Author |
Topic |
|
Otto
Member
279 Posts |
Posted - 2004/01/15 : 21:48:09
|
Varför har inspelningsvolymen på CD-skivor ökat succesivt sedan starten för ca 20 år sedan ? Jag får sänka volymen med ca 50% på en nyinspelad CD jämfört med en 80-talare och 90-talarna ligger lite mittimellan. Fruktansvärt irriterande och opraktiskt speciellt om man vill spela in och blanda musik. Att ljudkvaliten oftast har blivit bättre behöver ju inte innebära att ljudvolymen måste vara högre. Finns det någon vettig förklaring ?
|
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...
934 Posts |
Posted - 2004/01/15 : 22:05:23
|
Jag ville rekommandera sajten "The Loudness Race":
http://loudnessrace.net/
|
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
|
|
Otto
Member
279 Posts |
Posted - 2004/01/15 : 22:19:56
|
Tack markku;
Jaha, loudnesskivindustriskrig va f-n ska det sluta ? |
|
|
hjort
Member
754 Posts |
Posted - 2004/01/15 : 22:31:39
|
Ju högre volym på skivan desto fler bitar som används = "bättre ljud" Det kan naturligtvis låta skit iaf. |
|
|
BigD
Member
96 Posts |
Posted - 2004/01/15 : 22:56:35
|
hjort: det är ju inte riktigt sant, förutom att det kan låta skit. De allra flesta (99,99%) går ju upp till 0db nån gång, så högre volym desto fler bitar ligger nära 0db, så det enda hög volym innebär i praktiken är sämre dynamik. |
|
|
Resolution
Member
158 Posts |
Posted - 2004/01/15 : 23:32:47
|
Fy fxn för "The Loudness Race"!! Det har drivit mig till att investera i vinyl igen. Många nya/remastrade CD låter rent för jävligt. Och så har dom mage att skryta med att gamla skivor är "remastrade" och därför mycket bättre. Hellre lite bandbrus än noll dynamik!
Språkvård/Cyber |
Edited by - Cyber on 2004/01/17 07:42:32 |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/01/15 : 23:38:33
|
Kan inte nog instämma med dig "Resolution"! Ljudet blir väldigt pressat och underligt som resultat. |
Bravo |
|
|
hjort
Member
754 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 00:36:21
|
quote: hjort: det är ju inte riktigt sant, förutom att det kan låta skit. De allra flesta (99,99%) går ju upp till 0db nån gång, så högre volym desto fler bitar ligger nära 0db, så det enda hög volym innebär i praktiken är sämre dynamik.
Mycket ska man höra innan öronen trillar av. Förstår inte riktigt ditt resonemang. Menar du att dynamiken skulle bli bättre med lägre volym, altså en inspelning som ligger närmare brusgolvet? |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 00:47:15
|
Mja om du pressar upp volymen så minskar skillnaden mellan starka och svaga ljud då snittnivån ligger nära noll eller har jag missförstått något. Det fungerar som med gamla bandinspelningar, lägger du inte inspelningen på rätt nivå så ökar risken för överstyrning och det låter illa, du måste alltså beräkna ett dynamiskt utrymme. Alternativet är ju att förstårka de svaga signalerna så de låter högre och därmed minska bruset, men resultatet blir dämre dynamik.
|
Bravo |
Edited by - Bravo on 2004/01/16 00:50:05 |
|
|
Uniper
Member
668 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 01:05:49
|
hjort: Anledningen till att det är bättre att ha låg genomsnittsvolym är att de starka partierna i musiken har mycket högre amplitud än genomsnittet. Om man istället dynamikbegränsar musiken så kommer genomsnittet närmre de starkaste partierna i volym, och alltså kan man använd i snitt fler bitar på cd:n. Det låter väl lovande, men vad som egentligen händer är att musiken istället blir totalt livlös, eftersom skillnaden mellan starkt och svagt blir mycket mindre än den är i verkligheten. Vissa verkar ta steget ännu längre och låter de starka partierna klippa, och då låter det riktigt uselt. |
|
|
hjort
Member
754 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 02:02:32
|
Uniper:
Din teori fungerar bra på SACD och DVD-A där det finns gott om bitar, men nu är det kompressorer/maximizer du diskuterar. |
|
|
Uniper
Member
668 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 02:15:57
|
Visst, cd har inte så jättegott om bitar så ett visst mått av kompression kan vara till god nytta, men vad jag menar är att det inte får gå till överdrift, för då blir det otroligt trist att lyssna på. |
|
|
filikoster
Member
692 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 09:20:54
|
Uniper: Som hjort säger pratar du om komprimering vilken inte görs i mastringen utan i mixen. Förresten har jag inte upplevt att nyare cd låter sämre än gamla. |
Never trust someone who claims to be God. |
|
|
krang
Member
434 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 09:27:34
|
Det finns skivor där bara så att säga omslagen är remastrade oxå ... med en liten etiket |
|
|
Conan
Member
525 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 09:31:56
|
hjort,
Den ofantligt övervägande majoriteten av alla inspelningar utnyttjar inte tillnärmelsevis CD-systemets dynamikomfång på 96dB, så frågan är då om det verkligen ÄR ont om bitar?
