HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sibilans, vad beror det på egentligen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/14 :  22:02:57  Show Profile Send Bravo a Private Message
Beror inte problemet på den alltför överdrivna närmickningen helt enkelt. Står man riktigt nära en sångare låter det annorlunda än om du sitter på femte raden.

Bravo
Go to Top of Page

Fidelity
Member

134 Posts

Posted - 2004/01/14 :  23:36:17  Show Profile Send Fidelity a Private Message
"närmickning"?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/15 :  00:02:12  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ja, ovanan att sätta micken i princip i munnen på folk, om du förstår vad jag menar, gäller även instrument.

Bravo
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/01/15 :  00:14:31  Show Profile Send brumel a Private Message
Hade problem med prassliga s och sch-e ljud förrut men dom försvann när jag bytte till Linn. Om det är nåt dom är bra på så är det att hantera sibilanser. Sibilanser finns alltid i vanligt tal. Men dom ska va korta och väl avgränsade. Inte låta distorderade. Givetvis hänger det också på högtalarens diskant. Vissa domer är inte speciellt bra på sibilanser helt enkelt.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2004/01/15 :  08:13:35  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Lånade för ett drygt år sedan hem en relativt billig Rotel för/slutstegskombo till mina AV M3 super, och fick stora problem med hårda s-ljud. Det var riktigt otrevligt att lyssna till viss musik. Det finns inte tillstymmelse till samma problem nu med min Vincent elektronik, så visst är förstärkaren och cd spelaren viktiga!

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

trippelbogey
Member

159 Posts

Posted - 2004/01/15 :  09:41:05  Show Profile Send trippelbogey a Private Message
Har hör detta med vissa inspelningar dock inte alla. Kan det vara så att teknikerna micklar med källmaterialet så att återgivningen skall bli så tydlig som möjligt vid spelning i radio eller på enklare anläggningar (vilket nog är den vanligaste lyssningsmetoden)men med system med högre upplösning så blir de vid produktionen förstärkta delarna dominerande. När man lyssnar på radio/enklare anläggning är min erfarenhet att för att höra tal måste dskanten skruvas upp för att höra men sång går fram vid lägre diskantförstärkning.
Har jag knutit upp den gordiska knuten ?
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/01/15 :  09:57:58  Show Profile Send mapem a Private Message
Att man inte hör sibilanser i klockradioapparater och budgetstereo är väl därför att annan distorsion är så mycket värre att sibilansen dränks i annat oljud. Den maskeras helt enkelt. Om den uppstår tidigt i kedjan, t ex redan vid inspelningen, och inte plockas bort med en s k de-esser, så kommer en högupplösande transparent anläggning naturligtvis att förmedla också dessa oönskade ljud. Men problemet är ju inte den höga upplösningen i sig, utan att denna inte maskerar ofullkomligheterna, var de än har uppstått. Jag tror nu att jag har en anläggning som inte själv genererar sibilans. Men det hindrar ju inte att det finns skivor med detta problem, och då hör man sibilansen trots, eller snarare tack vare, att anläggningen är högupplösande och förmedlar musiken med de förvrängningar som finns i inspelningen. Dock utan att lägga till några ytterligare, förhoppningsvis.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/01/15 :  10:16:41  Show Profile Send Aton a Private Message
Som sagt, i mitt system hörs vanligen sibilans. Men med en hemmatestad förstärkare försvann problemet helt d v s även från de mest problematiska skivorna typ Cajsa-Stina Åkerström. Som jag tolkar dig mapem så skulle "skiv-sibilans" alltid höras om systemet är tillräckligt detaljerat. Men det har ju min upplevelse motbevisat.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000