HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rörsteg... Vad lyssna på?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bobey
Member

118 Posts

Posted - 2004/01/15 :  23:21:31  Show Profile Send bobey a Private Message
Hej,
Efter att jag börjat hänga mer på detta forum har jag blivit allt mer int. av rörsteg (att ha som monoblock till frontarna t.ex.). För det första tycker jag de är mycket vackra en del av dem (och som jag sagt förut är utseendet mycket viktigt för mig) och sen är jag nyfiken på ljudet. Jag undrar vad ni skulle säga att de största skillnaderna mellan rör och "vanliga" slusteg är rent ljudmässigt. Det jag hört så är det ett varmare ljud?!

Funderar lite på om nästa stereo kanske får bli rörsteg eller om man kanske ska driva frontarna med dem som sagt. Hur som helst är det inte aktuellt just nu men det är ju alldrig för tidigt att börja lyssna runt.

Vilka är "låtabra"-märken och vem är leverantörer i Sverige. Har läst lite om BAT och Tenor som båda verkar ha fått mycket bra kritik och är mycket snygga dessutom. Finns det andra märken man ska kolla lite närmare på. Om man t.ex. som jag har ett vanligt bioförsteg är det någon poäng att koppla det till ett rörslutsteg? Eller är det bättre att köra "direkt" så att säga eller med ett rörförsteg?

Sen rören till sådana steg vad ligger kostnaden för dem på ungerfär och hur länge räcker ett rör "on average"? Slutligen. Det verkar vara lite mer fnul med rörsteg då det finns en del att justera vad jag läst, antar att man inte måste bli el-expert för att ha ett rörsteg utan att det är ganska lätta saker som man måste lära sig? Tacksam för alla synpunkter. Givetvis förstår jag att många av frågorna har högst personliga svar, bara att titta på trådar på forumet om rörsteg, men det är ju en början i vilket fall.

// bobey

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/01/15 :  23:51:23  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Hej!

Ordentligt med frågor... Tycker du ska satsa på Audion Silver Night - antingen nya PSE för 34' paret eller ett par begagnade PP för ca 15' på begagnatmarknaden. Största skillnaden? Rör låter levande, transistor låter dött (visst mått av generalisering där ja... )

Vad gäller Audion har de autobias, så inget elektriskt pulande behövs. Livslängd på effektrören 300B som sitter i båda av de ovan nämnda ligger på minst 5000 h. peder47 här på forumet nämnde att hans 300B uppvisade en minimal försämring efter ca. 8000 h i drift.

Mer info om Audion här: http://www.triod-ljud.nu/

MVH

//Ekan

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/16 :  08:52:41  Show Profile Send MartinH a Private Message
Du ska ha ett par sånna här Jörgen !!! Du kommer behöva lite kräm till dina högtalare så ett par av dessa skulle fungera riktigt bra...



/Martin
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/01/16 :  12:06:13  Show Profile Send Aton a Private Message
Ursäkta min elaka åsikt Martin men är det inte hopplöst "dumt" att placera rören på baksidan? Det är ju som att vända en öppen spis inåt väggen . För övrigt tycker jag det är en riktigt snygg design.

Ekan PP=Push pull har jag förstått. Men vad betyder PSE? Skillnad i ljudkaraktär och effekt? Och hur skulle du allmänt beskriva ljudkaraktären hos Silvernight?

Bobey: Hoppas det är okej att jag ställde en egen fråga i din tråd.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/16 :  12:31:01  Show Profile Send MartinH a Private Message
Aton. Jo det kanske man kan säga, men dom har nog gått på den linjen att det ska vara lite mer diskret och säkert än att ha dom sittandes helt oskyddade framåt, men jag håller med om att man vil ju se den underbara glöden på kvällen...
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/16 :  12:59:24  Show Profile Send Flint a Private Message
SE betyder single end. Alltså ett slutrör som gör hela arbetet och i klas-A. Klassiska 300B lämnar i det läget ca. 6-8W beroende på hur frikostig man är med distnivån.
PSE betyder Parallell Single End. Då har man satt två stycken slutrör parallellkopplade och därmed får man ökad uteffekt. Ljudkaraktären från SE är kvar och den anses av många vara höjden av lycka. Jag gör det inte. SE och PSE låter bra på otät musik och enstaka instrument/röster men när det blir fråga om mer komplex musik och normal rock/pop så tycker jag att det blir grötigt. Alltså beror valet tycker jag på vilken musik man spelar. Om man bara spelar flöjtmusik och någon operdiva kompad av en hunsad pianist så är det toppen men om man spelar "normal" hårdare musik så är PP att föredra. Dom sista raderna som handlar om hur det låter är helt min egen uppfattning och absolut subjektiv.

Edited by - Flint on 2004/01/16 13:01:03
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/01/16 :  13:13:06  Show Profile Send Aton a Private Message
Väldigt fin beskrivning Flint! Tackar. Svagheterna du beskriver med single-end, kan det inte vara resultatet av den låga effekten?
En annan fråga: PP behöver väl inte innebära klass A men kan väl göra det?

