera låtarna och göra mastrar som det går att tillverka skivor efter. I något fall skulle man möjligen kunna tänka sig att en väldigt mild normalisering och därefter nivåhöjning som OK i mastringsstadiet, men återigen är detta något som egentligen ska åtgärdas på flerkanalstaperna. Vad gäller att applicera kompression eller limiter är ju detta befogat i många fall (t.ex. trummor och sång är ju nästan alltid komprimerade). Men självklart ska det göras så nära källan som möjligt, på flerkanalstaperna.

Det helt vansinniga i dagsläget är att det har gått mode i mastring och att skivbolagen kräver dels ett visst "sound" på sina produktioner och dessutom att skivorna ska låta HÖÖÖÖGT. Mastringsteknikern vill ju såklart ha jobbet sitt kvar, och gör därför dylika tokigheter som nämns på "loudness race". Ett sablars otyg är det som inte har någonting med välljud att göra!!

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Kristofer
Starting Member

13 Posts

Posted - 2004/01/16 :  09:51:03  Show Profile Send Kristofer a Private Message
Filikoster: Det görs definitivt komprimering i mastringen. Och inte så lite heller, nuförtiden. Det är helt meningslöst att ha så mycket dynamik som CD-formatet tillåter när de flesta sk. pop-/rock-inspelningar inte använder mer än några få dB ändå. (Vitsen med SACD och DVD-A är naturligtvis noll, i detta sammanhang.)

Det är inte hifi-anläggningar som är avsedda som uppspelningsanläggningar för många skivor idag, utan radio, bilar och små söta japanska "stereoanläggningar".

Jag köpte en samlingsskiva med Tori Amos häromdagen, där låtarna är "remastrade". De nya versionerna har utsatts för rätt så våldsam komprimering och låter riktigt illa jämfört med originalen. Fast det låter förstås "bättre" (dvs. tydligare) genom de söta små högtalarna i vår bil när man kör i 140.
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2004/01/16 :  11:38:35  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
hej! har en teori, vet inte om den stämmer:
kan det inte vara ett "standard"-bakgrundsburs som döljs om volymen på det man spelar in är högre, om man inte har någonting inkopplad i anläggningen och vrider upp volymen så finns ju där ett bakgrundsbrus, om man då kan spela med anläggningen på "lägre" volym borde väl bakgrundsbruset inte sänka kvaliten på restan av ljudet? Eller?

//Kalle

Stereo Audio
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/01/16 :  21:09:49  Show Profile Send Uniper a Private Message
Om komprimeringen görs vid mastringen eller mixningen vågar jag inte uttala mig om, jag bara vet hur resultatet låter när det har blivit för mycket av det goda. Urk....
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/01/17 :  01:11:21  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Kul att loudnessrace nämner TOOLs senaste skiva, Lateralus, som ett positivt exempel, stämmer väl överens med min uppfattning om den skivan, den låter grymt bra och har dynamik, men framförallt innehåller skivan fantastiskt bra musik.

Mvh,
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2004/01/17 :  13:28:42  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Naturligtvis ska en CD-skiva alltid vara maximalt utstyrd. Det kan den vara oavsett om snittnivån är låg eller hög. Problemet är att man använder hård komprimering för att uppnå hög medelnivå, eftersom det tilltalar skivköparna (av någon j-a anledning). Komprimeringen görs nog ofta både vid mixning och mastering, man talar till och med om "masteringkompressorer".
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000