HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Klass A
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Trivistor
Member

67 Posts

Posted - 2004/01/14 :  20:23:18  Show Profile Send Trivistor a Private Message
Blir en förstärkare som arbetar i klass A per automatik mer välljudande än en förstärkare (med exakt samma tillverkningkostnad) som arbetar i klass A/B? Skulle en helt kompromisslös förstärkare gå i klass A?

"Jag är en djefla man som kan göra många konster" August Strindberg

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/01/14 :  22:08:36  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Per automatik vete f-n men mitt slutsteg går att koppla om mellan A - A/B och det är tydligt att klass A ger ett lite renare ljud som går lite djupare i basen. Hos mig alltså.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Trivistor
Member

67 Posts

Posted - 2004/01/14 :  22:14:56  Show Profile Send Trivistor a Private Message
OK Micke, kan tänka mig att det låter bättre om man har möjlighet att välja mellan klass A och klass A/B på ett befintligt slutsteg. Frågan är hur det blir om man ska välja ett utvecklingskoncept och har en obegränsad budget, vad ska man då satsa på? En helt teoretisk fråga alltså - men intressant tycker jag iallafall...

"Jag är en djefla man som kan göra många konster" August Strindberg
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/01/14 :  22:35:03  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Du ska nog ställa frågan i DIY avdelningen de vet säkert mer än jag. Några vilda idéer kan jag väl ändå kasta ur mig.

Jag skulle satsa löjligt mycket på nätdelen, stor som tusan, snabba bryggor, induktor filter, vart drivsteg skall ha sin egen nätdel, olika värden på lytarna i alla kondensatorbanker, bygga i 2 separata chassin (nätdel och signal separat). Så där ja, nu har vi nog kommit en bit på väg.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/14 :  22:38:59  Show Profile Send Bravo a Private Message
Traditionellt har väl klass A ansetts överlägset men oerhört kostsamt och värmealstrande.
Hur det förhåller sig idag vet jag inte, men rena klass A lösningar verkar det ju inte vimmla av.

Bravo
Go to Top of Page

Trivistor
Member

67 Posts

Posted - 2004/01/14 :  22:49:03  Show Profile Send Trivistor a Private Message
Näe precis, det är vad jag har noterat också. Verkar inte finns så många av "prestigetillverkarna" som satsar helt på klass A nuförtiden. Därför misstänker jag att klass A/B kanske kan matcha klass A numera, eller iallafall blivit mer rumsrent kanske även hos "high end tillverkare" (vad som är high end kan man diskutera i en annan tråd...)

"Jag är en djefla man som kan göra många konster" August Strindberg
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/01/14 :  22:54:53  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Njae...Jag tror nog att det mer handlar om att minimera kostnaderna, maximera vinsten, ge konsumenten en energisnål produkt och helt enkelt bredda sin marknad genom att klass A/B är billigare att tillverka än klass A, och därmed kunna pressa sina priser en aning.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

Trivistor
Member

67 Posts

Posted - 2004/01/14 :  23:03:25  Show Profile Send Trivistor a Private Message
men om det finns en stor efterfrågan på klass A stärkare (finns det?), borde det ju finnas ett anständigt utbud? det finns uppenbart en marknad för dyr hifi och om klass A är helt överlägset borde ju "high end tillverkarna" förse den med kompromisslösa "no limit" produkter...

"Jag är en djefla man som kan göra många konster" August Strindberg
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/01/14 :  23:33:00  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Kompromisslösa no limits produkter finns det ju. Ta t.ex. Krells MRA. Dessvärre kostar dessa produkter lååååååångt mer än vad ens var tusende audiofil har råd att betala.

Audiofiler är deesutom tyvärr ett släkte som tunnas ut för varje år. Detta har tillverkarna sett, och därmed anpassat sitt utbud efter marknaden. Nu har ju till och med vissa tungviktare inom digitalbranschen börjat lägga till MP3-formatet i sina transporter...Behöver jag säga mer?

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/01/14 :  23:40:24  Show Profile Send pak a Private Message
mitt DPsteg blir skitvarmt även när jag inte spelar,beror det på att det går i klass A då eller?å sedan går över i B när man drar på.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/01/14 :  23:42:03  Show Profile Send f95toli a Private Message
Hur kraftiga klass-A är det praktiskt möjligt att bygga?
Det finns ju en gräns för hur mycket ström du kan få per steg (som bla. beror på hur mycket ström transistorerna klarar att ge), finns det någon gräns för hur många steg som kan parallellkopplas för att öka effekten utan att andra problem dyker upp?


Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/15 :  10:17:03  Show Profile Send MartinH a Private Message
Sen får man oxå en högre brusnivå i många klass-a konstruktioner vilket kanske gör att många inte har det så ofta, sen kan man undra hur många av dom som säger sig ha klass-a drift igentligen har det, men kanske har det en bit men ofta tror jag inte det sker hela vägen..

