Author |
Topic |
|
Piggen
Member
676 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 08:15:33
|
Hej!
Jämförde RCA vs XLR på min amplifix/cdfix kombo. Det första som slog mig var att det förefaller som att utnivån när man kör XLR verkar vara klart högre. Är det någon som har observerat det, eller är det bara en "hörvilla" Annars så tycker jag att ljudet öppnas upp ganska bra med XLR, RCA ingången låter "plattare" och "dödare" (inte lika medryckande).
/Johan |
Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl! |
|
joakim99
Member
468 Posts |
|
Mikaell
Member
1046 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 08:33:53
|
Hej Piggen! Vad jag har hört så höjs signalen med 6 DB. En del försteg har en gain-knapp för att kompensera skillnaden mellan RCA och balanserat.
.....FREDAG!......
/Mikaell. |
|
|
Piggen
Member
676 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 08:51:33
|
Då kan man ju bara sänka ingångsnivån för den ingången så är det fixat ju (så att det blir samma nivå)... |
|
|
Otto
Member
279 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 08:55:43
|
Mina erfarenheter av XLR vs RCA är att man tappar lite värme,djupbas med XLR. Jag har fått samma resultat med 3 olika elektronikombinationer. Möjligtvis kan 3D upplevas ngt bättre med XLR, men det är hårfint. Som sagt mkt viktigt att jämföra vid samma lyssningsnivå vilket är nog så svårt. Annars är det lätt att uppleva att musiken öppnar upp om volymen är ngt högre på den ena kanalen. Amplifix / CD-Fix är väl inte den varmaste av combos ? Testa igen och igen och igen och.... Förmedla gärna slutresultat.
Lycka till !
Lycka till |
|
|
Dan Brickman
Member
1179 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 10:28:19
|
Definiera gärna "varmt" ljud för jag har ingen aning om hur sånt låter. Mjukt lite avrullat ljud i "ytterfrekvenserna" är det däremot det sista man kan säga om fixarna. Dom spelar mycket detaljerat. Inte alla kabel/högtalarkombinationer som det passar för.
Min erfarenhet av XLR med fixarna var att i stort sett allt blev snäppet bättre. Ingen revolution men upplösningen i hela frekvensområdet blev bättre. Dessutom upplevde jag att det blev mindre brus och mer tyst i sas tysta partier av en låt.
Fast det var förstås i mitt rum med mina öron och med mina dåvarande högtalare (MA silver) |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
|
|
SpLiX
Member
523 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 14:59:01
|
Jag testade samma kabel i RCA och XLR utförande. Det är en klart hörbar skillnad i volym som beskrivs ovan. Jag säger även att med samma volym nivå så tycker jag att detaljerna kommer fram klart tydligare med XLR än med RCA. Klassiska musikstycken som jag körde lät mycket mer öppna i klanginstrument. Till skillnad från tidigare skribent så tycker jag att basen blev ett snäpp tightare och om än ännu djupare.
Kan bara konstatera att jag nu kör XLR efter långa och många tester med olika musik sorter.. |
Låter det?? BRA! |
|
|
Piggen
Member
676 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 15:48:43
|
Ska justera in volymerna och testa lite mer med lite olika musik. Återkommer med mer intryck senare :-)) |
|
|
Otto
Member
279 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 17:18:04
|
Dan Brickman;
Varmt ljud ? Stridbäck(högtalartillverkare från Göteborg om namnet är obekant) försöker överföra ljudupplevelser i färger.T.ex hur låter fiolen känns ljudet blått= kallt resp Rött= varmt och hela spektrat därimellan.Kalla och varma färger.Pröva, jag överför alltid ljudupplevelser i färger när jag testar och jämför. Med min nuvarande anläggning upplever jag för första gången ett "analytiskt" ljud utan att det känns kallt. Jag håller på att testa mitt nuvarande system, XLR vs RCA och jag kommer behöva ett par veckor till,men redan nu lutar det åt RCA, vilket borde tala mot vetenskapen, men vem bryr sig? Jag litar på mina öron, för att inte tala om frugans
|
|
|
Mikaell
Member
1046 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 18:49:26
|
Otto: En del prylar har ju "fuskbalanserat". Där kan jag tänka mig att det inte skiljer så mycket på ljudet med rca vs xlr. Dom flesta (alla?) som tillverkar balanserade grejer gör väl det för att det är bättre, eller?
Mina fixar fick mkt bättre ljud när jag kopplade dom balanserat. -Sådeså!
/Mikaell. |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 20:11:08
|
"detaljerna kommer fram klart tydligare med XLR"
Tycker jag låter mycket troligt. Har dock inte lyssnat så mycket på cdfix/ amplifix, men anledningen till att man överhuvudtaget använder balansering, är just att störningar hos signalen minimeras genom balansering. MvhKristofer |
|
|
Siffernisse
Member
276 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 21:01:09
|
Balansering används när man har långa kablar 15-20m. Självklart kan den balanserade delen vara mer påkostad än rca.., och kan då låta bättre, men annars anser jag att det inte finns någon anledning att det finns balanserade utgångar på hemma-hifi apparater annat än för att det ska va häftigt= tilltala mindre vetande personer.
Angående fixarna så påstod de på RC att rca var lika bra som balanserat, förutsatt att du hade kablar med samma prestanda, såklart!!!
mvh/ siffernisse |
|
|
Kajsa
Mrs Doubtfire
284 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 22:37:39
|
Det borde spela roll om apparaterna är byggda som "äkta balanserade", eller om man bara försett obalanserade apparater med balanserade in/utgångar. Vilket möjligen kan vara praktisk vid vissa kombinationer. / Kjell K |
|
|
Otto
Member
279 Posts |
Posted - 2004/01/17 : 00:13:31
|
Mikaell;
All min elektronik består av Advantage-prylar. Fuskbalansering, knappast men vad vet jag.
Dom som tillverkar gör det för att SÄLJA det kan vi nog vara överrens om. Vi konsumenter betalar gladeligen för en j-a massa "lullull" och det gäller inte bara inom HIFI.
Fixar som låter bra är bra.
Kajsa;
Jag hade ett Rotel rb-991 med "balancerade" ingångar och det lät gräsligt via XLR. Där kunde man snacka om oäkta och "lullull".
Siffernisse;
Japp ! |
|
|
|
Topic |
|