HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Musiker - vad spelar ni på?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/01/14 :  22:23:18  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
En fundering susade just förbi - vad spelar ni forumsmedlemmar som är musiker på för hifiutrustning? Finns det månne en gemensam nämnare, och vilken är denna i så fall? Min egen karriär som gammal trumpettutare i musikkårer räknar jag inte riktigt in .

MVH Ekan


Erik Andersson for president!

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/14 :  22:30:37  Show Profile Send Bravo a Private Message
Beror det inte snarare på vad man spelar för musik, och i ur hög grad man kan koppla bort anläggningens allmänna brister?

Bravo
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/01/14 :  22:38:09  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Jag ställer frågan helt förutsättningslöst. Mina musikerpolare är inte speciellt brydda om hifi.

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/14 :  22:46:21  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nej, jag kan förstå det, musiker brukar kunna ha en tendens att "läsa igenom" anläggningens brister med sin vana och erfarenhet, de får i alla fall en njutbar upplevelse av musiken, om jag nu har förstått det hela rätt.
Motsatsen skulle vara den som inte tål några brister alls och överhuvudtaget inte klarar någon anläggning.

Bravo
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/01/14 :  22:57:49  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Jag spelar på Krell, Wadia, Muse och Magnepan...eller Ibanez, Boss, MESA/Boogie och Marshall...

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm

Edited by - Pinhead on 2004/01/14 22:58:45
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2004/01/14 :  23:25:25  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Mr Ekan,

Jag spelar på JBL och Mark Levinson ... ... Annars är det gamla analogsynthar för hela slanten

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog


Edited by - neriks on 2004/01/14 23:26:09
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/01/14 :  23:29:25  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Ofta brukar Musiker inte ha speciellt avanserade anläggningar. De lägger pengarna på instrumenten istället.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/01/14 :  23:40:04  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Gryphon och B&W är de av mina komponenter som ligger mig varmast om örat. Har spelat trumpet i storband när jag var yngre. Upplever ibland att jag har svårt att höra abstrakta fenomen, eller förändringar i hifisamanhang. Däremot är jag känslig för klanger på röster och aukustiska instrument samt rumsinformation. Kanske symptomatiskt, eller hörselskada från att stått nära trummisen på spelningarna
En rolig anekdot är vid ett besök hos linnhandlaren i Göteborg för några år sedan, när det skulle dissikeras ljud. Då jag började prata om hur instrumenten presenterades, så avfärdades jag med "sånna är alla musiker. hänger upp sig för mycket på detaljerna och kan inte slappna av och bara lyssna". Det skulle isåfall motsäga teorier ovan. Intressant tråd.
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/01/14 :  23:43:14  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Zalve: Allt eftersom jag blev mer passiv med mitt trumpetspel, så ökade hifiintresset. Kanske någon form av kompensation.
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/01/14 :  23:44:25  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Matrixen, samma här!

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/14 :  23:59:25  Show Profile Send Bravo a Private Message
Antingen det ena eller det andra "Matrixen", antingen bryr man sig inte eller så blir man överkritisk, en inte helt orimlig slutsats.

Bravo
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/01/15 :  00:16:13  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Matrixen: Känner igen det det där.. (Hobbypianist)
Kan komma på mig själv med att sitta och lyssna på ett instrument, eller en stämma, uatn att egentligen lyssna på stycket/sången så mkt. Små färgningar och liknande.
Det är kanske därför som jag tycker om detaljerande och "in your face" anläggningar...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

D-Man
Member

90 Posts

Posted - 2004/01/15 :  00:36:44  Show Profile Send D-Man a Private Message
Jag är hobbygitarrist sedan ca 10 år tillbaka. Spelar på en elgura och en stålsträngad akustisk dito. Har inte tagit några gitarrlektioner eller liknande, utan jag har lärt mig i stort sett allt jag kan på egen hand. Mitt gehör var till en början gräsligt, men numera är det hyfsat. Så jag är iaf inte tondöv, vilket kanske en del hifi-intresserade är?

Mitt gitarrklinkande har definitivt gett mig en extra dimension vid musiklyssnande.
Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/01/15 :  00:57:01  Show Profile Send Decadent a Private Message
Om jag hetat Blixa Bargeld hade jag sagt borrmaskin av märket Bosch, men jag får krypa till korset och erkänna att det står ett gammalt Rhodes och brummar här hemma. Två uppsättningar studiomonitorer, Yamaha YST25 och Tannoy Reveal låter korrekt rakt på sak, men föga insmickrande och kanske inte ens musikaliskt. Hoppas på bättring, annars får jag damma av mungigan (låter lysande *innuti* huvudet).
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/01/15 :  01:07:08  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Jag spelar musik på Gibson elgitarr, Marshall för och slutstegskombo (förstäkare alltså!) och BOSS effektpedaler/stämpedal.
DÁddrio strängar och 0.71mm plektrum från Dunlop.

