HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hihat och symbaler hörs FÖÖÖÖR tydligt.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/01/15 :  12:25:30  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Jag har hittat en sak med mina B&W CDM 7 NT som är aningen störande. Det märks tydligast då jag spelar progressiv metal (melodisk) där det är ganska mycket snabba trummor. Hihaten och symbalerna hörs lite väl tydligt anser jag och är på gränsen till störande. Detta uppkommer nog "pga" att mellanregistret är så pass detaljerat som det är.

Kan man göra något åt detta? Kan detta även bero på att min receiver kanske inte orkar driva högtalarna fullt ut (vilket jag vet att den inte gör)?

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/15 :  12:30:05  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kan bero på att recivern eller cdspelaren betonar denna del av ljudet för mycket och att det i kombination med kablar och högtalare inte blir en bra kombination...

Oftast är det signalkällan som är problem eller rummet som är för kalt.. Vad har du för övrig elektronik ???
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/01/15 :  12:33:14  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Jag har en Marantz surroundreceiver fast den kör jag source direct på så den borde inte påverka något tycker jag. Som cd använder jag min Marantz dv-6200 dvd. Mellan dvdn och receivern kör jag med rg62 med bulletpluggar. Till högtalarna är det Supra Ply 3.4.

Mitt lyssningsrum är inte så stort då jag fortfarande bor hemma men borde det kunna påverka just trummorna?

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2004/01/15 :  12:42:36  Show Profile Send daja a Private Message
Dina högtalare har, enligt mig, en väldigt jobbig diskant som är på tok för närvarande. Kan vara det...

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/01/15 :  12:56:40  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Kan ju säga direkt att det inte är högtalarna. B&W kräver ganska mycket av sina högtalare och mycket bättre blir det kanske inte med en AV-reciever.

Jag skulle testa en annan signalkabel. I blindtest uppfattade jag RG62 som öppen i toppen men med lite slank botten, detta förstärker det du upplever.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/01/15 :  13:00:25  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Nåja på söndag när jag får hem ett par Meridian monoblock som kanske hamnar i min ägo borde det finnas kraft för både kung och fosterland. Jag får väl ge mig ut och kika på lite nytt signalkablage då .

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/01/15 :  13:18:36  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Kraft och kvalitet är inte alltid samma sak

Låna hem några signalkablar, det kan ju hjälpa men det är ju inte säkert.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2004/01/15 :  13:34:33  Show Profile Send binmarv a Private Message
Jag hade en NAD surroundreciver till ett par B&W 603 en gång i tiden. Den spelade väldigt ljust och jag bytte den efter bara ett drygt halvår. Högtalarna blev mycket behagligare med ett 216 slusteg och ett 116 försteg. Mitt råd är att laborera lite med förstärkaren, liksom kablaget kan spela stor roll.

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!

Edited by - binmarv on 2004/01/15 13:36:21
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/01/15 :  13:48:31  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Rydberg>> Sant, så sant men Meridian tycker jag är kvalitet .

binmarv>> Marantzen spelar inte så väldigt ljust i sig men något i anläggningen gör att det i slutändan blir i alla fall. Vad menar du med laborera med förstärkaren?

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/01/15 :  13:48:52  Show Profile Send Bubben a Private Message
Högtalarkabeln tror jag är boven i dramat.
Supra brukar kunna låta lite spretigt och elakt.
RG62 känner jag inte till, men det är nog bland kablarna du ska söka.
Varken källan eller recivern borde ge de tendenser du beskriver.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2004/01/15 :  14:01:29  Show Profile Send binmarv a Private Message
Med laborera menade jag ev. byta ut...Lyssna på lite annat. Om du nu inte kräver en Surroundreciever vill säga. Jag uppskattade aldrig den jag hade, men sen gick jag inte heller hela vägen och byggde ut systemet i surround. Det blev en överflödig och ljudförsämrande del i förstärkaren. Om du med säkerhet kan säga att den inte spelar ljust så kan jag bara se kablaget var ditt problem...Sen kan man ju alltid dämpa diskanten med textilier, men det är helgerån. Något man bara tar till i extrema fall och inte rekomenderat av folk här på forumet...