Edited by - Aton on 2004/01/16 13:13:47
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/16 :  13:20:50  Show Profile Send Flint a Private Message
Aton
Svagheterna beror nog mer på en gammal myt att ett SE-steg inte ska motkopplas. Det var så i tidernas begynnelse. Därmed har steget ganska hög grunddist även om den är av det mer "välljudande" andratonstypen. Det passar som sagt till vissa saker men när det blir "många ljud" så blir det allt lite grötigt. Effekten låg, jo kanske det med men det går att poppa rätt bra med 8W med. Fördelen med omotkopplat som jag ser det är något livligare dynamik men man får alltså kompromissa här som överallt annars.

PP behöver inte vara Klass-A men kan vara om man så vill. Oftast är det A/B som gäller för PP rörslutsteg.

Edited by - Flint on 2004/01/16 13:24:28
Go to Top of Page

bobey
Member

118 Posts

Posted - 2004/01/16 :  13:24:18  Show Profile Send bobey a Private Message
@aton:
Bara bra att du frågar lite. Kan jag lära mig också :).

@mr.ekan:
Tack för länken. Mycket bra att läsa på den sidan dessutom.

@MartinH:
Tack för tipset. Synd bara att de inte visar rören. Kanske man får ställa den baklänges ;). Ska läsa mer och se vad de har för andra modeller på deras hemsida.

Är det någon som vet om det finns en återförsäljare för Tenor i Sverige!? Såg i en anna tråd att Kharma var agent för dem i Holland. Betyder det att de som är agent för Kharma i Sverige då kan ta in dem?

// bobey
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/16 :  13:27:15  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kent kommer att ta in Kharma till sverige snart, men hur det blir med Tenor vet vi dock inte, dom är ju hiskeligt dyra !!! Läckra men dyra...

Kolla in Zeus stegetfrån Rogue annars, 225 watt triod eller ultralinjärt, inte helt fel *L*

/Martin
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/16 :  13:29:56  Show Profile Send Flint a Private Message
*225 watt triod eller ultralinjärt*

Går inte. 225W ultralinjärt JA men inte 225W triodkopplat med samma antal rör. Kanske 80-100W triodkopplat.

Edited by - Flint on 2004/01/16 14:27:30
Go to Top of Page

bobey
Member

118 Posts

Posted - 2004/01/16 :  14:07:16  Show Profile Send bobey a Private Message
@Martin: Jo tittade precis på Zues och det såg fräckt ut. Frågan är vad det ligger prismässigt och hur det låter?

// bobey
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/01/16 :  14:27:46  Show Profile Send svejk a Private Message
Låna ett öra till VTL seriösa grejer. Har dock bara lyssnat i affär på 85 vattaren. Lät mycket bra över Thiel högtalare. Förs i Svedala av Netto direkt VTL länk http://www.vtl.com/
Är du riktigt effekt lysten så har VTL rörisar upp till 1250 vatt.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/01/16 :  14:48:54  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Audio Research gör fina välljudande produkter med hög kvalite. Ett gammalt företag vars kvalite och pondus märks bland annat i det goda 2'a-handvärdet.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/16 :  15:44:44  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jörgen:den kostar 65000:- och är RIKTIGT bra.... Kommer testas snart i nån av de större tidningarna såg jag, kommer dock inte ihåg om det var Hifi+ eller stereophile....
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2004/01/16 :  16:06:24  Show Profile Send Amund a Private Message
Bobey: Du kan ju även lyssna på Antique Soundlab på HiEnd of Sweden.
Deras monoblock låter väldigt trevligt! Priset tror jag låg på strax under 50k per par.


/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

bobey
Member

118 Posts

Posted - 2004/01/16 :  18:01:39  Show Profile Send bobey a Private Message
@amund:
Jo jag hadde faktisk tänkt att besöka dem. kanske t.o.m. i helgen.

@epkpeng
Tittade på deras hemsida men föll mig inte riktigt i smaken designmässigt. Såg ut lite som de var fast på 70-talet ;). Låter säkert bra dock.

// bobey
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2004/01/16 :  19:31:04  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Bobey,

Hoppas du tar en tur inom Hi End of Sweden i morgon. Där står för tillfället två olika modeller av Hurricane monostegen – standard och en ny modell med bland annat nytt chassis.

Hurricane fick priset som Tube Amplifier of The Year 2002. Sedan har de testats i olika sammanhang och en av de mest erfarna i branschen Harry Pearson i Absolute Sound har kallad dem de bästa förstärkarna han hört under sina snart 30 år i branschen.

Förstärkarna levererar 200W i pentodläge och ungefär 100W per kanal i triodläge.

Tror säkert Patrik kan ge dig en kopia av Harry Pearsons test om du frågar....


