HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 A.V M3 signature eller B&W CDM9 NT?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/01/13 :  23:08:26  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Jaha då ger vi oss in på ännu ett forum.... Känns snart inte som man har tid till nåt annat. Som topicen säger vilka högtalare skulle ni välja och varför.

Tack på förhand

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile


Edited by - Hinken74 on 2004/01/13 23:33:18

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/01/13 :  23:42:58  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jag skulle välja....ja vilken skulle jag välja egentligen, ingen aning

Det lutar nog ändå åt B&W, har ett par 804 själv och de är inte så stor skillnad mellan dessa och CDM9. Mellanregistret (och till viss del diskanten)är det som jag tycker talar för B&W. AV har en bättre och mer dynamisk bas än B&W:na. Två bra högtalare enligt mig, jag vet av erfarenhet att AV inte är så poppis här, har ingen aning varför.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2004/01/13 :  23:58:30  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Ingen av dom två.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/01/14 :  00:05:45  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jag skulle välja nån av de två framför SF Grand piano 8 dagar i veckan! Smaken är som tur delad

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/01/14 :  08:02:06  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Båda högtalarna är i nyskick och kostar lika mycket dvs runt 15 tkr. Att det är ett bra peis på M3:orna är väl inget snack om. B&w:na måste väl också ligga bra i pris?

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2004/01/14 :  11:32:12  Show Profile Send Anton a Private Message
Lite frågor för att lättare kunna hjälpa:
Framför allt: -Till vad skall de kopplas?

Sedan: -Hur ser rummet ut (möjlig placering, avstånd till bakvägg etc.) ?
Vilken musik skall spelas?

/A
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/01/14 :  11:46:55  Show Profile Send Bubben a Private Message
Tycker du om "AV-ljudet", så skulle nog de vara ett bra köp och senare uppgradera till avantgarde. Men som tidigare nämnts så beror det en del på drivningen vilket jag skulle välja...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/01/14 :  11:58:13  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
De kommer till att börja med drivas med Onkyo 797 och nad 216. Funderar på att skaffa mig något arcam steg så småningom. Musik som skall spelas är allt från Metallica till Eagles. Rummet är 22 m2 med ung 3-4 meter från sweetspot till högtalare. Avstånd till bakvägg ung 1.5-2 meter.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile


Edited by - Hinken74 on 2004/01/14 12:01:05
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2004/01/14 :  13:57:05  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>Rydberg

Syftade du på mig när du kommenterade om Grand Piano Jag har för mig att jag aldrig skrev nåt om att jag hade valt grand piano före dessa två, utan bara att jag inte valt nån av dessa två.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/01/14 :  14:41:37  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Nej då , det var bara så i största allmänhet. Adagio i Norrköping har ju SF Grand piano som jag varit och lyssnat på. Det är ju en möjlig kandidat menar jag.

Du har väl Cremona Auditor

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/01/14 :  18:19:25  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
jag vet av erfarenhet att AV inte är så poppis här, har ingen aning varför.

Kanske för att de låter Lugn nu alla A.V fanns, jag bara skojar Men personligen så undrar jag, vad är det ni tycker om med A.V. Jag hade inte tvivlat en sekund på mitt val. B&W.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/01/14 :  18:49:13  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Jag har lyssnat på Audiovector M3 avantgarde.
Den tycker jag låter riktigt bra. Tight och dynamisk bas med väldigt fin kontur. Öppet mellanregister och diskant, väldigt transparent ljud tycker jag. Det var helt enkelt väldigt roliga att lyssna på musik med! Signature har jag dock aldrig hört.
Testa båe AV och B&W om du har möjligthet.
Både är säkert bra fast troligtvis på lite olika sätt.