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/01/15 :  14:19:31  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Okej på så vis. Jag tittar en del på film så den vore trevligt att ha kvar men då jag ändå inte har center- eller surroundhögtalare kan det inte spelar så stor roll i alla fall. Problemet blir väl då att jag inte har några som helst dekodrar som hanterar DD och DTS då min dvdspelare inte har inbyggda dekodrar .

Hmm den spelar "väl" relativt neutralt men kanske lite åt det ljusare hållet. Dock upplever jag den inte som jätteljus heller.

Diskanten vill jag inte dämpa då det vore att förstöra den i övrigt underbara diskanten.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2004/01/15 :  15:08:52  Show Profile Send binmarv a Private Message
Precis min åsikt.....Att dämpa diskaten vore ett helgerån, men det är likväl en möjlighet om du tycker det blir alltför besvärande tills du hittar "felet". Alltså ingen rekomendation i första taget.

Jag köpte min Surroundreciever i samma syfte, men byggde aldrig vidare. Kollar oxå en hel del på film, emellanåt faktiskt mer än jag lyssnar på musik. Men jag kör filmerna i tvåkanal, med enbart tvåkanalshantering. Det kan hända att man nån gång i framtiden köper en surroundanläggning, men jag ville först och främst satsa på ett vettigt tvåkanalsljud där även film kan finnas med. Sen vet man ju aldrig...Problemet är väl att man blivit alldeles för kräsen för att köpa mindre bra kringutrustning till filmbiten och därför tycker att det blir alldeles för kostsamt.

Om du inte vill börja med att byta ut en massa elektronik, kolla med andra kablar. De kan göra mycket mer än man tror.

Sen en sak till...Spelar du cd-skivorna via dvd:n också ? Min dvd-spelare vill gärna återge ljudet lite ljusare och använder därför aldrig den i skivlyssningssammanhang.


Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!

Edited by - binmarv on 2004/01/15 15:11:18
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/01/15 :  15:15:51  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Nä elektroniken får nog vänta ett tag då jag fortfarande är studerande som samtidigt försöker lägga undan lite pengar till ett framtida lägenhetslån . Det blir nog kabeltestning framöver som sagt.

Japp jag spelar mina cdskivor via dvdn. Man kanske skulle kika på en något billigare cd också? Hmm...

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2004/01/15 :  15:32:45  Show Profile Send binmarv a Private Message
oxå studerande...och det stoppade tyvärr inte mig. Klokt att spara, undrar när jag ska komma på det ?!!

Låt bli elektroniken och testa lite kablar. Att börja byta ut allt är påfrestande och förmodligen inte den tanken du hade från början. Man får alltid kompromissa med ljudet om man satsar på tvåkanal i jämförelse med surround och enligt min erfarenhet går det gärna åt det ljusare hållet. Tur att du har bra högtalare som kan hantera det.

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2004/01/15 :  15:34:22  Show Profile Send yalpa a Private Message
Att dämpa diskanten gör att de översta frekvenserna försvinner, medan de runt 4-10kHz tar sig igenom iaf. Det blir bara ännu vassare ljud då, inte alls roligt.
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/01/15 :  15:39:43  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
binmarv>> Nähääe det var inte min tanke från början , inte i fortsättningen på ett bra tag heller för den delen . När jag köpte mina golvare i somras tog jag i lite för egentligen är de lite för stora för mitt nuvarande lyssningsrum men man ska ju flytta någon gång framöver. Kompromisser är inte alls roliga .