Att se till att optimalt antal bitar används är en uppgift för studioteknikern som styr ut nivån på flerkanalstaperna (hårddisken?) och studiomastern, och inte för mastringsfolket. Deras jobb är (eller i varje fall borde vara) att endast indexera låtarna och göra mastrar som det går att tillverka skivor efter. I något fall skulle man möjligen kunna tänka sig att en väldigt mild normalisering och därefter nivåhöjning som OK i mastringsstadiet, men återigen är detta något som egentligen ska åtgärdas på flerkanalstaperna. Vad gäller att applicera kompression eller limiter är ju detta befogat i många fall (t.ex. trummor och sång är ju nästan alltid komprimerade). Men självklart ska det göras så nära källan som möjligt, på flerkanalstaperna.
Det helt vansinniga i dagsläget är att det har gått mode i mastring och att skivbolagen kräver dels ett visst "sound" på sina produktioner och dessutom att skivorna ska låta HÖÖÖÖGT. Mastringsteknikern vill ju såklart ha jobbet sitt kvar, och gör därför dylika tokigheter som nämns på "loudness race". Ett sablars otyg är det som inte har någonting med välljud att göra!! |
Militant Ljudrättsaktivist |
|
|
Kristofer
Starting Member
13 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 09:51:03
|
Filikoster: Det görs definitivt komprimering i mastringen. Och inte så lite heller, nuförtiden. Det är helt meningslöst att ha så mycket dynamik som CD-formatet tillåter när de flesta sk. pop-/rock-inspelningar inte använder mer än några få dB ändå. (Vitsen med SACD och DVD-A är naturligtvis noll, i detta sammanhang.)
Det är inte hifi-anläggningar som är avsedda som uppspelningsanläggningar för många skivor idag, utan radio, bilar och små söta japanska "stereoanläggningar".
Jag köpte en samlingsskiva med Tori Amos häromdagen, där låtarna är "remastrade". De nya versionerna har utsatts för rätt så våldsam komprimering och låter riktigt illa jämfört med originalen. Fast det låter förstås "bättre" (dvs. tydligare) genom de söta små högtalarna i vår bil när man kör i 140.
|
|
|
Stereo Audio
Member
674 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 11:38:35
|
hej! har en teori, vet inte om den stämmer: kan det inte vara ett "standard"-bakgrundsburs som döljs om volymen på det man spelar in är högre, om man inte har någonting inkopplad i anläggningen och vrider upp volymen så finns ju där ett bakgrundsbrus, om man då kan spela med anläggningen på "lägre" volym borde väl bakgrundsbruset inte sänka kvaliten på restan av ljudet? Eller?
//Kalle |
Stereo Audio |
|
|
Uniper
Member
668 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 21:09:49
|
Om komprimeringen görs vid mastringen eller mixningen vågar jag inte uttala mig om, jag bara vet hur resultatet låter när det har blivit för mycket av det goda. Urk.... |
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2004/01/17 : 01:11:21
|
Kul att loudnessrace nämner TOOLs senaste skiva, Lateralus, som ett positivt exempel, stämmer väl överens med min uppfattning om den skivan, den låter grymt bra och har dynamik, men framförallt innehåller skivan fantastiskt bra musik.
Mvh,
|
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2004/01/17 : 13:28:42
|
Naturligtvis ska en CD-skiva alltid vara maximalt utstyrd. Det kan den vara oavsett om snittnivån är låg eller hög. Problemet är att man använder hård komprimering för att uppnå hög medelnivå, eftersom det tilltalar skivköparna (av någon j-a anledning). Komprimeringen görs nog ofta både vid mixning och mastering, man talar till och med om "masteringkompressorer". |
|
|
|
Topic |
|