Mvh,
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/01/14 :  21:04:00  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Jag har haft både B&W (802, Silver Signature mm) och nu har jag Audiovector. Klangligt så tycker jag att Audiovector och B&W är ganska lika. Luftig bred ljudbild, underbart perspektiv i alla ledder, torr fast snabb bas och härlig närvaro/kropp i mellanregistret, men känsliga i elektronikvalet. B&W kräver mycket effekt för att inte kännas basfattig, grå och tråkig. Båda märkena kan tendera åt det "ljusa" hållet, och man bör vara extra noga med rumsakustiken och att elektroniken inte har en allt för "ljus" ljudkaraktär/klang. Båda är ganska "elaka" mot resten av anläggningen då det är lätt att höra brister från övrig elektronik. Jag gillar deras klangideal och kan egentligen inte framhärda något märke framför det andra. Lyssna själv och låt oss inte lura in dig på några villospår Lita på dina egna öron.
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/01/14 :  21:31:42  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
I slutändan har jag ju också fastnat för dessa enl samma anledning som ovan.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/01/14 :  23:36:11  Show Profile Send pak a Private Message
jag har haft AV och tycker att de är lite för snälla i mellanbasen,B&W hade lite mera klipp där tycker jag.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/01/14 :  23:52:36  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Pak: Signature eller annan modell? B&w kräver ju lite mer av elektroniken för att låta punchig.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/01/15 :  00:01:41  Show Profile Send pak a Private Message
jag hade super,den var lite "snäll".jag var tänkt att byta till just dom b&w som du nämner,men det blev inte så i alla fall.de låter ju bra men kräver nog mer än AV i elektronikväg.AV sign. med nordostkablar och arcamförst.poppar ju på ganska bra då,faktiskt.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/01/15 :  08:26:40  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Funderar ev på en s.a.t amplifix...?

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/01/15 :  09:25:04  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Hinken74:

Testa...jag vet en som spelar AV m3 avantgarde med SAT amplifix och han menade på att det funkade alldeles utmärkt ihop.

Mvh,
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/15 :  09:32:50  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag tror nog Amplifix och AV skulle bli lite för ljust för min smak, men alla tycker ju olika, personilgen skulle jag nog gå på ett par B&W istället..
Go to Top of Page

keefan
Member

146 Posts

Posted - 2004/01/15 :  09:52:48  Show Profile Send keefan a Private Message
Lyssnade på M3 signature med norsost och primare I20 (faktiskt) och D30.
Kanske inte den ultimata stärkaren, men det funkade bra.

Styrkan med dessa högtalare tycker jag är den underbara krispigheten i ljudet. Det låter fjäderlätt och snabbt. Det känns som det är lite av styrkan med AV's högtalare, de låter aldrig grumligt (om ni förstår vad jag menar).

Fast det stämmer i och för sig också för många av B&W's också. Speciellt Nautilus golvarna. Kanske har det med likheterna i diskantlösningen att göra?
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/01/15 :  11:11:51  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Tror du ljudet skulle upplevas som varmare med arcam än s.a.t?
S.a.t:en är väl ganska ofärgad?

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/01/15 :  11:23:01  Show Profile Send KennethS a Private Message
Körde själv tills igår med ett par Audiovector M1Super och en Arcam Alpha 10. Tyckte det var liteljust så jag har nu byt mot en Copland CTA 501 som jag väntar på..Men annars blir ljudet väldigt öppet med bra diskant information, basen blir torr och fin!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/15 :  12:26:06  Show Profile Send MartinH a Private Message
Dom gånger jag lyssnat på AV så har det oftast varit på Arcam elektronik och det är enl mig kanske inte den bästa kombinationen, men med annan lite varmare elektronik kan det nog fungera...
Go to Top of Page

Niclas_L
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/01/15 :  13:06:58  Show Profile Send Niclas_L a Private Message
Jag kör Audiovector M3 Signatur tillsammans med en Gryphon Callisto 2100, det tycker jag funkar grymt bra. Jag har testat dom med rätt mycket olika elektronik och det som funkat minst bra är Arcam, alldeles för ljust och jobbigt ljud blir det. Jag tycker personligen att man behöver gå upp till lite bättre elektronik för att m3:orna ska blomma ut, jag har bl.a. haft krell 400ix hemma och testat med. Det funkade också bra men Calliston är bättre än krellen på alla punkter imo.

Men som sagt, Audiovector behöver lite värme eller iaf en neutral förstärkare. Annars trillar det oftast över till för ljust och det gillar inte jag. Jag har sett att tidningar och Audiovector själva skriver att m3:orna går bra att spela med lite enklare elektronik, visst det funkar men för att höra vad dom verkligen går för så måste man kliva upp nåra klasser.
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/01/15 :  13:28:54  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Mao är saten i ganska bra komb då. med sitt neutrala ljud?

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000