HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Radioshacks ljudtrycksmätare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke_E
Member

118 Posts

Posted - 2004/01/14 :  15:34:58  Show Profile Send Micke_E a Private Message
Jag har införskaffat en sån där ljudtrycksmätare som radioshack säljer. Jag vet att jag såg en länk här tidigare om hur man kan förbättra dom men jag hittar inte den tråden längre, någon som har kvar länken?
Dessutom skulle jag vilja ha tag på den där tabellen över hur man ska räkna om mätvärdena för att få rätt mätning (den var väll inte helt linjär i hela området) så jag kan räkna om tills dess att jag orkar modifiera den.
Och när jag ändå är igång: om man ska försöka kolla linjäritieten på ett par högtalare (jag spelar sinusvågor i dom), ska man då köra med A eller C weighting?

CarrotMan
Member

198 Posts

Posted - 2004/01/14 :  16:47:55  Show Profile Send CarrotMan a Private Message
http://www.gti.net/wallin/audio/audio.html

/U.
Go to Top of Page

lazyboy
Member

120 Posts

Posted - 2004/01/14 :  17:31:33  Show Profile Send lazyboy a Private Message
Du ska använda F, det vill säga flat, det vill säga ingen vägning alls. Hade du tänkt göra ett sinussvep? annars kan du ju använda vitt brus. Det är nog enklare.
( det är möjligt förresten att du ska använda C-vägning eftersom du gör mätningarna i ett vanligt rum. I ett ekofritt rum eller utomhus ska du iallafall inte ha någon vägning. Så mycket är jag säker på. Du ska dessutom HELT säkert inte använda A-vägning)

lazyboy

Edited by - lazyboy on 2004/01/14 17:34:31
Go to Top of Page

Micke_E
Member

118 Posts

Posted - 2004/01/14 :  23:34:58  Show Profile Send Micke_E a Private Message
Ok, är inte C ovägt? Jag har fått för mig att det står för Constant.
Go to Top of Page

lazyboy
Member

120 Posts

Posted - 2004/01/15 :  13:48:51  Show Profile Send lazyboy a Private Message
Nej c-vägningen är också ett filter.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2004/01/15 :  17:26:56  Show Profile Send celef a Private Message
så vitt jag vet så kan man bara välja a eller c-vägning på radio shacks spl-mätare

"f" och "s" står säkert för "fast" och "slow", alltså mindre eller mer medelvärdesräkning

det finns olika slags vägningstyper, vill man mäta "linjärt" så får man efterkorrigera enligt denna graf:

sound pollution
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000