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/01/15 :  16:25:53  Show Profile Send nin a Private Message
Skulle mest gissa på att det är skivorna som är inspelade eller mastrade så tyvärr.
För du har flertalet skivor som inte låter så också?
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/01/15 :  16:48:30  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Nin>> Det stämmer alldeles utmärkt att jag har många skivor som inte låter så. Det vore synd om det verkligen handlade om mastringen.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

audiojan
Member

91 Posts

Posted - 2004/01/15 :  17:00:05  Show Profile Send audiojan a Private Message
Tror att problemet inte en enskild komponent men sammansättningen.. Marantz har normalt en rätt ljus karaktär, likså Supra... Kommer inte ihåg hur Meridian´s monoblock lät när jag lyssnade på dem senast.. Rätt neutrala om jag inte misstar mej...

Köp ett rörförsteg och byt ut kablaget, mot t.ex. Cardas så kommer det att förbättra saken.

"Plötsligt slog mej tanken att mitt tak är någon annas golv"-Nils Ferlin
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/01/15 :  17:36:42  Show Profile Send Adagio a Private Message
Men hi-hats och cymbaler är lite för markerade på metal-skivor, jag lyssnar sällan till metal, har bara några få skivor med bla Metallica och kan bara konstatera att cymbalerna är hissade i produktionen, jämfört med tex jazz och blues-skivor. Detta gör att man sällan lyssnar på fler än några få låtar innan öronen behöver lite väljudande balsam.
Trist, men så är det. Jag ägde ett par B&W 804 för några år sedan och tyckte dette problem var mycket större då än med mina nuvarande högtalare, metaldom-diskanter tycker jag generelt dras med detta fenomen i olika utsträckning, oavsett hur välbyggda de är.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/01/15 :  17:56:52  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Då var det som Nin påstod då. Vad trist . Jag har helt enkelt valt fel musikgenre för att bli megaudiofil . Det är en himla tur att jag inte bara lyssnar på metal då.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/01/15 :  18:33:35  Show Profile Send brumel a Private Message
Öh kablaget? Ne ne. Inte tusan påverkar kablaget diskanten runt 10 Khz där energin från cymbalerna nog mestadels ligger. Klart man kan testa men jag tror inte på den teorin helt och fyllest. Jag tror helt enkelt att skivorna är mastrade på detta vis. Vad man kan göra åt det? Skruva lite på tonkontrollerna på Marantzen.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/01/15 :  20:12:29  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Tror inte högtalarna är boven. Är de frekvenserna du nämner bara framhävda är det säkert klangkarraktären hos någon av elektroniken, eller i kombination med signalkablaget. Om det däremot är vasst och hårt, eller ofokuserat, gissar jag på väggreflexer i första hand, för klen stärkare i andra och kablaget i tredje hand. Jag flyttade mina B&W väldigt nära bakväggen då jag letade basmodfria spots och upplevde då hårt och vasst ljud i övre mellanregister och diskant. Sidoväggarna likaså. Annars passar din beskrivning ganska väl in på den omtalade "oinspelade" karraktären hos både högtalare, elektronik och kablar(!).
hoppas detta gav något. Jag utvecklar gärna om någon hypotes verkar vara på rätt spår.
mvh,
M
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2004/01/15 :  20:48:08  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Dom flesta gånger som jag har hört B&W så har jag upplevt att ljudet har en otäck metallisk vasshet. Jag gissar att fenomenet i fallet med B&W är kopplat till metalldiskanterna.

Sen har jag även upplevt fenomenet hemma i samband med att jag lånade hem diverse förstärkare inför den senaste uppgraderingen. Med Primare A30.1 så fick jag en otäck vass klang i systemet.

Sen har jag även upplevt en begynnande tendens till vasshet med en signalkabel som jag testade.


Så mitt råd till dig är att pröva dig fram till vad som fungerar. Att sätta ihop en stereoanläggning är ett enda stort kompromissande. Och innan man tycker att det är bra så tar det lite tid.

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/01/15 :  21:07:50  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Jag upplever alltså inte fenomenet vid alla skivor utan endast vissa.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.79 sekunder. Snitz Forums 2000