Mvh, robert

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2004/01/16 :  21:12:39  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Bobey
Vad har du för högtalare som du skall driva med rörsteget?
Rör for ever
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2004/01/16 :  22:49:22  Show Profile Send geldis a Private Message
ARC= ser ut som sjuttiotalet och låter underbart. Lyssna själv. Finns inga begränsningar=rör för riktigt bra ljud. Bara begränsningar som andra vill lägga in för att det inte är tillräckligt "regid" rörlösning. Transisor, well... Vill du ha den lyssningsglädje som finns; tryck, bas. dynamik och rösthantering, lyssna på ARC. Det finns visa parameterar som ett "solid state" hanterar bättre, men berätta inte för någon om rör. Priserna kommer att stiga onödigt för oss som "upptäckt" vad som rör kan göra, på främst förstärkarsidan, om vi väljer att lyssna på musik.
mvh geldis

geldis
Go to Top of Page

bobey
Member

118 Posts

Posted - 2004/01/17 :  00:16:03  Show Profile Send bobey a Private Message
@Carl-M:
Jag har ett par Totem Wind. Men det är ju inte sagt att de blir de sista högtalarna. Vem vet om jag gillar ljudet på rör så kanske det blir nya högtalare också så småning om. I.o.f.s. så ligger inte köp av rörsteg (även om jag förälskar mig i ljudet) inom det närmaste tiden men som sagt så vill jag ha god tid att hinna lyssna och se vad som finns där ute. Sen är jag mycket nöjd med Simaudio-elektroniken som jag har nu, jag gillar ljudet skarpt. Sen betyder inte det är det slutgiltiga ljudet för min del... men än så länge har jag inte hört bättre. Vi får se vad som händer. Jag båda hoppas och är rädd att få höra "bättre" ljud än det jag har idag :D!

@geldis:
Jag lovar att om jag skulle ha turen att upptäcka det fantastiska ljud som du upptäckt genom rör att skydda den hemligheten som om det vore min egen heder :]! Nu har du fått mig att se fram emot min första rörstegslyssningssession (är det verkligen ett ord!?) makalöst mycket :)! Sen även om ARC är som den mjukaste sammet för själen så tror jag inte att jag köper en produkt som inte stimulerar ögat också. Men definitivt värt att lyssna på... så det skall jag. Kanske får man en ny referens då, och du vet hur det är med en referensrigg, som med drömmar... det ska alldrig riktigt uppnås.

Näh nu ska jag sova lite på saken och se om man hinner droppa förbi åtminstånde en butik imorgon för att lyssna till ljudets "ambrosia"... rören.

// bobey
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/01/17 :  10:52:37  Show Profile Send pak a Private Message
jag känner en kille i norge som börjat importera nightingale,är det nån som hört dessa?
http://www.nightingale.it/english/home.html

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2004/01/17 :  12:54:26  Show Profile Send geldis a Private Message
Tror jag kan lita på dig Bobey:-)
mvh

geldis
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/01/17 :  13:23:44  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Kan bara instämma med Geldis,

ARC's rörförsteg är riktigt bra

Och Bobey, vadå inte stimulera ögat??? Jag tycker att de är riktigt fräcka med sin retro futuristiska stil... *ASG*

Vänligen, Pac

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

bobey
Member

118 Posts

Posted - 2004/01/17 :  16:19:39  Show Profile Send bobey a Private Message
Så då har jag för första gången lyssnat till ett rörsteg och dessutom för första gången lyssnat på en skivspelare för mer än 500SEK. SÅ det har varit en mycket intressant dag. Nu vill ni förstås höra vad jag tyckte. Men jag ska nog göra er lite besvikna. Det lät jättebra men de var inte anslutna till mina högtalare och inte heller i mitt rum samt att jag alldrig hört något av de märken som ingick i test-riggen förut (kablage, högtalare eller cd samt skivspelare). Det var dock inte heller tänkt som en "be all end all" lyssningssession utan bara en "appertif" och det var nog för att få mig så pass intresserad att utfoska mera. Kul detta med ljud...

Näh nu ska jag sätta mig i soffan och kontemplera hur jag ska lyckas få in ett par rörsteg mellan högtalarna och bänken... eller kanske en dedikerad stereorörstegslösning... mmmm... tål att tänkas på :)!!!

Tack för all trevlig input från alla här som peakat mitt intresse. Ska nu forska och lyssna vidare under våren...

// bobey
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2004/01/17 :  18:32:15  Show Profile Send geldis a Private Message
Roligt att att du gillade det du lyssnade på och att det gav mersmak. Det är svårt att få en riktig uppfattning i butik och med flera okända enheter. Man vet ju inte vad det är man lyssnar på igentligen. Jag tycker det bästa är om man smyga in en ny komponent i den befintliga kedjan man har och se om man uppskattar förändringen och sedan försöka avgöra, om det är en verklig förbättring. Kom ihåg att även rörprylar låter olika och att det inte behöver låta det minsta "rör". Det låter bara bra helt enkelt.
mvh

geldis
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000