Ett bra konstruerat steg kan låta lika bra och även bättre oavsett vilken typ av drift man har i det, det är andra delar som bestämmer resultatet och inte drifttypen...
Vissa har ofta så att man har drift de första watten i klass-a men sen går det över i A/B drift, och då kommer det att kallas för ett a/b steg ändå...

/Martin
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/15 :  11:31:04  Show Profile Send Flint a Private Message
MartinH
quote:
Sen får man oxå en högre brusnivå i många klass-a konstruktioner vilket kanske gör att många inte har det så ofta
Det där har du missuppfattat. Ett klass-A-steg brusar inte mer bara för att det går i just klass-A.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2004/01/15 :  11:40:36  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Rent logiskt sett borde det ju vara svårare att få allt lika om man har 64 trissor per kanal än om du har en eller två. Gamut tror stenhårt på att köra få trissor, Krell är väl motsatsen?
Tror att det var så att förr så designades rena klass A konstruktioner, men det blev ganska låg effekt, jag skulle vilja se ett 600 Watt rent Klass A steg. Senare har ju konstruktörerna lärt sig hur dom konstuerar Pseudo Klass A, genom "sliding" bias så att säga. Då blir det möjligt att ge höga effekter i Klass A, men det är ju inte Klass A i den traditionella bemärkelsen. Mitt fjuttiga EC steg ger 2*120 Watt i 8 Ohm, bränner konstant 160 Watt totalt på idle. Man kan väl gissa att den går i Klass A upp till 15 watt kanske? Något sånt i alla fall. Dock har EC hävdat att dom också har en varierande bias, klart bättre än Krells, dock endast muntligt så det får man nog ta med skopa salt.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/01/15 :  12:02:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Klass A är vanligare i rörsteg. Men där blir det inga fantasieffekter.
Klass A är dyrt att tillverka men låter bra om det är riktigt gjort.
Pass har ju en del feta transistorstärkare i klass A. Här t.ex:
http://www.passlabs.com/prodlit/xa200lit.htm

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/15 :  12:18:25  Show Profile Send MartinH a Private Message
Flint: det är möjligt, men dock så har jag märkt det när jag lyssnat på en del steg att det ibland blir ett mer hörbart brus i högtalarna när man tex inte spelar nån musik i dom och med alla grejer påslagna....
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/15 :  12:19:54  Show Profile Send Flint a Private Message
MartinH
Det beror nog mer på konstruktionen i sig.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/15 :  12:20:37  Show Profile Send MartinH a Private Message
Flint: dock så ska jag inte säga att detta just berodde på att dom var i klass-a iof...
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/01/15 :  17:52:12  Show Profile Send Adagio a Private Message
En välkonstruerad A/B låter bättre än en mediokert konstruerad klassA.
Man kan inte säga att klass A per definition är bättre, det är däremot mycket dyrare i drift, det kan skilja uppåt 20 kr/dygn om man låter grejjorna stå på, det är 7300 kr/år, inte peanuts direkt.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/01/15 :  17:57:37  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Min Vincent 238 kör i 1000w i idle.. vågar inte ens tänka på vad den drar när den spelar... varm som ett element blir den oxå dessutom... vill inte tänka på elräkningen när de gör en slutmätning

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Trivistor
Member

67 Posts

Posted - 2004/01/15 :  18:39:02  Show Profile Send Trivistor a Private Message
Man spar ju dock in en del av uppvärmningskostnaden för huset/lägenheten om man har en sån förstärkare, vilket kompenserar en del av den dåliga ekonomin. I mitt fall värms lägenheten upp med direktverkande el. Då spelar det ingen roll varifrån värmen kommer - förstärkaren eller radiatorerna - det blir samma kostnad...

"Jag är en djefla man som kan göra många konster" August Strindberg
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/01/15 :  21:03:03  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Om jag har fattat det riktigt så slipper man två sorters distorsion vid klass-A drift, övergång + en till som jag inte kommer ihåg. någon annan som gör det?
Hos mig är det en tydlig ljudlig skillnad mellan de olika driftlägena men min går alla 80W i klass A,inga delar eller så.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2004/01/15 :  21:22:54  Show Profile Send gurin a Private Message
För stora klass a-förstärkare http://www.stereophile.com/amplificationreviews/1103pass/ De har en större modell se www.passlabs.com

Dessa skulle jag vilja ha, även om en viss mätkille på stereophile inte var nöjd med effektmätningarna. Själv kör jag bara 30 watt ren klass a, som dubblar till 4 ohm.

Jag föredrar alla gånger klass a. Min aleph 3:a står alltid på och värmer lägenheten, nu ingår el i hyran som tur är.

mvh/gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000