Hifi spelar jag på tillfället på SAT Amplifix, Nad 541, AP black diamond samt så tar jag hjälp utav lite andra tillbehör (kablar från supra och eichmann, basetechplatta, absorbenter). Planarar att definitivt satsa ännu mer pengar på hifi framöver...
Musikintrument och övrig kringrustning är jag grymt nöjda med. Köpte min nuvarande gitarr för snart ett år sedan är är mycket nöjd, kommer behålla den i många år.
Förstärkaren låter snuskigt bra, i båda fallen !

Mvh,
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/01/15 :  08:26:35  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Jag spelar på Copland och Audiovector.
Saxofoner jag haft, Selmer, Yanagisawa och Yamaha.
Selmer är favoriten klangligt och Yanagisawa den mest lättspelade
Kan väl inte kalla mig musiker då det var ett tag sen jag spelade. Inget jag livnär mig på
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/01/15 :  08:50:35  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Fender Stratocaster

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/01/15 :  09:00:01  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
HiFi: Magneplanar Tympani 1C / Kenwood C07+L07 / Thorens / Pioneer CD
Uppskattar den stora ljudbilden och det fantastiska mellanregistret hos magneplanarskärmarna.

Musik: Suzuki (!) elbas / Peavey series 400 / Acoustic 402. Dessutom ett Yamaha Eterna piano ,Korg Poly-61 ångsynt ;-) , Yamaha stålsträngad akustisk gitarr och Ibanez elgitarr.
Basen är ett uddafynd på en musikaffär i huvudstaden tidigt 80-tal . Låter kanon , och jag har aldrig sett någon annan likadan bas någonstans.

Edit: rättat modellbeteckning

Edited by - bostrowskij on 2004/01/17 13:56:51
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/01/15 :  09:31:14  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Hifi: Luxman C-03/M-03 för/slutsteg, Usher M-700 II högtalare, Sony CDP-XB920 cd-spelare, Thorens td160 mkII skivspelare bland annat.

Instrument: Gibson Les Paul 1971 ("first 1954 reissue"), Fender Jazzmaster 1965 (pre-CBS), Gibson Les Paul Jr 1962 (SG-formad), Fender Telecaster 1997 ('52 reissue American Vintage series), Marshall Super Lead 100W "plexi" 1967, Marshall 4x12 120W ca 1970.

Som ni ser har Zalve rätt.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2004/01/15 :  09:40:23  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Hifi: Yamaha och Anderson förstärkare med Audio Pro högtalare.
Gitarr: Ibanez och Epiphone elgitarrer med Hughes & Kettner förstärkare, samt en del Boss pedaler.
Jag har lagt betydligt mer pengar på hifi/hembio än mina instrument.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2004/01/15 :  10:02:13  Show Profile Send ayayay a Private Message
Sitter o lirar lite klassiskt o dylikt på min Levin (nylon)

Spelar för övrigt på Quad ESL 57:or, samt rörförstärkeri.

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Ulf Lilja
Starting Member

36 Posts

Posted - 2004/01/15 :  10:19:58  Show Profile Send Ulf Lilja a Private Message
Som Hifi-entusiast och gitarrgnetarekör jag med:
LINN + JM LAB
FENDER




Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/15 :  12:03:46  Show Profile Send Flint a Private Message
Gitarr. Telecaster, hembyggd förstärkare, hembyggda pedaler, Marshall fyrtolva med Celestion Greenbacks, Martin akustisk. Har ägt massor med gitarrer. Favoriter Gibson och Fender.


Hifi. Rörförstärkare eftersom dom låter mest likt live och som originalet.

Edited by - Flint on 2004/01/15 16:14:21
Go to Top of Page

zip
Member

117 Posts

Posted - 2004/01/15 :  13:49:05  Show Profile Send zip a Private Message
Min ljudanläggning består för tillfället huvudsakligen av en Ah! Njoe Tjoeb 4000 och ett par Sennheiser HD600 med tillhörande X-Can v2 och en liten crossfeed. Har även en Unison Research Unico förstärkare som ytterst tillfälligt är kopplad till ett par datorhögtalare *brrr* kommer att köpa nya högtalare väldigt snart, ska bara bestämma mig för vad jag ska ha

Något av det viktigaste för mig när jag lyssnar på musik är "klangfärgstrogenhet" dvs att instrumenten klingar som dom ska...

Eget instrument: En fagott av märket Püchner (modell 23 med "antik" finish)...kostar åtminstone 5 gånger mer än stereoanläggningen

/Zip
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2004/01/15 :  13:56:56  Show Profile Send dole a Private Message
  • Trummor
  • Martin Logan
  • Dimmuborgir


--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/01/15 :  16:37:01  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Favoriter Gibson och Fender.


Håller med! Grymt skönt ljud från både dessa tillverkare!

Mvh,
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000