Author |
Topic |
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/01/14 : 22:02:57
|
Beror inte problemet på den alltför överdrivna närmickningen helt enkelt. Står man riktigt nära en sångare låter det annorlunda än om du sitter på femte raden. |
Bravo |
|
|
Fidelity
Member
134 Posts |
Posted - 2004/01/14 : 23:36:17
|
"närmickning"? |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/01/15 : 00:02:12
|
Ja, ovanan att sätta micken i princip i munnen på folk, om du förstår vad jag menar, gäller även instrument. |
Bravo |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2004/01/15 : 00:14:31
|
Hade problem med prassliga s och sch-e ljud förrut men dom försvann när jag bytte till Linn. Om det är nåt dom är bra på så är det att hantera sibilanser. Sibilanser finns alltid i vanligt tal. Men dom ska va korta och väl avgränsade. Inte låta distorderade. Givetvis hänger det också på högtalarens diskant. Vissa domer är inte speciellt bra på sibilanser helt enkelt. |
Hifiarkeologen |
|
|
staffann
Member
691 Posts |
Posted - 2004/01/15 : 08:13:35
|
Lånade för ett drygt år sedan hem en relativt billig Rotel för/slutstegskombo till mina AV M3 super, och fick stora problem med hårda s-ljud. Det var riktigt otrevligt att lyssna till viss musik. Det finns inte tillstymmelse till samma problem nu med min Vincent elektronik, så visst är förstärkaren och cd spelaren viktiga! |
Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable. Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system |
|
|
trippelbogey
Member
159 Posts |
Posted - 2004/01/15 : 09:41:05
|
Har hör detta med vissa inspelningar dock inte alla. Kan det vara så att teknikerna micklar med källmaterialet så att återgivningen skall bli så tydlig som möjligt vid spelning i radio eller på enklare anläggningar (vilket nog är den vanligaste lyssningsmetoden)men med system med högre upplösning så blir de vid produktionen förstärkta delarna dominerande. När man lyssnar på radio/enklare anläggning är min erfarenhet att för att höra tal måste dskanten skruvas upp för att höra men sång går fram vid lägre diskantförstärkning. Har jag knutit upp den gordiska knuten ? |
|
|
mapem
Member
611 Posts |
Posted - 2004/01/15 : 09:57:58
|
Att man inte hör sibilanser i klockradioapparater och budgetstereo är väl därför att annan distorsion är så mycket värre att sibilansen dränks i annat oljud. Den maskeras helt enkelt. Om den uppstår tidigt i kedjan, t ex redan vid inspelningen, och inte plockas bort med en s k de-esser, så kommer en högupplösande transparent anläggning naturligtvis att förmedla också dessa oönskade ljud. Men problemet är ju inte den höga upplösningen i sig, utan att denna inte maskerar ofullkomligheterna, var de än har uppstått. Jag tror nu att jag har en anläggning som inte själv genererar sibilans. Men det hindrar ju inte att det finns skivor med detta problem, och då hör man sibilansen trots, eller snarare tack vare, att anläggningen är högupplösande och förmedlar musiken med de förvrängningar som finns i inspelningen. Dock utan att lägga till några ytterligare, förhoppningsvis. |
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2004/01/15 : 10:16:41
|
Som sagt, i mitt system hörs vanligen sibilans. Men med en hemmatestad förstärkare försvann problemet helt d v s även från de mest problematiska skivorna typ Cajsa-Stina Åkerström. Som jag tolkar dig mapem så skulle "skiv-sibilans" alltid höras om systemet är tillräckligt detaljerat. Men det har ju min upplevelse motbevisat. |
|
|
Topic |
|